• Home
  • V1
  • Leads
  • Winkelclub Brandinvites: 100.000 leden in drie maanden

Winkelclub Brandinvites: 100.000 leden in drie maanden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De naam Showroomprivé deed de Nederlandse consument vooral denken aan de Red light district. Niet echt een goede associatie, vond Thierry Petit, CEO van de Franse online besloten shoppingcommunity. Voor de Nederlandse markt werd

de naam daarom veranderd in Brandinvites. Petit bespreekt de eerste resultaten met FashionUnited: “Ja, er is veel concurrentie, maar er is ruimte voor meer.”

Drie

maanden is Brandinvites nu actief in Nederland. Voor de zomer werd de besloten shopping community in stilte gelanceerd. Geen marketing, geen advertenties. Petit: “We wilden eerst veel feedback van leden horen, zodat we ons platform beter kunnen afstemmen op de wensen van de Nederlandse consument. Daarna tonen we de rest van het land: ‘Kijk, hoe leuk het hier is!’ Dat doen we door middel van SEO teksten, e-mailmarketing en targeting.”

Het bleek een ‘volwassen markt’ in Nederland, vertelt Petit. De Nederlandse consument is zeer actief en - in tegenstelling tot klanten in andere Europese landen - niet meer huiverig om via internet producten te kopen. Ook e-commerce is voor Hollanders niet vreemd. Wel maken ze meer dan gemiddeld gebruik van de klantenservice. En betalen ze het liefst via iDeal. De Nederlandse klant houdt van mode, schoenen en horloges, vooral van Italiaanse merken. En dan het allerliefst van merken die nauwelijks te koop zijn in Nederland. Al doen internationale namen als Björn Borg, Triumph en Esprit het ook goed.

Maar is er, naast spelers als Vente-Privée, Vente-Exclusief, Shopvip, Brandshoppers en Outlet-Avenue, wel ruimte voor nog een bedrijf dat zich richt op privéverkopen via internet? “In Nederland is er niet één grote speler. En de meeste consumenten zijn zich toch nog nauwelijks bewust van webshops waarbij je lid moet zijn en hoge kortingen krijgt. Er was ruimte voor meer,” antwoordt Petit.

Brandinvites wist in de eerste drie maanden in Nederland 100.000 leden aan zich te binden. De omzet in Nederland kwam uit op 100.000 euro per maand. “Nog niet zo veel, maar we hebben ook niets gepromoot. Ik denk dat het in de komende jaren zal groeien naar een jaaromzet van 2 miljoen euro.” Het Franse modebedrijf heeft in totaal 11 miljoen leden en een omzet van 250 miljoen euro per jaar. Petit is zelfverzekerd en ziet de omzet binnen twee jaar verdubbelen. Hoe? “Meer marketing, het ontwikkelen van onze branding en het uitbreiden van e-commerce. Nu komt zo’n 15 tot 20 procent van onze omzet binnen via smartphones.”

Merken willen volgens Petit samenwerken met Brandinvites, en moederbedrijf Showroomprivé, omdat er veel aandacht wordt besteed aan fotografie. Wat het Franse bedrijf ook anders doet dan de concurrenten: de mode wordt ingekocht, zodat er geleverd wordt uit eigen voorraad. Dat is ook een voordeel voor consumenten. In plaats van twee tot drie weken, hebben ze hun pakketje binnen een paar dagen in huis.

Showroomprivé startte in 2006 in Frankrijk en groeide uit naar Spanje Italië en Groot Brittannië. Volgens Petit beschikt het bedrijf over voldoende kapitaal voor verdere Europese expansie in onder andere Duitsland en België, dankzij investeringsmaatschappij Accel Partners.

Yasmine Esser

Brandinvites
shopping community
Showroomprive