Winkelen in 2020: Helft van de aankopen via internet
Door FashionUnited
bezig met laden...
34
Consumenten niet happig op persoonlijke winkelervaring
Momenteel is 73 procent van de ondervraagde consumenten bereid om persoonlijke informatie te delen met een webshop. Toch wil slechts 13 procent dat webwinkeliers hun shop aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren. “De consument is dus tegenstrijdig: hij is wel bereid gegevens te delen, maar is nog niet klaar voor een persoonlijk winkelbezoek," zegt Jorij Abraham, program manager van Shopping2020. Door het delen van gegevens kunnen consumenten in de toekomst in een fysieke winkel worden herkend, bijvoorbeeld door hun mobiele telefoon. Van de deelnemers geeft 16 procent nu al aan bij binnenkomst in een winkel graag herkend te willen worden en behoefte heeft aan een persoonlijke winkelervaring met een medewerker. 7 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan wel een persoonlijke winkelervaring te willen, maar liever via zijn telefoon dan in een fysieke winkel.Het internet laat ook grenzen vervagen. De ondervraagde consumenten geven aan dat ze winkelen bij buitenlandse webshops. Vooral media, reizen, kleding, schoenen en accessoires worden geregeld in het buitenland aangeschaft. Consumenten zoeken hun heil over de grens wanneer producten niet in Nederland te koop zijn, of wanneer het artikel in het buitenland goedkoper is. Stefan Peters, research director bij Gfk: "We zien een licht stijgende lijn in het aantal online aankopen over de grens. De verwachting is dat deze stijgende lijn door zal zetten in de toekomst. Dat komt met name doordat grote buitenlandse spelers zich nu ook op de Nederlandse markt richten."
GFK
Shopping2020