• Home
  • V1
  • Leads
  • Winkelervaring opdoen in de Arnhem Store

Winkelervaring opdoen in de Arnhem Store

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Malon had verwacht dat ze het lastig zou vinden om op consumenten af te stappen. "Maar je ziet eigenlijk meteen of iemand hulp nodig heeft of zin heeft in een praatje," zegt ze. Sinds begin vorige maand staat ze in de Arnhem Store, om ervaring op te doen in de detailhandel.

Het leukste vindt ze misschien wel de ontwerpers leren kennen. Of toch advies geven aan consumenten? "Het fijne is dat de producten heel verschillend zijn. Sommige stukken zijn heel chic, andere weer heel modieus," zegt Malon. Ze wijst naar het T-shirtlabel Okimono. "Kijk, dit merk doet het heel goed. Bartinki is ook populair." Als het rustig is, stoft ze de paspoppen af.

De winkel aan de Walstraat in Arnhem lijkt een doodnormale multibrandstore, waar merken als Mirthe Engelhard, Ho!Mulder en Sjaak Hullekes een plekje hebben. Maar eigenlijk is de winkel een trainingscentrum zonder winstoogmerk. De medewerkers hebben momenteel een uitkering en worden klaargestoomd voor een baan in de retail. De Arnhem Store biedt ook de mogelijkheid voor het trainen van bestaand winkelpersoneel.

Arnhemse winkel is eigenlijk trainingscentrum

Het idee voor de winkel kwam toen grote ketens als Primark, Decathlon en bouwmarkt Bauhaus hun komst aankondigden. De winkels zoeken gezamenlijk een paar duizend medewerkers voor hun nieuwe vestigingen. Maar ook de zittende ondernemers in Arnhem hebben geregeld vervangingsvacatures. De gemeente Arnhem heeft daarom werkgelegenheidsprojecten waarbij zo’n 350 mensen een stage zoeken. Omdat de Arnhemse detailhandel niet kan voorzien in grote aantallen stageplekken, besloten Binnenstadsmanagement Arnhem en de gemeente Arnhem de handen ineen te slaan. "Toen hebben we de Arnhem Store uit de grond gestampt," zegt Han Overkamp, binnenstadmanager van Arnhem.

"We wilden niet dat dat de winkel een nieuwe concurrent zou zijn voor Arnhemse ondernemers. Daarom heeft de winkel geen winstoogmerk en hebben we creatieve mensen uit de stad gevraagd of ze willen meewerken. Inmiddels doen 24 bedrijven mee." De Arnhemse merken - waaronder Okimono, Nikki Gilling en Coolbert - huren een plekje in de winkel voor 50 euro per maand. In hun eigen winkelhoek kunnen de merken vervolgens hun producten uitstallen. De merken en ontwerpers bepalen zelf de prijs van de producten die ze aanbieden. "In Arnhem wonen en werken veel creatieve mensen, die bijvoorbeeld hebben gestudeerd aan Artez en hier zijn gebleven. Voor hen is de Arnhem Store een extra etalage."

Het doel is om dit jaar zo'n veertig à vijftig mensen op te leiden in de winkel. "Het verschilt per persoon wat er geleerd wordt," zegt Arthur Bussink, jobcoach van de gemeente Arnhem. "Bijvoorbeeld verkooptechnieken of hoe je bijverkoop kunt stimuleren."

Binnenkort opent een tweede vestiging van de Arnhem Store, ook in de Arnhemse binnenstad. "Met een luxer assortiment," legt binnenstadmanager Overkamp uit. Ondertussen zijn de selectiedagen van Primark begonnen. Bussink bespreekt met de medewerkers in de winkel hoe hun sollicitatie is gegaan. Overkamp reageert: "We willen niet dat na een tijdje driekwart van het personeel van Primark weer vertrekt, omdat het niet goed ging. We willen dat retailers vakkundige medewerkers hebben. En natuurlijk mensen met een uitkering aan het werk helpen."

arhem store
Arnhem