Winst Prada groeit 72 procent door Azië en eigen winkels
bezig met laden...
De
Volgens Prada deden alle regio’s waar het bedrijf haar mode-items verkoopt, het goed. De Aziatische markt wordt wel steeds belangrijker. De omzet steeg in deze regio met meer dan 42 procent, vooral dankzij verkoop via multibrand detaillisten. In Europa steeg de omzet met 16,8 procent, in de Verenigde Staten met 20,2 procent en in Japan met 16,2 procent.
De totale omzet steeg 24,9 procent, van 2,0 miljard euro in 2010 naar 2,55 miljard euro in 2011. De nettowinst kwam uit op 431,9 miljoen euro; een stijging van 72,2 procent. De meest winst boekte Prada in het laatste kwartaal, want bij de resultaten van de eerste negen maanden van 2011, sprak het modehuis nog over een nettowinst van 279,2 miljoen euro.
Prada en Miu Miu scoorden van alle merken – Prada, Miu Miu, Church's, Car Shoe – het beste. Beide merken groeiden met 25 procent. Vooral lederwaren deden het goed, kleding en schoeisel groeiden ook, maar waren minder in trek het afgelopen jaar.
CEO Patrizio Bertelli is zeer tevreden over de bereikte resultaten. "In de afgelopen jaren hebben we ons gericht op onze merken en op de ontwikkeling van het detailhandelnetwerk. Deze strategie heeft ons in staat gesteld om het goed te doen in moeilijke tijden voor de markt.”
Foto: Miu Miu