• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst Prada groeit 72 procent door Azië en eigen winkels

Winst Prada groeit 72 procent door Azië en eigen winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“Ons bedrijf beleefde haar beste jaar ooit, met als hoogtepunt de succesvolle notering van de Prada Spa aandelen op de Hong Kong Stock Exchange,” zegt CEO Patrizio Bertelli vanuit het bedrijfspand in Terranuova Bracciolini. De nettowinst van de

Prada Group steeg in boekjaar 2011 met 72,2 procent, van 250,8 miljoen euro naar 431,9 miljoen euro. “We hebben dit bereikt met passie en inzet, en dat zal ook de basis vormen voor verdere groei in de toekomst.”

De

verdere groei van Prada staat vooral in het teken van nieuwe winkels, want de omzet uit eigen winkels steeg het afgelopen jaar met 38 procent, terwijl de groothandelomzet juist met 5,2 procent daalde. Het Italiaanse modehuis opende in 2011 75 nieuwe winkels, zowel in opkomende markten als in de gevestigde markten voor de luxe-industrie, wat het totaal aantal winkels op 388 brengt. De nieuwe winkels openden in zeventien verschillende landen, waaronder Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten. Aan het einde van 2012 wil het bedrijf 550 winkels in haar bezit hebben. Zo'n vijftig winkels moeten daarvan in China zijn gevestigd.

Volgens Prada deden alle regio’s waar het bedrijf haar mode-items verkoopt, het goed. De Aziatische markt wordt wel steeds belangrijker. De omzet steeg in deze regio met meer dan 42 procent, vooral dankzij verkoop via multibrand detaillisten. In Europa steeg de omzet met 16,8 procent, in de Verenigde Staten met 20,2 procent en in Japan met 16,2 procent.

De totale omzet steeg 24,9 procent, van 2,0 miljard euro in 2010 naar 2,55 miljard euro in 2011. De nettowinst kwam uit op 431,9 miljoen euro; een stijging van 72,2 procent. De meest winst boekte Prada in het laatste kwartaal, want bij de resultaten van de eerste negen maanden van 2011, sprak het modehuis nog over een nettowinst van 279,2 miljoen euro.

Prada en Miu Miu scoorden van alle merken – Prada, Miu Miu, Church's, Car Shoe – het beste. Beide merken groeiden met 25 procent. Vooral lederwaren deden het goed, kleding en schoeisel groeiden ook, maar waren minder in trek het afgelopen jaar.

CEO Patrizio Bertelli is zeer tevreden over de bereikte resultaten. "In de afgelopen jaren hebben we ons gericht op onze merken en op de ontwikkeling van het detailhandelnetwerk. Deze strategie heeft ons in staat gesteld om het goed te doen in moeilijke tijden voor de markt.”

Foto: Miu Miu

Car Shoe
Church's
Miu Miu
Prada
Prada Group
Prada SpA