• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst River Island daalt 10 procent in 2013

Winst River Island daalt 10 procent in 2013

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzet van River Island is met 4 procent gegroeid tot 839 miljoen pond (1.067 miljoen euro) tot 28 december 2013. De winst valt echter tegen; door belastingen daalde de winst tot 88 miljoen pond (111 miljoen euro). De retailer heeft in 2013 vooral ingezet op het uitbreiden van winkels

in Groot-Brittannië en wereldwijd.

Ondanks de dalende winst betaalde River Island 100 miljoen pond (127 miljard euro) dividend aan de eigenaren, de familie Lewis. De dalende winst is toe te schrijven aan de ‘sterke investeringen om River Island te transformeren in een multinational merk’, zegt CEO Ben Lewis tegen Retail-week.com.

Het merk heeft de potentie om een mondiale speler te worden en daarom wordt er veel geïnvesteerd in de toekomst, met name op het gebied van nieuwe winkels, marketing, IT en infrastructuur. Lewis verklaarde: "De afgelopen twaalf maanden hebben we een stabiele handel gezien. De vooruitzichten blijven onzeker, maar we zijn ervan overtuigd dat we het juiste product, het juiste assortiment en bedrijfsinnovatie hebben om een multichannel modemerk met wereldklasse te bouwen. "

River Island zet in op Amerikaanse markt

De stijgende omzet van 2013 is volgens het Britse bedrijf toe te kennen aan het grote succes van de ‘It’s Rihanna for River Island’ collectie. De samenwerking met de popster is een handige marketingstrategie van River Island; de keten is van plan om de Verenigde Staten te veroveren. De plannen om de Amerikaanse markt te betreden zitten in de pijplijn, maar Australië blijft nog afwezig in de plannen.

In het afgelopen fiscale jaar breidde River Island uit naar Zuid-Afrika, Zweden, Malta, Estland en de Filippijnen. Door de samenwerking met de Aziatische webshop Zalora werd het mogelijk om ook collecties via webshops aan te bieden in Hongkong, Maleisië en Singapore. Tevens werden er eigen online winkels geopend in Australië, Frankrijk en Duitsland en liggen er ambities om dit nog verder uit te rollen. "We kijken naar een aantal markten. Er zijn veel plaatsen en veel mensen die houden van wat we doen, "zei Lewis. In moederland Groot-Brittanië werden acht winkels geopend, waaronder flagshipstores in Leeds, Liverpool en op Oxfordstreet in Londen. Daarnaast werden er twee Britse filialen gesloten.

Als onderdeel van de investeringen en uitbreiding heeft River Island het afgelopen jaar ook zes ‘statement’ winkels geopend, waar extra services worden aangeboden zoals nagelbars. Deze winkels bevinden zich in Londen, Leeds, Zweden en Nederland. Naast winkels heeft River Island ook geïnvesteerd in mobiel winkelen, zo heeft de webshop inmiddels een responsive design, zodat het niet meer uitmaakt welk mobiel apparaat de consument gebruikt. Tevens worden er nieuwe apps ontwikkeld vanuit het Britse merk.

Momenteel heeft River Island 320 winkels in 14 landen, waaronder in Groot-Brittanië, Ierland, Europa, Azië en het Midden-Oosten. In Nederland zijn 4 filialen van het Britse merk, zo zijn er 2 filialen aan de Lijnbaan en aan het Poolsterplein in Rotterdam, een aan de Kalverstraat in Amsterdam en een aan de Lange Straat in Alkmaar.

River Island
ZALORA