• Home
  • V1
  • Leads
  • Winstgroei 6,9 procent voor PPR

Winstgroei 6,9 procent voor PPR

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Franse luxegoederengroep PPR heeft crisisjaar 2009 goed doorstaan en rapporteert een winstgroei van 6,9 procent naar 985 miljoen euro ten opzichte van 921 miljoen in 2008. Hoewel de omzet in het vierde kwartaal een knauw kreeg en

3,2 procent omlaag ging, heeft de uitstekende prestatie van het merk Gucci het eindresultaat van het concern positief beïnvloed. In het vierde kwartaal boekte Gucci zelfs een omzetgroei van 3,1 procent. Het paradepaardje van de PPR groep doet het vooral in nieuwe (opkomende) markten goed. Ruim een derde van de omzet van Gucci wordt inmiddels in deze regio's gegenereerd: in Azië ging de omzet van het merk met 21 procent omhoog en in China zelfs met 46 procent.

Over het gehele boekjaar 2009 was voor de groep als geheel een omzetdaling zichtbaar van 4 procent naar 16,5 miljard euro. Dat er onder de streep toch werd geplust is te danken aan de verbeterde winstgevendheid van het concern, recente stroomlijning van de organisatiestructuur en de distributie-activiteiten in Noord-Afrika. Daarmee heeft PPR - dat behalve de Gucci Group (met o.a. Yves Saint Laurent, Bottega Veneta en Stella McGartney), ook het merk Puma en en La Redoute bezit - adequaat gereageerd op de mondiale economische recessie. Opvallend is ook de groei in verkoop via internet: die bereikte in 2009 een totaal van 2 miljard euro en vertegenwoordigt inmiddels 12 procent van de totale groepsomzet.

CEO François-Henri Pinault zei tevreden te ziijn met de behaalde resultaten over het afgelopen jaar. Wel waarschuwde hij dat het bedrijf ook dit jaar 'oplettend en waakzaam' moet blijven, zolang de economie herstellende is. In een vraaggesprek met het Amerikaanse vakblad WWD zei Pinault dat PPR de retailketens Fnac, Conforama en Redcats binnen twee à drie jaar wil verkopen. Maar strategische acquisities, zoals de overname van Dobotex door Puma, sluit hij niet uit. "Onze bestaande merken krijgen prioriteit. Er is een enorm potentieel voor organische groei." De topman doelt daarmee op merken als Gucci, Balenciaga en Bottega Veneta.

Zie ook: PPR zet merk McQueen voort

Gucci Group
PPR