• Home
  • V1
  • Leads
  • Winststijging en omzetdaling voor Calida in jubileumjaar

Winststijging en omzetdaling voor Calida in jubileumjaar

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De re

cordwinst over 2010 kon de Calida Group niet evenaren, maar in het jaar dat de Zwitserse lingerieketen haar 70-jarige bestaan vierde wist het bedrijf wel een winstgroei van 9,5 procent naar 22,9 miljoen Zwitserse frank

(19,0 miljoen euro) te genereren. De omzet leed het afgelopen jaar onder ongunstige wisselkoersen. In totaal behaalde het lingeriebedrijf afgelopen jaar een omzet van 206,2 miljoen Zwitserse frank (171,1 miljoen euro), wat overeenkomt met een daling van 3,4 procent in de eigen valuta, maar een stijging van 4,5 procent in neutrale wisselkoers.

S

inds 2009 lijdt de Calida Group onder de sterke Zwitserse frank ten opzichte van de euro en de dollar. Hoewel de lingerieketen grondstoffen en productiemateriaal omgerekend wel goedkoper kan inkopen in de eurozone en dollarregio, pakt de sterke Zwitserse frank nadelig uit voor de omzet. De Calida Group behaalt 64 procent van de totale omzet buiten Zwitserland, waardoor de lage euro en dollar omgerekend een negatief effect hebben op de omzet van het bedrijf.

Ook heeft de lage euro ervoor gezorgd dat veel Zwitserse consumenten zijn gaan shoppen in goedkope buurlanden, waardoor de detailhandelsverkopen in Zwitserland getroffen werden door een sterke omzetdaling. Deze ontwikkeling had ook gevolgen voor de Calida Group; de keten zag haar omzet in gebieden rondom de grens aanzienlijk dalen.

Calida en Aubade, de eigen merken van het lingeriebedrijf, lieten het afgelopen jaar wel een sterke prestatie zien. Calida, nog steeds goed voor meer dan tweederde van de totale omzet van de lingerieketen, behaalde in neutrale wisselkoers een groei van 3,1 procent. Aubade deed het net als vorig jaar nog beter met een omzetgroei van 8 procent. Deze groeicijfers dankt de Calida Group met name aan de uitbreiding van het aantal eigen winkels. In totaal heeft het lingeriebedrijf afgelopen jaar negen nieuwe Aubade vestigingen en vijftien nieuwe Calida winkels geopend, waaronder een filliaal in de Amsterdamse Leidsestraat.

In 2012 wil de Calida Group vasthouden aan de expansiestrategie om te groeien door eigen winkels te openen, maar het bedrijf houdt wel een slag om de arm vanwege de schuldsituatie in de eurozone en de negatieve economische prognoses. “De Calida Group zal voorzichtig zijn met grote investeringen, maar tegelijkertijd willen we niet onze lange termijn strategie uit het oog verliezen. Toch moeten we realistisch blijven over de onzekere situatie voor 2012, waarin we een iets lager resultaat verwachten dan wat we de afgelopen twee recordjaren hebben gezien,” aldus Felix Sulzberger, CEO van de Calida Group, in een verklaring.

Calida werd in 1929 opgericht door de Kelleberger familie in Sursee, Zwitserland. De familie heeft vandaag de dag nog steeds 36 procent van de aandelen van het bedrijf in handen. Calida sloot 2011 af met 116 filialen wereldwijd, waarvan 83 eigen winkels en 33 franchisevestigingen.

CALIDA