Winstwaarschuwing Adidas; maatregelen aangekondigd

Adidas gaat versneld reorganiseren. Een van de maatregelen betreft de eliminatie van het regionale management in Europa en Azië. Het sportconcern kiest voor mondiale aansturing en direct contact met lokale markten. Volgens Corporate PR Manager Kirsten Keck gaan er echter geen

kantoren dicht en zullen ook geen gedwongen ontslagen volgen: "Regionale teams worden opgeheven en de medewerkers worden elders in de organisatie ondergebracht. We hebben een vacaturestop en openstaande functies worden intern opgevuld als dat nodig is of zullen door natuurlijke afvloeiing verdwijnen." De maatregel betreft volgens Keck vooral medewerkers op het kantoor in HongKong en op de thuisbasis in Herzogenaurach in Duitsland. Om hoeveel mensen het precies gaat wil zij niet zeggen, wel dat het gaat om een getal van drie cijfers. Volgens Duitse media zou het om meer dan duizend arbeidsplaatsen gaan.

AdidasDe aankondiging komt tegelijk met de publicatie van de resultaten van het eerste kwartaal van het lopende boekjaar. Adidas gaf een winstwaarschuwing af: het concern zag de nettowinst met 97 procent dalen naar 5 miljoen euro. Vorig jaar bedroeg de nettowinst in het eerste kwartaal 169 miljoen euro. De omzet daalde met 6 procent naar 1,17 miljard euro, tegen 1,24 miljard in 2008. CEO Herbert Hainer zei in een verklaring dat de resultaten vooral beïnvloed zijn door gestegen kosten (voor grondstoffen enerzijds en anderzijds voor de ingrijpende reorganisatie die in het eerste kwartaal bij Reebok, Rockport en TaylorMade-adidas Golf is doorgevoerd) en aan een daling van de verkopen in Europa en de VS. Voor het volledige boekjaar wordt een lichte daling van de omzet verwacht. Vanaf de tweede helft van het jaar kan de voorbereiding op de FIFA World Cup in 2010 de winstgevendheid positief beïnvloeden.

Dit jaar wil Adidas meer dan 100 miljoen euro besparen. "Het huidige economische klimaat maakt een versnelde uitvoering van onze plannen urgent," zei Hainer. Het bedrijf gaat energie steken in de uitbouw van het eigen retailkanaal onder een nieuw te benoemen Chief Retail Officer. Winkels die minder goed presteren worden de komende maanden onder de loep genomen. De aansturing van de eigen retail en de groothandel wordt gesplitst. "Klanten van de groothandel zullen daar op korte termijn niets van merken," zegt Keck. Eventuele veranderingen worden later in het jaar bekendgemaakt. Er komt in ieder geval een Global Sales Officer die de aansturing van de groothandel voor zijn rekening neemt.

Met deze maatregelen wordt Adidas volgens Hainer voorbereid op de toekomst. "De afgelopen acht jaar heeft Adidas een geweldige groei doorgemaakt. We moeten het bedrijf nu gereedmaken voor de volgende stap." Het bedrijf concentreert zich volledig op de eindgebruiker, de consument. "Daar ligt onze focus" zeggen Hainer en Keck. "Als de mondiale economie verbetert, zijn wij optimaal gepositioneerd voor een forse groei," besluit de CEO.

Foto: Adidas winkel in Berlijn

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN