• Home
  • V1
  • Leads
  • Winter 2014: minimalisme versus theatrale mode

Winter 2014: minimalisme versus theatrale mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

‘Een overload aan decoratie’ noemt trendbureau Stylesight de herfst en winter van 2014. Als tegenreactie op het minimalisme zal de mode gedomineerd worden door folkloristische prints, motiefjes van reptielen en silhouetten als Russische

matroesjka-poppen. Maar er blijft ook een verlangen naar stilte. “We zien een revolutie van de introvert.”

Volgens

chief creative officer Isham Sardouk en innovation trend consultant Philippa Wagner van trendbureau Stylesight, zijn consumenten door de economische dip het verlangen kwijtgeraakt. Het verlangen overal in eigenlijk. De trend ‘Sentiment’ bijvoorbeeld - die het bureau voorspelt voor de mode in de herfst en winter van 2014 - speelt in op het verlangen naar menselijk contact. “Dat hebben we verloren door internet,” zegt Sardouk, die ook meent dat de huidige technologie geheugenverlies veroorzaakt. “Het enige telefoonnummer dat ik nog uit mijn hoofd ken is van mijn ouders.”

‘Sentiment’, met overdreven versieringen, luidt het einde van het minimalisme in. De trend met veel kant, dessins van reptielen en kleuren als aubergine en wijnrood, draait vooral om migratie en folklore. “Het gaat om een nieuwe manier van folklore,” zegt Sardouk. Niet om Noorse prints, maar om een melting pot: Oosterse cultuur gemixt met Russische invloeden. “Het oogt heel fris, zoals Kenzo in de jaren zeventig en tachtig.”

Het andere uiterste is een trend die inspeelt op het verlangen naar stilte en draait om minimalistische silhouetten in serene kleuren. Wagner: “In een wereld waarin we overspoelt worden met informatie voelen we de behoefte om onszelf te unpluggen. Ook krijgen stille, bescheiden mensen meer aandacht. The power of the introverts.” Als voorbeeld wordt de campagne van het Britse warenhuis Selfridges genoemd, genaamd ‘No Noise’. Belangrijk onderdeel van de actie is een quiet shop. Merken, waaronder Levi's en Crème de la Mer, hebben toegezegd hier hun producten te verkopen, maar dan zonder logo. Het product zelf moet centraal staan. Sardouk: “Als je gelooft dat je product goed is, is schreeuwen niet nodig.” Ook de materialen van kledingstukken lijken geluid te absorberen: het is knuffelig, aaibaar, zacht en comfortabel.

“Doordat ons leven op blogs en Facebook publiek is geworden, verlangen we naar anonimiteit. Zoals Maison Martin Margiela dat vroeger deed. Het modehuis was heel avantgarde, maar heeft door de samenwerking met H&M toch wat van de magie verloren,” vindt Sardouk. Jezelf afsluiten van de wereld zorgt voor de behoefte om jezelf te verhullen in kleding. De hoofddoek wordt een modeaccessoire en heeft daardoor niet enkel meer een religieuze betekenis.

Het ‘unpluggen’ vergroot ook de verbeeldingskracht, veronderstelt Stylesight. Zo worden sprookjes en science fiction belangrijker in de mode. Het thema ‘magie’ uit zich vooral in accessoires met verwijzingen naar zwarte magie, voodoo en hekserij. Ook oude animistische rituelen komen terug, als een manier om de wereld te beheersen. Zoals het voorspellen van modetrends ook een manier lijkt om de wereld beheersbaarder te maken.

Tot slot zien de trendanalisten vooral het verlangen naar extase en vrolijkheid. Van somberen over producten die we willen, maar niet kunnen kopen, hebben we genoeg. We willen suikerspinkapsels in pasteltintjes en mode-items met confettimotieven. De kleur van deze trend: Pokémon geel – het fenomeen van Nintendo dat rond de eeuwwisseling populair was. Color blocking lijkt nooit meer weg te gaan. In 2014 zullen de kleuren vooral contrasteren op prints, bijvoorbeeld camouflagedessins van neonkleuren.

Stylesight