• Home
  • V1
  • Leads
  • Wisselende reacties exposanten Gallery2020

Wisselende reacties exposanten Gallery2020

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Zondag was er meer volk,” klinkt het op de Antwerpse modebeurs Gallery2020. De bezoekers struinen door zo’n zeventig stands, opgezet in twee van de vier hallen van Antwerp Expo. De zithoekjes zijn veelal leeg. Luc Paeme van de organisatie

van de beurs kijkt terug op een exclusieve editie en noemt het 'klein maar fijn'. Exposanten reageren gemengd. Reinhard Plank: “Ik denk niet dat ik terug kom.” Agentschap Eye on Fashion: “Het loont voor ons zeker om te komen.”

Tevreden

staat Kelly Schollaert van agentschap Fashion Company in haar stand tussen de ribbroeken, chino’s en skinny’s met ritsen bij de pijpen in allerhande kleuren van het Nederlandse denimlabel Circle of Trust. “Ik mag niet klagen,” zegt ze over hoe het merk het doet op de Belgische markt. Hoewel het op zondagmiddag drukker was dan op maandag, is ze in haar nopjes met Gallery2020. “Ik neem al vanaf de start vorig jaar deel aan de beurs.”

Ook Eye on Fashion is tevreden. Het agentschap staat met vier merken op de beurs – Rich & Royal, Darling Clothes, Angels Never Die en Rules by Mary – het Spaanse merk Desigual, dat Eye on Fashion ook vertegenwoordigt is niet te bezoeken op de beurs, omdat dat toch al goed loopt in België. De andere merken verdienen nog wat meer naamsbekendheid op de markt, denkt het agentschap. Zoals het Duitse merk Rich & Royal, dat verschillende modestijlen mixt, als punk en dandy. Het merk heeft momenteel veertig verkooppunten in België. Om verder te groeien is Gallery2020 volgens het agentschap een goede zet. En hoewel Antwerp Expo niet afgeladen vol is zoals bijvoorbeeld Bread & Butter in Berlijn, zijn de bezoekers die komen allemaal geïnteresseerd. Ze komen met een open blik.

De Italiaanse hoedenontwerper Reinhard Plank is minder blij. Zittend op een stoel naast een plank met een flink aantal hoeden, spreekt hij iedere bezoeker die langsloopt aan en plant indien de bezoeker zich gewillig opstelt, een hoed op diens hoofd. De in Toscane woonachtige ontwerper denkt niet dat hij bij de volgende beurseditie weer hoeden op de hoofden van bezoekers zal zetten. “Het is erg rustig,” zegt hij. Teleurgesteld wil hij zichzelf niet noemen, want je moet tenslotte open staan voor nieuwe klanten. Zijn hoeden zijn te koop in winkels van Italië tot Japan en Canada, maar in België wil het niet vlotten. “In België heb je echt een agent nodig. Ik weet niet waarom dat is, in andere landen is dat veel minder noodzakelijk.” Of hij op zoek gaat naar een Belgische agent, weet hij nog niet.

Antwerp Fashion Agents - een organisatie waarin verschillende agentschappen zich hebben verenigd - houdt, naast deelname aan Gallery2020, sinds 2009 twee maal per jaar Opendeurdagen om mode in Antwerpen te promoten. Een jaar geleden werd ook Antwerp Shoe Room opgericht, dat aankomend weekend met een open-door event een alternatieve ‘beurs’ organiseert.

Ook agentschap GarderobePlus, dat merken als MLY, Kop en Staart en Philomijn vertegenwoordigt, stelde de showroom open voor bezichtiging van de collecties. Eigenaresse Peggy-Marie Bracke zag deelname aan Gallery2020 bij voorbaat al niet zitten. Na twee keer, besloot ze er mee te stoppen. “Het is te duur,” vertelt ze vanuit haar tijdelijke showroom, zo’n 850 meter lopen vanaf Antwerp Expo. “Een stand huren op Gallery2020 kost net zoveel als een stand in Parijs. Maar daar komen veel meer bezoekers. Hier zo’n twee-, of drieduizend misschien. De Modefabriek in Amsterdam is veel bruisender. Ik snap dat de beurs nog moet groeien, maar maak de prijzen er dan ook naar.” Vertrouwen in de toekomst van de beurs heeft ze nog maar weinig. “Het zijn altijd dezelfde merken, op elke beurs weer. Terwijl winkeliers juist nieuwe labels willen ontdekken.”

Eye On Fashion
Gallery2020
GarderobePlus
Reinhard Plank