Wol als mode-ambacht bij Maison de Bonneterie
bezig met laden...
B
“Verschrikkelijk,” vindt Ingrid Oomen van de Nederlandse Wolcampagne. “Er wordt zelfs veel wol weggegooid. Want in de mode- en textielindustrie is wol steeds minder in trek, maar de schapen moeten toch geschoren worden.” De voordelen van wol somt ze graag even op: een natuurlijke vezel die lang mooi blijft, biologisch afbreekbaar, heel elastisch en bovendien zeer warm.
“Ze weet wel twintig voordelen op te noemen,” zegt Peter Seemann, commercieel directeur van Maison de Bonneterie. Ook boer Jan Willem Bakker promoot graag even de schapen- en wolindustrie. “Bij ons lopen de schapen bijna altijd buiten, groeien op bij de moeder en zijn daardoor weinig ziek. En, we houden het medicijngebruik zo laag mogelijk.”
Bij de nieuwe lichting modeontwerpers lijkt wol nog niet zo impopulair. Bij de Amsterdamse vestiging van Maison de Bonneterie showen paspoppen mode-items uit de collectie van Magnus Dekker; winnaar van de Frans Molenaar prijs. En in de etalage van de winkel prijkt, op een pop met een schapenhoofd, kleding van Individuals by AMFI, die voor hun laatste collectie Nature’s Child duurzame wol heeft gebruikt. “Werken met wol is echt een ambacht, heel traditioneel,” zegt Leslie Holden, Hoofd Fashion & Design op het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). “Sonia Rykiel, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, John Galliano en Vivienne Westwood; allen gebruiken ze wol.”
De Maison de Bonneterie winkels in Amsterdam en Den Haag staan de komende twee weken nog in het teken van wol. De campagne moet consumenten overtuigen wollen producten te kopen en de mode-industrie om wol niet in de ban te doen.
In Groot-Brittannië leverde de wolcampagne vorig jaar 6.460 Engelse pond op, via een online veiling. Naar schatting bereikte de campagne zo’n 164,5 miljoen consumenten en modeprofessionals.
Yasmine Esser