Wolford groeit 1,6 procent: veel minder dan verwacht
Door FashionUnited
bezig met laden...
Het
Tegen een moeilijke economische achtergrond, slaagde Wolford er wel in om de inkomsten uit de eigen retail met 6 procent te vergroten. Aan de andere kant nam de verkoop in het groothandelsegment met 5 procent af. De zwakke economische situatie in met name Zuid-Europa, heeft de verkoop negatief beïnvloed. Europa is goed voor 76 procent van de omzet, en is Wolfords belangrijkste afzetgebied. Ook de ongewoon lange winter van 2012/2013 heeft Wolford parten gespeeld.
Omzet lager dan verwacht
Door de lagere inkomsten dan verwacht, is Wolford niet in staat om de groei te behalen die nodig was om toekomstige expansieplannen te realiseren. CEO Holger Dahmen: “Als gevolg van investeringen in de uitbreiding van ons retail- en distributienetwerk hebben we in de eerste helft van het lopende boekjaar een verlies van 1,07 miljoen euro moeten rapporteren. De kosten voor nieuwe winkels en uitbreiding van het distributienetwerk in Azië vielen hoger uit dan verwacht. In China kregen we te maken met hogere huurkosten, extra reclameuitgaven en hogere tarieven. Daarnaast zorgde de optimalisatie van voorraden ervoor dat de winst van 1 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar werd omgezet in een verlies.” Wolford schat het totaal aan onvoorziene kosten op zo’n 1,5 miljoen euro. De consequente optimalisatie van het bedrijfskapitaal heeft Wolford in staat gesteld om toch een positieve cashflow te realiseren van 6,3 miljoen euro. Vorig jaar was dat 7,3 miljoen. Ook de vrije cashflow was positief: 0,5 miljoen euro. Vorig jaar was dat 0,4 miljoen. “Met deze solide basis kijken we met vertrouwen naar de toekomst”, aldus Dahmen. “Uiteraard streven we daarbij naar betere positieve resultaten dan we in het huidige fiscale jaar behaald hebben.”
Bodyfashion
Holger Dahmen
Wolford