• Home
  • V1
  • Leads
  • Wolford verdubbelt winst

Wolford verdubbelt winst

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na boekjaar 2009/2010, waarin bodyfashionspecialist Wolford kampte met dalende consumentenbestedingen, lijkt het bedrijf er nu weer bovenop te zijn. In het afgelopen boekjaar, 2010/2011, rapporteerde het Oostenrijkse

lingerie- en beenmodemerk bijna een verdubbeling van de winst en een omzetgroei van 5,6 procent. In totaal kwamen de inkomsten uit op 152,2 miljoen euro. Het bedrijf geeft aan zich nu vooral op groei in Azië te richten.

Vorig

jaar was de omzet nog 144,0 miljoen euro. Vooral in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2009/2010 had het bedrijf te maken met zuinige consumenten; de omzet daalde toen met 10,7 procent. Nu leek het jaar voorspoediger te verlopen. In maart maakte Wolford al bekend dat de resultaten over de eerste negen maanden van het boekjaar goed waren - vooral de verkoop in de eigen winkels steeg, namelijk met 12,7 procent - en dat het bedrijf snel gehandeld heeft om de crisis het hoofd te bieden. In vergelijking met vorig jaar, steeg de omzet van Wolford over het gehele boekjaar met 5,6 procent. Ook de winst steeg. De netto-winst kwam uit op 5,1 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Toen kwam de netto-winst uit op 2,5 miljoen euro.

Holgen Dahmen, CEO van Wolford, denkt dat het bedrijf de groei vooral te danken heeft aan de nieuwe collecties. "De bedrijfsresultaten zijn vooral te danken aan de steeds meer in het oog springende en extravagante mode-artikelen." Het grootste deel van de omzet kwam van beenmode: panty's, kousen en leggings. Zo'n 9 procent van de omzet is afkomstig van ondermode.

Dahmen: "Ook de focus op monobranddistributie speelt mee in onze groei. We blijven ons dan ook richten op meer eigen winkels en shop-in-shops." Volgens Dahmen zijn dat vooral goede distributiekanalen, omdat het bedrijf zo zelf de touwtjes in handen heeft, over hoe de collecties in winkels hangen. Op de middellange termijn wil hij dat 60 procent van de omzet afkomstig is uit de eigen winkels, nu is dat 48,6 procent. Momenteel heeft Wolford 106 winkels. Het afgelopen jaar kwamen daar shops in Düsseldorf, Tokyo, Singapore en Calgary bij. Ook zijn de collecties verkrijgbaar in warenhuizen, shop-in-shops, in online winkels en bij multibrand retailers. Met hoeveel verkooppunten en eigen winkels Wolford wil uitbreiden, geeft de CEO niet aan.

Wel zegt Dahmen dat het Oostenrijkse bedrijf zich vooral op groei in Azië gaat richten. De verkoop in Azië - China, Hongkong, Singapore en Taiwan - steeg met 37 procent. En volgens de CEO is de koopkracht van de Chinezen goed. Momenteel heeft Wolford vier boetieks in China, maar het bedrijf wil dat aantal uitbreiden. Concrete plannen worden nog niet prijsgegeven.

Wolford