• Home
  • V1
  • Leads
  • Woolrich Maastricht; 'ambitieuze targets waargemaakt'

Woolrich Maastricht; 'ambitieuze targets waargemaakt'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De opening van een nieuw vlaggeschip op de Nederlandse markt trekt meestal veel belangstelling en wordt breed uitgemeten in de media. Hoe kijken buitenlandse bedrijven daarop terug en hoe zien zij het Nederlandse fashionlandschap een

jaar later? Deel 2: Woolrich opende een jaar geleden de eerste mono-brand store in Maastricht.

Wat werd

vooraf van de nieuwe winkel verwacht?
Marco van Drunen, Managing Director van Portare (het agentschap dat Woolrich in Nederland vertegenwoordigt, red.): "Onze verwachtingen waren realistisch, maar wel ambitieus. Woolrich was al een bekend label en wij verwachtten met de opening van een mono-brand store de merkbeleving te kunnen vergroten en meer aandacht te krijgen voor het brede aanbod. Woolrich heeft meer in huis dan alleen de iconen uit de wintercollectie."

Hoe heeft het achteraf uitgepakt?
"De verwachtingen zijn uitgekomen, de winkel draait goed. Woolrich is een sterke naam in winterjassen en de koude winters van de afgelopen jaren hebben positief bijgedragen aan het succes van het merk. De verkoop van de zomercollectie laat nu echter ook duidelijk een positieve ontwikkeling zien. We hebben deze eerste zomer in Maastricht een hogere omzet gerealiseerd dan was gebudgetteerd. Bovendien trekken wij hier een internationale clientèle; behalve Nederlandse komen ook Belgische en Duitse consumenten regelmatig shoppen."

Heeft Maastricht Woolrich verrast?
"Verrassend was te vernemen dat een groot aantal van onze wholesaleklanten - Woolrich ambassadeurs zoals wij hen noemen - de winkel in Maastricht hebben bezocht om het geheel zelf te ervaren. Dat vonden wij erg positief. Minder leuk was dat we meer tijd nodig hebben gehad dan verwacht om het juiste team aldaar op te bouwen en van bepaalde mensen voortijdig afscheid moesten nemen. Goed winkelpersoneel is echter zó belangrijk dat we daar erg zorgvuldig in moesten zijn. Uiteindelijk hebben we wel de juiste mensen gevonden."

Heeft het bedrijf Woolrich iets specifieks geleerd van de opening in Nederland?
"Dat Nederland een relatief klein land is met veel mogelijkheden op gebied van wholesale en retail, omzet en consumentenbereik. Daarnaast kunnen we met de winkel aan onze groothandelsklanten laten zien dat je met goed voorraadbeheer en samenwerking aan het eind van het seizoen het verschil kunt maken. Tot voorheen realiseerden we met Woolrich een erg sterk cijfer in het westen van Nederland. De laatste seizoenen is dit uitgebreid in de rest van het land en nu is de distributie, de landelijke dekking, meer in balans."

Zijn er plannen voor een tweede Woolrich store in Nederland?
"Op dit moment niet. Begin dit jaar hebben we de distributie van Woolrich voor België en Luxemburg overgenomen en een showroom geopend in Antwerpen. Ons eerste doel is goede, hoogwaardige retailpartners vinden. Als het uiteindelijk komt tot het openen van een Woolrich Store, zullen we bekijken of dit past bij de bestaande distributie. Daarnaast speelt ook de zichtbaarheid een rol."

Woolrich in het kort
Woolrich bestaat 180 jaar en wordt sinds 8 jaar in Nederland vertegenwoordigd door Portare. Het merk werd opgericht in de VS als leverancier van wollen dekens en is midden jaren 80 door de Italiaanse distributeur uitgebouwd tot populair lifestyle merk. De Artic parka met bontrand langs de capuchon is een van de iconen van het label, die met name in het westen van het land veel in het straatbeeld te zien is. Oger opende twee jaar geleden een speciale Woolrich corner in Amsterdam. In september 2012 ging de eerste Nederlandse mono-brand Woolrich open in Maastricht.

eenjaarlater
Woolrich