• Home
  • V1
  • Leads
  • Yizz: Nieuw platform voor schoenenwebshops

Yizz: Nieuw platform voor schoenenwebshops

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Bang zijn voor online schoenengigant Zalando? Volgens Gino Thuij van GFK Marktonderzoek hoeven schoenenretailers die zich op internet willen begeven, niets te vrezen. “Zalando is juist een aanjager van de online schoenenmarkt.”

Voor ondernemers die een webshop willen starten, is er binnenkort Yizz, een online modeplatform. Maurice Reijersen introduceerde het concept tijdens een bijeenkomst van SeLL De Langstraat, een netwerkclub voor bedrijven in de schoenen-, leder- en lederwarenbranche.

Zo’n

1200 euro besteedt de Nederlandse consument gemiddeld aan kleding per jaar. En een paar honderd euro aan schoenen. Althans, dat denkt de zaal vol schoenenretailers bij de bijeenkomst van SeLL de Langstraat in Waalwijk. In werkelijkheid liggen de bedragen lager. Aan kleding besteden de Nederlanders rond de 600 euro per jaar. Aan schoenen zo’n 130 euro. “Maar consumenten die online schoenen kopen besteden meer,” zegt Gino Thuij, key account manager bij marktonderzoeksbureau GFK. “Vooral laarzen worden online gekocht. En snowboots. In 2010 werd er meer dan 25 miljoen euro besteed aan het winterse schoeisel.”

De ontwikkelingen op het gebied van online schoenenwinkels gaan snel. De Zweedse webshop Brandos.nl maakte deze week bekend een webwinkel te openen in het Verenigd Koninkrijk met een assortiment dat bestaat uit meer dan 11.000 modellen. Het Duitse Zalando is sinds oktober vorig jaar een belangrijke speler op de Nederlandse schoenenmarkt. En ook zelfstandig ondernemers starten steeds vaker een online filiaal. Zo introduceerde Wicor Telkamp schoenenmode de site mooieschoenen.nl en lanceerden ondernemers Eric van Liempde en Danny Andriesse samen shoebazaar.nl. Bang worden van schoenenwebshops als Zalando, die dankzij tv-reclames al een flinke bekendheid heeft in Nederland, is volgens Gino Thuij niet nodig. “Het bedrijf is juist een aanjager van de online schoenenmarkt. Toen ik nog bij Neckermann werkte, merkten we dat wanneer Wehkamp online kortingen gaf, het ook drukker was bij Neckermann. Consumenten gaan verder zoeken als ze eenmaal aan het internetshoppen zijn geslagen.”

Thuij benadrukt tijdens zijn presentatie dat ondernemers niet meer vanuit het product moeten denken, maar vanuit de klant. Zo ergeren internetshoppers zich aan verzendkosten en willen ze zelf kunnen bepalen wanneer het pakketje bezorgd wordt. Ook willen consumenten steeds vaker winkelen met apps op hun mobiele telefoon. Thuij: “Zara heeft één van de beste apps.” Marketingdeskundige Ton van Eijk is het eens met de stelling dat ondernemers vanuit de klant moeten denken. Voor zijn inspanningen voor Wehkamp ontving hij in 2010 de titel Marketeer van het Jaar. “Wehkamp ging van postorderbedrijf naar een volledig internetbedrijf. De site is compleet veranderd en ook veel meer op vrouwen gericht.”

Maurice Reijersen en Erik Seinen introduceren tijdens de schoenenavond het platform Yizz. Retailers en leveranciers die zich aansluiten bij het platform kunnen direct online verkopen aan de consument. Een aantal taken worden dan uit handen genomen: order afhandeling, klantenservice, financiële afhandeling, marketing en juridische ondersteuning. “Enerzijds is er de Yizz multibrandstore, een online warenhuis, anderzijds blijven de ondernemers gewoon hun eigen webshop houden waar de consument terecht kan,” legt technisch directeur Seinen uit. Ook is er Yixx, een inkoop en oriëntatieplatform voor retailers, een gratis toegankelijke website, waar producten met inkoopprijzen worden getoond. In augustus moet het platform echt van start gaan.

Eén van de schoenenretailers is nog wat sceptisch. Kees Bot, eigenaar van Bagoes Mode en de bijbehorende webshop, en vorig jaar winnaar van een Thuiswinkel award: “Ik heb veel liever een directe koppeling met de leveranciers. Dat is veel sneller en levert meer op.”

Bagoes Mode
GFK
Schoenen
SeLL de Langstraat
WEBSHOPS
Wehkamp
Zalando