Yoox lanceert schoenenwebshop, winst groeit 9,7 procent
bezig met laden...
I
"Door onze twaalf jaar ervaring in e-commerce, weten we dat schoenen wereldwijd de onbetwiste bestsellers zijn," zegt Federico Marchetti, oprichter en CEO van de Yoox Group. Volgens hem dus tijd om een online ruimte volledig in het teken te stellen van schoeisel. Dat lijkt een goede zet: volgens onderzoeksbureau GFK blijft de ontwikkeling van de online schoenenmarkt verbazen. In 2011 groeide het aandeel online bestedingen binnen de totale schoenenmarkt naar 8,8 procent. In Nederland zorgden vooral bedrijven als Zalando, Intreza an O'Moda er voor dat de omzet in het online aanschaffen van schoenen steeg naar 2,6 miljoen euro in 2011. GFK: "Het is overduidelijk dat de Nederlandse consument eindelijk gewend is geraakt aan het online bestellen van schoenen. Al heeft dit niet geresulteerd in extra omzet, maar eerder in een verschuiving van het offline naar het online kanaal."
Het afgelopen jaar ging het voorspoedig met Yoox. Het bedrijf kreeg 2055 orders van een gemiddelde waarde van 180 euro en per maand bezochten zo'n 10,4 miljoen unieke bezoekers de verschillende websites van de Yoox Group. De omzet steeg 35,9 procent, van 214,3 miljoen euro naar 291,2 miljoen euro. Ook de nettowinst steeg: van 9,1 miljoen euro in 2010 naar 10 miljoen euro in 2011.
De multibrand webshops van de Yoox Group, waaronder Yoox.com en TheCorner.com, boekten een omzet van 212,8 miljoen euro, een stijging van 30 procent in vergelijking met 2010. De multibrand webwinkels zijn goed voor meer dan 70 procent van de omzet van het Italiaanse bedrijf. De rest van de omzet komt van monobrand webshops die de Yoox Group beheert voor merken als Emporio Armani, Diesel, Miss Sixty, Emilio Pucci, Valentino en Jil Sander In totaal zijn het er nu dertig. Nieuw zijn onder andere de webshops Bikkembergs.com en DolceGabbana.com.
Ook die monobrand shops doen het goed: de omzet groeide naar van 50,6 miljoen euro naar 78,4 miljoen euro. Noord-Amerika ontpopte zich het afgelopen jaar tot de belangrijkste markt voor de Yoox Group, nauw gevolgd door thuisland Italië en de rest van Europa.
Over 2012 is de Yoox Group niets dan positief. Volgens het bedrijf zal de vraag naar luxe goederen alleen maar blijven groeien, wat zowel de monobrand als de multibrand webshops ten goede zal komen. Ook voor de Chinese markt zijn er hoge verwachtingen. Een jaar geleden maakte Yoox al plannen bekend voor het Aziatische land en in het vierde kwartaal van 2012 zal de Chinese website de lucht in gaan.