• Home
  • V1
  • Leads
  • Zakelijke prestaties Burberry en Inditex geëerd met award

Zakelijke prestaties Burberry en Inditex geëerd met award

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Onder leiding van CEO Angela Ahrendts en hoofdontwerper Christopher Bailey is het Britse Burberry uitgegroeid tot een zakelijk succesvol merk met vernieuwende collecties. Het luxe merk is om die reden verkozen tot Retailer of the Year op

het World Retail Congress in Berlijn. Ook Inditex werd bekroond en mocht de prijs voor International Retailer of the Year mee naar huis nemen.

In

de categorie Retailer of the Year versloeg Burberry onder andere Apple Retail, Inditex en Macy's. Het Spaanse modeconcern Inditex won wel in de categorie International Retailer of the Year en liet daar onder andere Tesco en Ikea achter zich.

De jury was vooral onder de indruk van de zakelijke prestaties van Burberry. In het jaar tot 31 maart 2011 steeg de netto-omzet van het bedrijf met 27 procent naar 1,5 miljard Engelse pond. De winst, voor aftrek van belastingen, kwam uit op 298 miljoen pond. Retail vormt met 64 procent de belangrijkste bron van inkomsten voor het modemerk. Om door te groeien heeft het modehuis winkelopeningen in Londen, parijs, Chicago en Hong Kong op de planning staan.

Over het Spaanse modebedrijf Inditex, eigenaar van onder andere Zara en Bershka, zei de jury dat het bedrijf 'de wereld heeft veroverd met zijn modieuze producten met een mid-range prijs'. In de eerste helft van 2011 opende het bedrijf 177 nieuwe winkels, waarmee het totaal aantal filialen uitkwam op 5221 in 78 landen. Vanaf deze maand zijn de mode-items van het concern voor het eerst verkrijgbaar in Zuid-Afrika, Taiwan, Georgië, Azerbeidzjan en binnenkort ook in Peru. Ook lanceerde Inditex voor een aantal landen webshops. De jury: "Maar deze cijfers vertellen slechts een klein deel van het ongelooflijke succesverhaal van een retailer met een snelle speed-to-market strategie en het vermogen om nieuwe markten te betreden."

Het voortdurende streven naar nieuwe markten, en het vermogen om daadwerkelijk verschillende culturen en regio's te bereiken, overtuigde de jury dat Inditex de winnaar zou worden van de prijs voor het bedrijf dat met name excelleert in internationale markten. Ook prijst de jury dat Inditex zowel op het Noordelijk als het Zuidelijk halfrond aanwezig is en daarmee in speelt op twee tegengestelde weer seizoenen. In 2009 werd Inditex ook al beloond met een World Retail Award, toen won het bedrijf de prijs voor bedrijven die met succes in verschillende landen opereren.

Ook andere modebedrijven vielen in de prijzen. Marks & Spencer won de prijs voor Responsible Retailer of the Year. Het Australische Myer kreeg de prijs voor beste winkelinrichting. Het Britse Tesco kreeg de prijs Multichannel Etailer of the Year. Vorig jaar won het Ierse modebedrijf Primark één van de belangrijkste prijzen, die toen Multi Market Retailer of the Year heette.

Het is de vijfde keer dat de Oracle World Retail Awards werden uitgereikt, dit jaar in het Historisch Museum in Berlijn. Mike Webster van Oracle en tevens jurylid: "Elk jaar blijven de winnaars excellentie, innovatie, creativiteit en succes tonen."

Foto: Burberry tijdens Londen Fashion Week

Burberry
World Retail Award
World Retail Congress