• Home
  • V1
  • Leads
  • Zalando opent marktplaats voor derden

Zalando opent marktplaats voor derden

26 aug. 2011

Leads

Online schoenengigant Zalando zet een volgende stap in de mogelijkheden van winkelen op internet en start met een marktplaats. Het modebedrijf opent de website voor andere webverkopers. Vanaf volgend jaar kunnen externe

partijen hun merkartikelen in Nederland aanbieden aan het Zalando-publiek. Door de 'partner-contructie' breidt het assortiment van de Duitse webshop verder uit.

De

details van het programma dat Zalando wil aangaan met andere modebedrijven, lekten uit via de IT-leverancier, PlentySystems, die het bedrijf in Duitsland helpt met de realisatie van de marktplaats.

Modemerken die een samenwerking aangaan met de online retailer krijgen een eigen pagina op de Zalando-website, waar zij hun artikelen kunnen tonen. Consumenten zien wel duidelijk wie de verkopende partij is, maar verder zouden ze weinig verschil moeten merken met het reguliere Zalando. Het Duitse bedrijf stelt namelijk wel eisen aan de partners. Zo moet de productpresentatie van een hoogwaardige kwaliteit zijn en moeten de partijen bereidt zijn hun producten gratis te verzenden en honderd dagen retourgarantie te bieden.

De modemerken zijn volledig verantwoordelijk voor de verzending en eventuele retourneringen van de pakketjes. Zalando houdt zich verder bezig met de klantenservice, administratieve afhandeling van bestellingen, betalingen en met de boekhouding. Nadat consumenten een bestelling hebben gedaan bij een partnerbedrijf van Zalando, rekent Zalando de modemerken een provisie van 20 procent van de bruto-omzet.

In de loop van volgend jaar moet het partnerprogramma in Nederland van start gaan. In november dit jaar al in thuisland Duitsland. Daarnaast wordt de marktplaats ook gelanceerd in Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zwitserland. De technische specificaties van het partnerprogramma worden in Duitsland volgende maand bekend gemaakt en dan worden ook de eerste contracten getekend. In november vinden de laatste technische testen van het platform plaats en gaat het systeem ook online.

Zalando is sinds oktober vorig jaar online in Nederland en startte toen gelijk met reclame-campagnes. De Duitse online modewinkel werd drie jaar geleden opgericht in een Berlijnse kelder door Robert Gentz en David Schneider. Hoewel Zalando vooral bekend is als schoenenwinkel biedt het bedrijf nu een complete outfit, inclusief accessoires, aan. Zo zijn er meer dan achtduizend verschillende paren damesschoenen te koop van merken als Tamaris en Esprit, bijna drieduizend paar herenschoenen en bijna tweeduizend paar kinderschoenen van onder andere Geox, Diesel en s.Oliver. Dames-, heren- en kinderkleding is te koop van merken als DKNY, Scotch & Soda en Marc O’Polo. Naast de internationale merken verkoopt Zalando ook exclusiever labels als Apepazza, Latitude Femme of Beverly Feldman.

Wat de omzet van de webshop is, en hoeveel bezoekers de site trekt, is niet bekend.

ZALANDO