• Home
  • V1
  • Leads
  • Zalando trekt stekker uit premiumweb shops

Zalando trekt stekker uit premiumweb shops

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De webshops voor luxe merken als Michael Kors en J.W. Anderson kosten te veel tijd en energie. De Duitse online retailer stopt daarom negen maanden na de lancering alweer met premium platformen Emeza en Kiomi. Dat zegt Zalando-topman

David Schneider tegen het Duitse modevakblad Textilwirtschaft. Het twintig-koppige team dat aan de webshops werkte, wordt aangeboden om bij Zalando te blijven en nieuwe projecten te ontwikkelen.

Volgens

Schneider zijn zowel Kiomi als Emeza goed van start gegaan. "Maar we hebben gemerkt dat het veel tijd kost om de twee merken te ontwikkelen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het zinvoller is om ons volledig te richten op het merk Zalando."

Volgens de topman wordt er niet definitief afscheid genomen van luxe mode. "Het is nog steeds een interessant segment voor ons. We gaan verbeterde premiumplatformen lanceren bij Zalando." Schneider kan nog niet zeggen wanneer de platformen live gaat en hoe het er precies uit komt te zien. Wel zegt hij dat het uiterlijk 'veel beter dan voorheen' wordt.

Zalando startte eerder dit jaar met de webshops voor topmerken: Emeza en Kiomi. Volgens het Duitse e-commerce bedrijf zouden luxe labels zich niet thuis voelen bij Zalando. Voor die premiummerken werd daarom Emeza gelanceerd. Op Kiomi verkocht Zalando enkel artikelen van het eigen merk Kiomo. Het merk voor mannen en vrouwen met tijdloze mode, gaat verkocht worden via de reguliere Zalando-site.

Zalando stopt met luxe platformen Emeza en Kiomi

Voor de Nederlandse markt heeft de Duitse webshop een nieuwe strategie. Drie jaar na de Nederlandse lancering claimt Zalando een naamsbekendheid van 93 procent te hebben. Maar volgens Myrna Walsarie, country manager van Zalando, weten veel consumenten niet welke merken Zalando verkoopt. “We verkopen 1200 merken, van Vero Moda tot Tommy Hilfiger en Michael Kors.” Samenwerkingen met Nederlandse merken zijn volgens Walsarie belangrijk. De Nederlandse consument is best chauvinistisch en draagt graag kledingmerken van eigen bodem.

Zalando is mogelijk een beursgang aan het plannen. Over de IPO wordt al enige tijd gespeculeerd in Duitse media. Deze week maakte Zalando bekend de rechtsvorm van het bedrijf te veranderen naar een naamloze vennootschap.

Foto’s: Emeza

Emeza
Kiomi
Zalando