Zijlstra snijdt in mode-opleidingen
bezig met laden...
Onder
Ook zijn de profileringen van de academies zodanig aangescherpt om de studiekeuzes voor aankomende studenten te vergemakkelijken. De vier kunstacademies in de regio Zuid Fontys, Zuyd Hogeschool, Avans en de Design Academy Eindhoven hebben daarom besloten om te gaan samenwerken. Studenten komen binnen via een portal, en masters en lectoraten worden in afstemming op een locatie aangeboden. Iedere instelling heeft binnen de samenwerking een eigen specifieke focus, afgestemd op dat van de andere instellingen. Zo gaat Zuyd Hogeschool zich focussen op textiel en sieraden, specialiseert de Design Academy Eindhoven zich nog meer als geïntegreerde designopleiding met creatie van producten en diensten met de verbinding naar de maatschappelijke context, legt Avans de focus op concept, beeld en narratie en richt Fontys zich op vormgeving op en rond het podium.
In de Randstad wordt weinig veranderd, omdat daar volgens de HBO-raad sprake is van een breed palet aan opleidingen vanwege een breder aanbod van studenten en werkveld. Wel hebben drie hogescholen om zich te onderscheiden gekozen voor een brede focus. De Hogeschool der Kunsten in Den Haag richt zich op de vakontwikkeling met een onderscheid naar zwaartepunt op onderzoek en de Gerrit Rietveld academie richt zich op ‘pure’ autonome beeldende kunst. De Hogeschool Rotterdam, waar de Willem de Kooning Academie onder valt, kiest voor de brede context van commerciële vormgeving en innovatie in de creatieve industrie in verbinding met andere bacheloropleidingen.
Het plan moet ervoor zorgen dat opleidingen beter aansluiten op de arbeidsmarkt |
Naast reductie van het aantal bachelorstudenten en specialisatie per instelling hebben de hogescholen ook afspraken gemaakt op het gebied van voortrajecten, de verbetering van de kwaliteit van bacheloropleidingen en de versterking van de top. In het Sectorplan is opgenomen dat er meer aandacht moet komen voor kunsteductie in het primair en voortgezet onderwijs. Zij vinden het scouten van jong talent en voorzieningen voor vooropleidingen van groot belang voor hoogwaardige instroom in het HBO-kunstonderwijs. De ambitie is dat leerlingen die zich via de weg van de vooropleidingen aanmelden voor een opleiding in het hbo kunstonderwijs naar verwachting voor de selectie-criteria zullen slagen. Een vorm van certificering kan deze ambitie faciliteren.
Een andere belangrijke focus is cultureel ondernemerschap. Hoewel dit reeds een basisonderdeel is voor elke opleiding, heeft de HBO-raad besloten hier nog meer aandacht aan te gaan besteden, omdat een groot deel van de afgestudeerden als zelfstandige aan de slag gaat. Dat gaan de instellingen doen door studenten bijvoorbeeld exposities te laten organiseren, zichzelf leren ‘verkopen’ door getraind te worden in elevator pitches en het maken van begrotingen en kostenberekeningen.
Foto's: Hans Vroege