Zoekmachine Kleding.nl meldt 7,5 mln omzet in een jaar

In zijn eerste bestaansjaar heeft kledingzoekmachine Kleding.nl naar schatting ruim 7,5 miljoen euro omzet gegeneerd voor aangesloten webshops. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. Op basis van het aantal bestellingen en de

commissie die Kleding.nl daar over rekent kan het bedrijf een schatting maken van de gegeneerde omzet.

Kleding.nl Zoekmachine Kleding.nl meldt 7,5 mln omzet in een jaarheeft naar eigen zeggen hiermee al zijn verwachtingen overtroffen. Het bedrijf werd vorig jaar opgericht als vergelijkingssite en zoekmachine inéén door de eigenaren van InnoMedia, een ontwikkelaar en exploiteur van internetconcepten. Volgens de oprichters was er nog geen goede zoekmachine voor kleding. Investeringsmaatschappij JR zag een gat in de markt en investeerde in het concept.

Webshopgiganten als Zalando, Wehkamp en Kleertjes.com meldden zich met zo’n 90 anderen aan, waardoor de zoekmachine met 400.000 artikelen van start ging. Met alle aangesloten winkels heeft Kleding.nl individuele afspraken gemaakt over het commissiepercentage. “Grosso modo houden wij 5 tot 15 procent commissie over van de gegenereerde orderwaarde,” aldus Langenkamp.

Het gemak om in zoveel verschillende webshops tegelijkertijd te zoeken is volgens Langenkamp het geheim achter hun snelle succes. Binnen een jaar tijd trekt de website nu 400.000 à 500.000 unieke bezoekers per maand. “Nooit meer alle webwinkels langs op zoek naar dat ene merk of die ene aanbieding. Alleen beschikbare kleding, van je favoriete merk, in jouw maat en voor de beste prijs. Dat zoekt de consument, en dat kan via ons gevonden worden,” aldus Langenkamp.

Voor webwinkels is Kleding.nl volgens de directeur de ideale partner, omdat de klanten rechtstreeks bij de kassa’s terechtkomen. “De bezoeker heeft bij ons gezocht, gefilterd, vergeleken en overwogen,” legt Langenkamp uit. “Pas als de koopintentie er is, wordt op een bestelknop gedrukt, waardoor hij of zij in het bestelproces van de webwinkel terecht komt.”

Plannen voor uitbreiding in het buitenland liggen inmiddels klaar. De lancering in Duitsland wordt momenteel voorbereid, later dit jaar volgen Groot-Brittannië en België. Langenkamp: "Ook in het buitenland zien we nog een enorme groeipotentie. We kunnen een deel van de techniek hergebruiken, maar we willen met lokaal personeel zo goed mogelijk inspelen op de trends en ontwikkelingen van de buitenlandse markten,” aldus Langenkamp.

De internationale activiteiten zullen onder één nieuwe handelsnaam gaan functioneren. Welke naam dat is, wordt binnenkort bekend gemaakt. Een omzetverwachting is er al wel. Dit jaar wil het bedrijf 11,5 miljoen omzet voor aangesloten kledingwinkels realiseren, in 2014 moet 50 procent van de omzet in het buitenland (Duitsland, Groot-Brittannië en België) gerealiseerd worden.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN