Zuid-Korea moeilijke markt voor mode-ondernemers
bezig met laden...
Helaas voor de Nederlandse branche wordt Nederland in Zuid-Korea niet met mode geassocieerd. Van Nederlandse designers die er naam hebben gemaakt –zoals Marlies Dekkers en Viktor & Rolf-, is vaak zelfs niet eens bekend dat het gaat om Nederlands design. Nederlandse mode wordt vooral geassocieerd met ‘Europa’. De meeste mode uit Europa valt onder dezelfde noemer European Fashion, dat voor Koreanen duidelijk verschilt van American fashion/streetwear. Frans en Italiaans design roepen wel sterke associaties op.
Struikelblokken zijn er ook. Zo is er de taal; lang niet iedereen in Zuid-Korea is het Engels voldoende machtig om zaken te doen. Verder is er de invoerheffing die de kostprijs verhoogt; daarbij worden geïmporteerde merken per definitie beschouwd als luxemerken en vallen daardoor meestal in het hoogsegment. De maatvoering verschilt van de Nederlandse en er gelden eisen voor de produten en het productlabel.
De beste manier om een Nederlands product toch de markt op te krijgen, is volgens de onderzoekers door samen te werken met een Koreaanse importeur of een van de grote warenhuisketens of kledingdistributeurs in het land. Tijdens de Seoul Fashion Week bestaat de mogelijkheid om als jonge talentvolle buitenlands ontwerper uitgenodigd te worden en zijn collectie te presenteren via een zogenaamde uitwisselingsprogramma. Daarbij wordt bij voorkeur gekozen voor ontwerpers die al eens mededen aan een fashionweek in Parijs, Milaan, Londen of New York.
Nederland heeft wel een positief imago in Zuid-Korea, maar dan op het gebied van zakendoen: Nederland wordt geassocieerd met de begrippen betrouwbaar, direct, degelijk en vooruitstrevend. Korea ziet Nederland in eerste instantie als een interessant land om naar te exporteren. Volgens het rapport zouden Koreaanse couturemerken zoals bijvoorbeeld LieSangBong Paris graag hun artikelen op de Nederlandse markt willen brengen en staan open voor deelname aan evenementen in Nederland.