• Home
  • V1
  • Leads
  • Zuid-Korea moeilijke markt voor mode-ondernemers

Zuid-Korea moeilijke markt voor mode-ondernemers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Nederlandse ontwerpers of kledingmerken die hadden willen uitbreiden in Zuid Korea moeten nog maar eens goed bij zichzelf te rade gaan. Uit een rapport van JongEZ, de jongvereniging van het ministerie van Economische Zaken, -in opdracht van Modint

en de Dutch Fashion Foundation- blijkt namelijk dat het een bijzonder moeilijke markt is om te veroveren –voor Nederlandse mode-ondernemingen. Het rapport ‘Kansen voor de Nederlandse modesector in Zuid- Korea’ richt zich specifiek op de modesector. Een van de conclusies uit het rapport luidt dat modeondernemers die een kans maken op die markt, grofweg zijn te onderscheiden in twee groepen. Allereerst diegenen die hun naam reeds internationaal hebben gevestigd en ten tweede diegenen die een groot budget tot hun beschikking hebben voor het opbouwen van het merk in Zuid-Korea.

Het onderzoek werd gedaan omdat het modesegment in Zuid Korea een interessante afzetmarkt lijkt te zijn. Een voorbeeld: In 2009 kwam de totale omzet van modesector aldaar uit op het omvangrijke bedrag van 22,4 miljard euro. Het totale bedrag aan geïmporteerde mode en textiel was 6 miljard euro in 2009, ofwel 2,3 procent van de totale import. Daar komt nog bij dat de import van mode en textiel in Zuid Korea sinds 1990 een sterke groei laat zien. Alleen vorig jaar was het bedrag -in verband met de financiële crisis- lager dan in het voorgaande jaar; de daling bedroeg volgens de Korean Federation of Textile Industries 15,8 procent. Binnen het grootste segment, damesmode, werd 45 procent uitgegeven aan kleding vanuit het buitenland; dat komt neer op ruim 2 miljard euro uit geïmporteerde damesmode. De markt voor damesmode beslaat bijna 20 procent van de modemarkt. Ook groot zijn de segmenten casualwear (12,5 procent) accessoires (12,6 procent) en herenmode (11,5 procent). De markt voor kinderkleding biedt de minste kansen aangezien het een relatief kleine markt is (5,4 procent) waarvan ook nog eens een aanzienlijk deel wordt ingenomen door lokale producenten van schooluniformen.

Helaas voor de Nederlandse branche wordt Nederland in Zuid-Korea niet met mode geassocieerd. Van Nederlandse designers die er naam hebben gemaakt –zoals Marlies Dekkers en Viktor & Rolf-, is vaak zelfs niet eens bekend dat het gaat om Nederlands design. Nederlandse mode wordt vooral geassocieerd met ‘Europa’. De meeste mode uit Europa valt onder dezelfde noemer European Fashion, dat voor Koreanen duidelijk verschilt van American fashion/streetwear. Frans en Italiaans design roepen wel sterke associaties op.

Struikelblokken zijn er ook. Zo is er de taal; lang niet iedereen in Zuid-Korea is het Engels voldoende machtig om zaken te doen. Verder is er de invoerheffing die de kostprijs verhoogt; daarbij worden geïmporteerde merken per definitie beschouwd als luxemerken en vallen daardoor meestal in het hoogsegment. De maatvoering verschilt van de Nederlandse en er gelden eisen voor de produten en het productlabel.

De beste manier om een Nederlands product toch de markt op te krijgen, is volgens de onderzoekers door samen te werken met een Koreaanse importeur of een van de grote warenhuisketens of kledingdistributeurs in het land. Tijdens de Seoul Fashion Week bestaat de mogelijkheid om als jonge talentvolle buitenlands ontwerper uitgenodigd te worden en zijn collectie te presenteren via een zogenaamde uitwisselingsprogramma. Daarbij wordt bij voorkeur gekozen voor ontwerpers die al eens mededen aan een fashionweek in Parijs, Milaan, Londen of New York.

Nederland heeft wel een positief imago in Zuid-Korea, maar dan op het gebied van zakendoen: Nederland wordt geassocieerd met de begrippen betrouwbaar, direct, degelijk en vooruitstrevend. Korea ziet Nederland in eerste instantie als een interessant land om naar te exporteren. Volgens het rapport zouden Koreaanse couturemerken zoals bijvoorbeeld LieSangBong Paris graag hun artikelen op de Nederlandse markt willen brengen en staan open voor deelname aan evenementen in Nederland.

Dutch Fashion Foundation
Export
Korea