• Home
  • V1
  • Show
  • Benetton: wereldleiders zoenen

Benetton: wereldleiders zoenen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Show

Barack Obama kust de Chinese leider Hu Jintao, paus Benedictus XVI de imam Ahmed Mohamed el-Tayeb en de Franse president Nicolas Sarkozy Duitse bondskanselier Angela Merkel. Benetton is terug met hetgeen dat het Italiaanse merk ooit zo populair maakte: controversiële reclamecampagnes.

De foto’s van kussende wereldleiders hier en daar al te zien op gebouwen in Milaan, Rome en Tel Aviv, maar vandaag werd de wereldwijde campagne ‘Unhate’ en de gelijknamige, door Benetton opgerichte, stichting officieel gepresenteerd in Parijs. Het doel van Unhate: het contrast binnen de heersende haatcultuur benadrukken en de samenwerking tussen verschillende volkeren, godsdiensten en culturen bevorderen.

In de jaren tachtig gaf Oliviero Toscani, reclameman en fotograaf, Benetton het imago van een bedrijf dat zich maatschappelijk verantwoordelijk voelt, door campagnes te bedenken over aids, een Bosnische soldaat en een non die een priester kust. Het Italiaanse modemerk vierde zijn hoogtijdagen. Na Toscani’s vertrek ging het bergafwaarts - de omzet van Benetton is sinds 2000 met minder dan 2 procent gestegen.

Update: Benetton heeft na een woendende reactie van het Vaticaan besloten de gephotoshopte afbeelding van de zoenende paus en de moslimgeestelijke, niet meer te gebruiken in de campagne. Het merk betreurt dat het beeld 'de gevoelens van de gelovigen gekwetst heeft,' aldus Benetton in een verklaring.

Benetton
Unhate