Honderd geparodieerde Nike- en Adidas-logo’s. Dat is het resultaat van de Detox logocompetitie, onderdeel van de 'Just do it' & detox-campagne die milieuorganisatie Greenpeace voert sinds zij het onderzoek ‘Vuile was’ heeft gepubliceerd, waaruit blijkt dat sportmerken als Nike en Adidas zaken doen met bedrijven in China die giftige chemicaliën in het water lozen. Ook Puma kwam in het rijtje voor, maar heeft kort na de publicatie beloofd vòòr 2020 wereldwijd het lozen van schadelijke chemicaliën in de totale productielijn uit te bannen.

Om Nike en Adidas ook deze belofte te laten maken, organiseert Greenpeace nog meer festiviteiten. Zo werd onlangs een ‘megastriptease’ bij winkels van de sportmerken in 44 steden en 15 landen gehouden. In Amsterdam was dit bij de Nike store in de Kalverstraat. “Wij geven ons bloot en laten zien dat mensen in China ook bloot staan aan vervuiling,” zei een van de strippers naderhand.

Ook kan een petitie van Greenpeace worden getekend, waarin de directie van Nike en Adidas gevraagd wordt om schone kledingproductie. De teller van wereldwijde ondertekeningen staat inmiddels op 48.000.

Tot 25 augustus kan het publiek stemmen op een van de vijftien genomineerde ontwerpen in de Detox logocompetie. De prijs voor de drie winnaars is een print van hun parodie.


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN