Zoeken
Italiaanse luxemerken opgeschrikt door onderzoeken naar uitbuiting
Een reeks onderzoeken naar uitbuiting bij onderaannemers in de mode-industrie brengt de Italiaanse luxesector in beroering. De regering spreekt van aanvallen op ‘Made in Italy’. Sinds 2024 staan vijf modemerken onder curatele na onderzoeken door het openbaar ministerie in Milaan. Deze onthullen misstanden en een gebrek aan toezicht in de...
BusinessMemberbezig met laden...
Brand Radar: Rita Row – Duurzame Spaanse stijl wint wereldwijd terrein
Rita Row is een hedendaags modelabel dat elevated basics combineert met slow fashion-waarden en zo een minimalistische, mediterraan geïnspireerde stijl neerzet. Het merk, opgericht in 2013 in het Catalaanse Figueres (Spanje), staat synoniem voor verfijnd design en ethisch vakmanschap. Rita Row staat bekend om tijdloze garderobe-essentials en...
Modebezig met laden...
Patagonia publiceert eerste Impact Report: “We zijn nog steeds een ‘work in progress’”
Outdoormerk Patagonia, vaak genoemd als voorbeeld in duurzaamheid, publiceert na ruim een halve eeuw succesvol zakendoen voor het eerst een volledig impactrapport. De titel, Work in Progress Report 2025, is goed gekozen: het 130 pagina’s tellende document toont zowel de vorderingen als de mislukkingen van het merk dat zegt “in business” te zijn...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
WBCSD en UNEP lanceren wereldwijd protocol voor het versnellen van circulariteit
Deze week is het Global Circularity Protocol for Business (GCP v1.0) gelanceerd, een mondiaal raamwerk dat bedrijven – van multinationals tot mkb’s – moet helpen helder te communiceren over hun progressie omtrent duurzaamheid. Aan het protocol werkten meer dan tachtig organisaties en honderdvijftig experts mee, waaronder chemisch producent BASF,...
BusinessMemberbezig met laden...
'Het is goedkoper': De eerste klanten van Shein verdringen zich bij het Franse warenhuis BHV
Parijs - Uit 'nieuwsgierigheid' of omdat 'het goedkoper is', verdringen klanten zich woensdag voor het Franse warenhuis voor de opening van de Shein-winkel in het Parijse BHV, ondanks de controverse over de praktijken van de Aziatische gigant. “Mijn man weet niet dat ik hier ben, we zijn stiekem gekomen”: onder de zwart-witte banieren met de...
Retailbezig met laden...
Samenwerking met Shein kost Frans warenhuis BHV samenwerking met Disney
Disneyland Paris ziet af van zijn kerstproject met BHV na de aankondiging van het partnerschap tussen platform Shein en het Parijse warenhuis. Dat heeft het attractiepark donderdag aan AFP laten weten, ter bevestiging van een bericht van Le Parisien. Het plan van Disneyland Paris, het drukst bezochte attractiepark van Frankrijk, was om van 4...
Retailbezig met laden...
Fast Retailing aandelen: analyse van de prestaties van een wereldwijde gigant
Het in Tokio gevestigde Fast Retailing Co., Ltd. is een wereldleider in de kledingretail en het moederbedrijf van het bekende merk Uniqlo. Het bedrijf blijft zijn positie als belangrijke speler in de wereldwijde mode-industrie versterken. Deze analyse volgt op de bekendmaking van de resultaten voor het boekjaar 2025. Dit markeerde het vierde...
BusinessMemberbezig met laden...
Inditex onder vuur over CO2-uitstoot in de logistiek en arbeidsomstandigheden
Tijdens de aandeelhoudersvergadering van vandaag is de Inditex-groep bekritiseerd door een internationale coalitie van ngo's. De organisaties, waaronder Clean Clothes Campaign, FAIR en Public Eye, dringen er bij de Spaanse multinational op aan haar logistieke strategie te herzien en actie te ondernemen naar aanleiding van klachten over...
BusinessMemberbezig met laden...
Shein kondigt de opening van permanente winkels in Frankrijk aan, een wereldwijde primeur
Parijs - Het Aziatische platform Shein kiest Frankrijk voor de opening van zijn eerste permanente fysieke winkels. Dit is een wereldwijde primeur en volgens het merk een ‘inzet voor de revitalisering van stadscentra’. Shein wordt regelmatig beschuldigd van oneerlijke concurrentie door de markt te overspoelen met online verkochte...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Bestseller ontkent ‘schadelijke’ beschuldigingen van kinderarbeid
De Deense modegigant Bestseller – het moederbedrijf van Jack & Jones, Vero Moda en Only – ontkent de beweringen van omroep TV 2 over bewijs van kinderarbeid in zijn toeleveringsketen. In een openbare verklaring verwijst Bestseller specifiek naar twee documentaire-afleveringen van het Deens mediabedrijf, uitgezonden via TV 2 en TV 2 Play. Deze...
BusinessMemberbezig met laden...