Artikelen door Regina Henkel
Dr. Regina Henkel is sinds 2000 actief als vakjournalist voor de mode- en sportindustrie en werkt sinds 2015 voor FashionUnited. Na haar studie textielwetenschappen en bedrijfskunde begon ze haar carrière bij het internationale modevakblad Sportswear International van Deutscher Fachverlag. Vervolgens promoveerde ze en keerde terug naar de vakjournalistiek. Sinds 2010 schrijft ze freelance voor internationale B2B-publicaties, vakbladen en cultuurwetenschappelijke uitgaven, met een focus op duurzaamheid en digitalisering naast algemene zakelijke onderwerpen.
Lenzing Group herstelt in 2024, maar resultaat blijft negatief
De Oostenrijkse Lenzing Group, producent van geregenereerde cellulosevezels zoals Tencel, zag de omzet in het afgelopen boekjaar 2024 met 5,7 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar tot 2,66 miljard euro. Deze stijging is vooral te danken aan een hogere afzet van vezels, met een toename van 10 procent. Desondanks bleef het...
Businessbezig met laden...
Performance Days München: Functionele stoffen tussen performance en duurzaamheid
De Performance Days in München stelden de stofinnovaties voor het voorjaar/zomerseizoen van 2027 centraal. De sport- en outdoorbranche is op zoek naar duurzame materialen die ook op het gebied van performance nieuwe maatstaven zetten. De sport- en outdoorbranche staat van oudsher bekend om haar affiniteit met technologie en haar liefde voor...
Beurzen|Verslag Featuredbezig met laden...
Marc O'Polo gebruikt citrusafval voor duurzame denimcollectie
Speciale labels in de nieuwe Marc O’Polo Denim - Curated By Lena Collection geven aan dat de collectie voor het eerst een bijzondere vezel bevat: Orange Fiber. Deze vezel wordt gemaakt van hout en restproducten uit de citrusvruchtensapindustrie. Marc O'Polo zegt dat Orange Fiber voor het eerst in de geschiedenis wordt gebruikt in een...
Modebezig met laden...
Löffler realiseert volledig traceerbare toeleveringsketen voor langlaufcollectie
De Oostenrijkse sportkledingfabrikant Löffler werkt samen met het duurzame technologieplatform Retraced en heeft al voor meer dan 180 producten uit de nieuwe langlaufcollectie een volledig traceerbare toeleveringsketen gerealiseerd. Klanten kunnen eenvoudig de herkomst van een artikel bekijken door de QR-code op het productlabel te scannen....
Businessbezig met laden...
Werknemers getroffen door aardbeving in Turkije en Syrië ontvangen compensatie
Werknemers die de verwoestende aardbeving van 2023 in Zuidoost-Turkije en Syrië hebben overleefd, waarbij meer dan 50.000 dodelijke slachtoffers vielen, hebben uiteindelijk compensatie van hun werkgever ontvangen. Dit meldt de Schone Kleren Campagne (SKC) Turkije, een organisatie die zich inzet voor de bescherming van de rechten van werknemers...
Businessbezig met laden...
Munich Fabric Start: SS26 trends in een wereld vol tegenstellingen
In een wereld vol tegenstellingen bewegen de trendthema’s van de stoffencollecties voor lente/zomer 2026 zich ook tussen uitersten. Aan de ene kant zijn er klassieke ontwerpen die focussen op veiligheid en essentiële basics. Aan de andere kant draait het om opvallende looks die individualiteit en uniekheid vieren. Daarnaast speelt nog een...
Beurzenbezig met laden...
Op deze trends zet Duitse outdoorretailer Bergzeit in voor het FW25-seizoen
De winter is voor de sport- en outdoorbranche het seizoen met de hoogste omzet. Tegelijkertijd is het, gezien de onberekenbare sneeuwcondities, moeilijk te plannen. Dat was altijd al zo, maar wordt door de klimaatverandering steeds uitdagender. Bovendien is de outdoormarkt, zeker sinds de coronapandemie, veranderd en heeft nieuwe doelgroepen...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Ispo Munich: Focus op netwerken en verdere ontwikkeling van sport- en outdoorbranche
Bijna 2.300 exposanten uit 50 landen en meer dan 55.000 deelnemers uit 113 landen kwamen vorige week gedurende drie dagen samen op de sportmodebeurs Ispo München. Naast de presentatie van nieuwe collecties en producten stond vooral de uitwisseling en de verdere ontwikkeling van de branche centraal. Conferenties en discussierondes over...
Beurzen|VERSLAG Featuredbezig met laden...
Retraced over traceerbaarheid, toeleveringsketens en een kapitaalinjectie van 15 miljoen euro
De Duitse start-up Retraced is slechts vijf jaar geleden opgericht en telt nu al zo'n 150 mode- en outdoormerken en hun 15.000 internationale leveranciers tot zijn klanten. De start-up ondersteunt hen bij de digitalisering van hun toeleveringsketen. Hiertoe behoren gerenommeerde merken als Victoria's Secret, Calzedonia, Tom Tailor en Marc...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Cascale-bijeenkomst met 600 toonaagevende leiders: Verduurzaming heeft een lange adem nodig
Ongeveer 600 leidinggevenden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) uit de wereldwijde textielindustrie kwamen in München bijeen voor de jaarlijkse ledenvergadering van Cascale. Vertegenwoordigers van grote merken en retailers - van LVMH tot Zalando, Marks & Spencer en Walmart - betraden het podium en vulden het publiek...
BusinessFeaturedbezig met laden...