Artikelen door Regina Henkel
Dr. Regina Henkel is sinds 2000 actief als vakjournalist voor de mode- en sportindustrie en werkt sinds 2015 voor FashionUnited. Na haar studie textielwetenschappen en bedrijfskunde begon ze haar carrière bij het internationale modevakblad Sportswear International van Deutscher Fachverlag. Vervolgens promoveerde ze en keerde terug naar de vakjournalistiek. Sinds 2010 schrijft ze freelance voor internationale B2B-publicaties, vakbladen en cultuurwetenschappelijke uitgaven, met een focus op duurzaamheid en digitalisering naast algemene zakelijke onderwerpen.
Graphene-X: Hoe crowdfunding de weg vrijmaakte voor een innovatief modelabel
Toetreden tot de kledingbranche als start-up is een uitdaging. Zonder geld is het onmogelijk, want of je nu via de detailhandel of direct met een eigen webshop begint, de productie van de collectie moet altijd vooraf gefinancierd worden. Maar er is een alternatief. Graphene-X, een kledinglabel uit Hongkong, waarvan de innovatieve grafeen-jas in...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Duits outdoormerk LaMunt: “Retailers zoeken naar veelzijdigheid”
Het orderseizoen in de outdoorbranche is begonnen. Hoe oriënteren retailers zich? Naar welke producten zoeken ze? Het vrouwenmerk LaMunt uit Zuid-Tirol zet in op een balans tussen functie, lifestyle en duurzaamheid. Het Zuid-Tiroolse outdoormerk LaMunt is in 2020 gestart met het aanbieden van functionele en stijlvolle bergsport- en...
Mode|Interview Featuredbezig met laden...
Björn Borg: Schoenen en sportkleding stimuleren omzet in het eerste kwartaal
Het Zweedse modebedrijf Björn Borg AB is goed begonnen aan 2025 met een omzetstijging van 9 procent. De netto-omzet bedroeg per 31 maart ongeveer 25,6 miljoen euro (280 miljoen Zweedse kronen). Het bedrijfsresultaat bedroeg 3,1 miljoen euro (34,2 miljoen Zweedse kronen), een stijging van 2,1 procent. “Onze groei in dit kwartaal werd voornamelijk...
Businessbezig met laden...
Vinted is de grootste modeverkoper in Frankrijk
Volgens een analyse van het Institut Français de la Mode (IFM) heeft het Recommerce-platform Vinted het grootste omzetvolume voor mode in Frankrijk. Daarmee staat Vinted nog voor grote spelers als Amazon of de lokale omnichannel-aanbieder Kiabi, die op de tweede en derde plaats staan. Er is rekening gehouden met online verkopers en fysieke...
Businessbezig met laden...
Salvatore Ferragamo: Zwakke DTC-business zorgt voor negatieve kwartaalcijfers
Het Italiaanse modehuis Salvatore Ferragamo S.p.A. heeft in het eerste kwartaal van dit boekjaar een lichte omzetdaling genoteerd. Dit resultaat is met name toe te schrijven aan het negatieve consumentenklimaat in de regio Azië-Pacific en de zwakke ontwikkeling van de DTC-business. Per 31 maart bedroeg de groepsomzet 221 miljoen euro. In...
Businessbezig met laden...
Nieuw rapport: Meer winkelopeningen en hogere huren in luxe winkelstraten wereldwijd
Het actuele Savills Global Luxury Retail 2025 Rapport toont aan dat de wereldwijde luxe detailhandel economische uitdagingen blijft weerstaan. 2024 laat een sterke huurgroei zien. In ruim 75 procent van de 21 onderzochte regio’s stegen de tophuren op jaarbasis of bleven stabiel. Samenvatting • De wereldwijde luxe detailhandel blijft economische...
Retailbezig met laden...
Re&Up-CEO: “De komende twee, drie jaar worden de spannendste voor de Europese textielindustrie”
Re&Up is een van de pioniers op het gebied van textiel-naar-textielrecycling en een van de weinige bedrijven die al jaren geleden recyclingtechnologieën voor textiel op industriële schaal implementeerde. Het is des te opmerkelijker dat Re&Up er zelfs in is geslaagd om katoen-polyestermengsels te scheiden in hun bestanddelen en de grondstoffen om...
Business|Interview Featuredbezig met laden...
Lenzing Group herstelt in 2024, maar resultaat blijft negatief
De Oostenrijkse Lenzing Group, producent van geregenereerde cellulosevezels zoals Tencel, zag de omzet in het afgelopen boekjaar 2024 met 5,7 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar tot 2,66 miljard euro. Deze stijging is vooral te danken aan een hogere afzet van vezels, met een toename van 10 procent. Desondanks bleef het...
Businessbezig met laden...
Performance Days München: Functionele stoffen tussen performance en duurzaamheid
De Performance Days in München stelden de stofinnovaties voor het voorjaar/zomerseizoen van 2027 centraal. De sport- en outdoorbranche is op zoek naar duurzame materialen die ook op het gebied van performance nieuwe maatstaven zetten. De sport- en outdoorbranche staat van oudsher bekend om haar affiniteit met technologie en haar liefde voor...
Beurzen|Verslag Featuredbezig met laden...
Marc O'Polo gebruikt citrusafval voor duurzame denimcollectie
Speciale labels in de nieuwe Marc O’Polo Denim - Curated By Lena Collection geven aan dat de collectie voor het eerst een bijzondere vezel bevat: Orange Fiber. Deze vezel wordt gemaakt van hout en restproducten uit de citrusvruchtensapindustrie. Marc O'Polo zegt dat Orange Fiber voor het eerst in de geschiedenis wordt gebruikt in een...
Modebezig met laden...