Artikelen door Regina Henkel
Dr. Regina Henkel is sinds 2000 actief als vakjournalist voor de mode- en sportindustrie en werkt sinds 2015 voor FashionUnited. Na haar studie textielwetenschappen en bedrijfskunde begon ze haar carrière bij het internationale modevakblad Sportswear International van Deutscher Fachverlag. Vervolgens promoveerde ze en keerde terug naar de vakjournalistiek. Sinds 2010 schrijft ze freelance voor internationale B2B-publicaties, vakbladen en cultuurwetenschappelijke uitgaven, met een focus op duurzaamheid en digitalisering naast algemene zakelijke onderwerpen.
The Platform Group verhoogt omzet en winst in eerste halfjaar
Het e-commercebedrijf The Platform Group AG uit Düsseldorf heeft in het eerste halfjaar van het boekjaar 2025 zijn bruto handelsvolume (GMV) met 47,4 procent verhoogd naar 652,1 miljoen euro. Ook de omzet groeide in dezelfde periode met 48,2 procent naar 343 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 77,2 procent naar 33,3 miljoen euro....
BusinessMemberbezig met laden...
Outdoor in de modewereld: Een verhaal van pieken en dalen
Outdoorkleding en mode komen al jaren samen. Dit is duidelijk te zien in trends zoals Gorpcore en modieuze functionele kledingstukken. Wat consumenten nu als vanzelfsprekend combineren, plaatst merken en retailers echter vaak in een strategisch dilemma. Segmentgrenzen blijven vrij rigide in de retail Gorpcore is slechts het nieuwste voorbeeld...
Mode|OPINIE Featuredbezig met laden...
Skechers: Waarom een sneakermerk zonder cultstatus 9,4 miljard dollar waard is
Als de aangekondigde verkoop van het Amerikaanse sneakermerk Skechers in het derde kwartaal van dit jaar daadwerkelijk doorgaat, wordt deze deal de grootste transactie ooit in de sneakermarkt. Waarom is Skechers eigenlijk zo interessant? Niet hip, maar wel het derde grootste sneakermerk ter wereld Vooropgesteld: met een wereldwijde jaaromzet van...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Nieuwe textielbehandeling: microvezels laten tot 80 procent minder los
Livinguard Technologies AG, gevestigd in Zwitserland, lanceert een nieuwe technologie om microplastic te verminderen. De nieuwe, gepatenteerde textielveredeling ‘Livinguard Better Fresh’ vermindert het afbreken en loslaten van microvezels gedurende de hele levensduur van textiel met tot wel 80 procent. Tegelijkertijd voorkomt het effectief de...
BusinessMemberbezig met laden...
Foot Locker vernieuwt membershipprogramma in Europa
Na de uitrol van het vernieuwde FLX Rewards Programma in de VS in 2024 lanceert Foot Locker nu ook in Europa de nieuwe klantenbindingstool. Het programma biedt nieuwe en verbeterde functies, geoptimaliseerde klantervaringen en meer voordelen voor leden. De aanpassingen zijn gebaseerd op inzichten uit het voorgaande programma. Tot de nieuwe...
Retailbezig met laden...
Schip ahoy: Louis Vuitton combineert retail, café en tentoonstelling in nep cruiseschip
Het Franse luxemerk Louis Vuitton kondigt de opening aan van een nieuwe locatie in Shanghai. Deze locatie combineert een winkel, Le Café Louis Vuitton en een tentoonstelling over de geschiedenis van Louis Vuitton. Het gebouw heeft de vorm van een schip. Het is een eigentijdse hommage aan de oorsprong van het reizen en de geschiedenis van Louis...
Retail|in beeld bezig met laden...
Graphene-X: Hoe crowdfunding de weg vrijmaakte voor een innovatief modelabel
Toetreden tot de kledingbranche als start-up is een uitdaging. Zonder geld is het onmogelijk, want of je nu via de detailhandel of direct met een eigen webshop begint, de productie van de collectie moet altijd vooraf gefinancierd worden. Maar er is een alternatief. Graphene-X, een kledinglabel uit Hongkong, waarvan de innovatieve grafeen-jas in...
Business|Interview FeaturedMemberbezig met laden...
Duits outdoormerk LaMunt: “Retailers zoeken naar veelzijdigheid”
Het orderseizoen in de outdoorbranche is begonnen. Hoe oriënteren retailers zich? Naar welke producten zoeken ze? Het vrouwenmerk LaMunt uit Zuid-Tirol zet in op een balans tussen functie, lifestyle en duurzaamheid. Het Zuid-Tiroolse outdoormerk LaMunt is in 2020 gestart met het aanbieden van functionele en stijlvolle bergsport- en...
Mode|Interview Featuredbezig met laden...
Björn Borg: Schoenen en sportkleding stimuleren omzet in het eerste kwartaal
Het Zweedse modebedrijf Björn Borg AB is goed begonnen aan 2025 met een omzetstijging van 9 procent. De netto-omzet bedroeg per 31 maart ongeveer 25,6 miljoen euro (280 miljoen Zweedse kronen). Het bedrijfsresultaat bedroeg 3,1 miljoen euro (34,2 miljoen Zweedse kronen), een stijging van 2,1 procent. “Onze groei in dit kwartaal werd voornamelijk...
BusinessMemberbezig met laden...
Vinted is de grootste modeverkoper in Frankrijk
Volgens een analyse van het Institut Français de la Mode (IFM) heeft het Recommerce-platform Vinted het grootste omzetvolume voor mode in Frankrijk. Daarmee staat Vinted nog voor grote spelers als Amazon of de lokale omnichannel-aanbieder Kiabi, die op de tweede en derde plaats staan. Er is rekening gehouden met online verkopers en fysieke...
BusinessMemberbezig met laden...