Artikelen door Simone Preuss
Welke invloed heeft automatisering op werknemers in Bangladesh?
Bangladesh is na China de tweede grootste exporteur van confectiekleding (RMG's), goed voor 10,35 procent van het nationale BBP en 84,58 procent van de export van het land in het fiscale jaar 2023. Het land herbergt ook 61 van de 100 hoogst gewaardeerde LEED-gecertificeerde fabrieken ter wereld en 229 LEED-gecertificeerde groene fabrieken....
Businessbezig met laden...
Rapport over leefbaar loon toont ‘beperkte vooruitgang’ bij kleding- en schoenenbedrijven
Het jaarverslag 2023-2024 van Platform Living Wage Financials (PLWF) [een coalitie van investeerders die zich inzetten voor de betaling van leefbare lonen bij de merken waarin zij investeren, red.] heeft de vooruitgang op het gebied van leefbare lonen en inkomens in de kleding- en schoenensector onder de loep genomen. Drieëndertig bedrijven...
Businessbezig met laden...
Katoen vs. polyester: Waarom het recente gerucht over een katoenban zoveel ophef veroorzaakte
Het artikel dat hoogstwaarschijnlijk het gerucht over een mogelijk katoenverbod in Europa tegen 2030 startte, was een partner bijdrage. In het artikel werd benadrukt dat katoen nog steeds een 'milieuprobleem' is, met de conclusie die suggereerde dat een EU-verbod op katoen in het verschiet lag als de mode-industrie zelf geen actie ondernam,...
Business|OPINIE bezig met laden...
Waarom een EU-breed verbod op katoen geen zin heeft
Het nieuwe jaar is nog maar een paar weken oud en er is al een interessante discussie ontstaan – een vermeend verbod op katoen dat de EU tegen 2030 wil invoeren. Men zou inderdaad kunnen denken dat 1 april dit jaar op 1 januari is gevallen, want een EU-breed verbod op katoen is noch haalbaar, noch wenselijk. "Er is geen EU-wetgeving die katoen...
Businessbezig met laden...
Nieuw rapport stelt 33 duurzame doelen voor een rechtvaardig modesysteem voor
Waakhond Public Eye stelt in het nieuwe rapport "One-Earth Fashion" 33 concrete doelen voor een rechtvaardiger modesysteem voor. Het benadrukt dat het huidige modesysteem de klimaatcrisis waarmee de aarde wordt geconfronteerd, verder verergert. "Dit leidt tot een situatie waarin kleine, positieve stappen – bijvoorbeeld het verminderen van...
Businessbezig met laden...
De grote herstart van luxe: Uitdagingen en kansen voor luxe merken
The Independents Group, een collectief van communicatiebureaus, heeft samen met brand building agency Karla Otto een whitepaper gepubliceerd over de veranderende drijfveren achter de luxemarkt. Waar luxe-items historisch gezien dienden als statussymbolen en de identiteit van consumenten vormgaven, zoeken consumenten vandaag de dag naar merken...
Businessbezig met laden...
Reju-CEO en modeveteraan Patrik Frisk: "Er is weinig dat je niet kunt hergebruiken"
“Ik heb decennia gewerkt voor merken (Under Armour, The North Face, Timberland, Jansport, Smartwool, Reef, Peak Performance, Gore-Tex, Vans) die kleding maken waar mensen van houden. Toch zijn te veel van deze kledingstukken op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven beland. En de toenemende wereldwijde consumptie en fast fashion versnellen dit...
Business|Interview bezig met laden...
De status van de Duitse mode-industrie: Tussen traditie en digitalisering
De Fashion Council Germany (FCG) en Ebay Duitsland hebben onlangs de studie "Status van de Duitse Mode 2024" gepubliceerd. Samen met het onderzoeksinstituut Oxford Economics werd de economische betekenis van de Duitse mode-industrie (kleding, schoenen, accessoires, tassen en sieraden) onderzocht. Ook werd gekeken naar de belangrijkste...
Businessbezig met laden...
Circularity Gap Report: Zes strategieën voor een circulaire textielindustrie onderzocht
In samenwerking met de H&M Foundation heeft de Amsterdamse organisatie Circle Economy de nieuwste editie van het Circularity Gap Report gepubliceerd. Dit keer hebben de organisaties voor het eerst een grondige analyse gemaakt van de textielindustrie. Uit het rapport blijkt dat deze sector slechts 0,3 procent circulair is, vergeleken met het...
Businessbezig met laden...
Onderzoek: "Niks doen op Black Friday is beter dan een verkeerde strategie"
Terwijl sommige merken, zoals tassenfabrikant Freitag, de verkoop op Black Friday volledig stopzetten en anderen lokken juist met grote kortingen, bevindt een groot deel van de retailers zich ergens tussen deze twee extremen: De meerderheid van de consumenten (85 procent) is van plan deel te nemen aan Black Friday en verwacht kortingen van...
Businessbezig met laden...