Artikelen door Simone Preuss
Simone Preuss is freelance journalist en gespecialiseerd in kledingproductie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze werkt sinds 2012 voor FashionUnited en heeft daardoor waardevolle inzichten verworven in een constant veranderende branche.
Euromonitor: de belangrijkste consumententrends voor 2026
Zoals elk jaar gebruiken de wereldwijde onderzoeksexperts van Euromonitor International de analyses van het marktonderzoeksinstituut om de belangrijkste consumententrends voor 2026 te identificeren. 2026 wordt gedomineerd door vier trends: ‘Comfort Zone’, ‘Fiercely Unfiltered’, ‘Rewired Wellness’ en ‘Next Asian Wave’, die bestaande tendensen...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Activewear-onderzoek: Zo spreken merken Gen Z, millennials en Gen X succesvol aan
Activewear is kleding die gewaardeerd wordt om haar functionele eigenschappen. De kleding is vaak gemaakt van rekbare, duurzame en vochtafvoerende materialen. Het doel is bewegingsvrijheid voor sport- en buitenactiviteiten. In tegenstelling tot sportswear ligt bij activewear de nadruk op comfort. Ook de mogelijkheid om de kleding niet alleen...
ModeFeaturedbezig met laden...
Textile Exchange conferentie benadrukt de noodzaak van samenwerking, natuurbehoud en een holistische aanpak
De jaarlijkse Textile Exchange Conferentie in Lissabon, Portugal, bracht de toonaangevende merken en spelers in de wereldwijde mode- en textielindustrie samen. Ongeveer 1.600 deelnemers – van boeren en materiaalinnovators tot kledingfabrikanten en recyclers – bespraken innovatieve benaderingen voor een duurzame toeleveringsketen in bijna 50...
Business|VERSLAG FeaturedMemberbezig met laden...
Rapport Vestiaire Collective: tweedehandsmarkt groeit drie keer sneller dan de markt voor nieuwe producten
Volgens een nieuwe studie van het doorverkoopplatform Vestiaire Collective en de Boston Consulting Group zal de markt voor tweedehandsmode en vintage luxeproducten tot 2030 een volume van maximaal 360 miljard Amerikaanse dollar (ongeveer 309 miljard euro) bereiken. Ter vergelijking: momenteel bedraagt dit 210 tot 220 miljard Amerikaanse dollar...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Japanse supermarktketen FamilyMart opent eerste kledingwinkel in Tokio
De Japanse supermarktketen Family Mart, met landelijk meer dan 15.000 winkels, opent op 1 september 2025 zijn eerste modezaak. De winkel van 62 vierkante meter is volledig gewijd aan het ‘Convenience Wear’-segment. De lijn is in 2016 ontwikkeld in samenwerking met ontwerper Hiromichi Ochiai, tevens oprichter van het Japanse merk Facetasm. Het...
Retailbezig met laden...
Odlo breidt reparatieservice uit naar Europa
Odlo, het Zwitserse merk voor functionele kleding, breidt zijn gratis reparatieservice uit naar alle Odlo-winkels in Europa, na een succesvolle testperiode van bijna een jaar in Zwitserland. Dit initiatief maakt deel uit van Odlo's ReWear-programma, dat gericht is op het verminderen van afval. Producten krijgen een tweede leven, zelfs als ze...
Retailbezig met laden...
Talenten, Trends en tactisch inzicht: Hoogtepunten van Istanbul Fashion Connection
De achtste editie van de sourcing- en modebeurs Istanbul Fashion Connection (IFCO) vond plaats van twintig tot tweeëntwintig augustus 2025. Vanaf het begin was IFCO gericht op het presenteren van Turkse merken en ontwerpers aan de wereld en het afschudden van het imago van Turkije als puur productieland. Deze inspanningen lijken langzaam...
BeurzenFeaturedbezig met laden...
Groene claims getoetst: Waterverbruik bij indigo onder de loep in nieuwe studie
Wat maakt een indigoverfproces 'duurzaam'? En wat is de gemiddelde hoeveelheid water die tegenwoordig wordt gebruikt om denim te verven? Het antwoord is: we weten het niet, omdat er tot nu toe geen vergelijkingswaarde bestond om de processen van denimfabrieken wereldwijd te vergelijken. Er zijn echter talloze beweringen gedaan over...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Luxury Redefined: Whitepaper analyseert hoe merken verbinding kunnen maken met de consument van nu
De luxe-industrie heeft moeite om de consument bij te benen. In de jaren 2010 werden consumenten nog het hof gemaakt en voorgelicht, maar de industrie had niet voorzien dat deze consumenten van student naar meester zouden gaan. Daarom heeft mediamerk Highsnobiety, samen met de Boston Consulting Group, een enquête gehouden onder meer dan 6.710...
ModeFeaturedMemberbezig met laden...
Wanneer mode en proteïnevezels samenkomen : ‘Biotechnologie kan een sterke positieve kracht zijn’
Spiber, een bio-venture uit Japan, benut de kracht van fermentatie om vezels te produceren. Hoe moet men zich dit voorstellen? Het begon in 2004 met bioinformatica-onderzoekers Kazuhide Sekiyama en Junichi Sugahara, die methoden onderzochten voor de productie van spinnenwebvezels door fermentatie. Drie jaar later gebruikten ze hun onderzoek om...
Mode|Interview Featuredbezig met laden...