• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Beurs ‘Best of Bangladesh’ wil land neerzetten als ‘centrum voor innovatie en uitmuntendheid’

Beurs ‘Best of Bangladesh’ wil land neerzetten als ‘centrum voor innovatie en uitmuntendheid’

Door Simone Preuss

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |INTERVIEW

Mostafiz Uddin. Credits: Best of Bangladesh

In Bangladesh is Mostafiz Uddin een man die geen introductie nodig heeft - hij is de oprichter van veel evenementen in de kledingindustrie, zoals de Bangladesh Denim Expo, en een drijvende kracht achter het op de kaart zetten van Bangladesh. Nu gaat Uddin de grens over met een evenement genaamd Best of Bangladesh (BoB) Europe. Het evenement is bedoeld om succesverhalen uit Bangladesh te laten zien aan internationale inkopers, merken en distributeurs en vindt plaats van 4 tot 5 september in Amsterdam. FashionUnited sprak met Mostafiz Uddin in de aanloop naar het evenement.

Waarom heeft u een evenement buiten Bangladesh georganiseerd?

Het tragische Rana Plaza-incident heeft de kledingindustrie in Bangladesh in een kwaad daglicht gesteld. Na het incident heb ik me ingezet voor de duurzame ontwikkeling van de kledingindustrie in Bangladesh. In 2014 ben ik begonnen met het organiseren van de Bangladesh Denim Expo, die een vaste waarde is geworden op de wereldwijde denimkalender. In 2017 lanceerde ik Sustainable Apparel vanuit mijn organisatie Bangladesh Apparel Exchange om het momentum van duurzaamheid in de kledingindustrie van Bangladesh te versnellen. In 2018 ben ik begonnen met Bangladesh Fashionology Summit om innovatie te bevorderen. Vorig jaar organiseerden we de 'Made in Bangladesh Week' in Dhaka.

Het was dus tijd om onze horizon te verbreden en onze focus te verbreden. Hoewel de kledingindustrie een pijler van de nationale economie blijft, erkenden we de noodzaak om de diepte en breedte van het potentieel van Bangladesh in verschillende opkomende sectoren te laten zien. Het komende Best of Bangladesh Europe-evenement is een bewijs van deze bredere visie. We zijn niet alleen een inkoopbestemming, maar ook vastbesloten om van Bangladesh een centrum van innovatie en uitmuntendheid te maken.

Dit evenement is strategisch ontworpen om de perceptie in Europa en daarbuiten te veranderen en zo de weg vrij te maken voor de groei en erkenning die onze industrieën echt verdienen. Best of Bangladesh is niet zomaar een tentoonstelling; het gaat om het tonen van onze cultuur, ons erfgoed en de ontembare geest van onze mensen.

Voor mij persoonlijk is deze missie diep verweven met mijn levensdoel. Deze onderneming gaat niet alleen over het organiseren van evenementen; het gaat over het bijdragen aan de vooruitgang van onze natie.

Wat kunnen bezoekers van ‘BoB’ verwachten en hoeveel bezoekers verwacht u?

Bezoekers van Best of Bangladesh krijgen de exclusieve kans om het beste van Bangladeshi bedrijven onder één dak te ontdekken. Ze kunnen zich verheugen op een uitgebreid aanbod van duurzame producten en baanbrekende innovaties. Onze exposanten staan klaar om potentiële partners te ontmoeten en in te spelen op de unieke behoeften van bedrijven, met de nadruk op veiligheid en duurzaamheid bij elke stap.

Het evenement is zorgvuldig ontworpen om een diverse en verrijkende ervaring te bieden, waardoor het een uitzonderlijk platform is voor zowel zakelijke als culturele uitwisseling. Met een sterke aanwezigheid van hooggewaardeerde beleidsmakers uit de EU en Bangladesh, samen met internationale media, wordt het evenement een hub voor netwerken en het smeden van betekenisvolle verbindingen.

Best of Bangladesh omvat een opmerkelijke line-up, waaronder meer dan 40 exposanten, 6 panelsessies, meer dan 45 gerenommeerde nationale en internationale sprekers, de boeiende "Bangladesh Innovation Runway" en exclusieve kennismakingsbezoeken aan het Fashion for Good Museum en de Renewcell-fabriek in Zweden. Elk facet is ontworpen om de nieuwste trends, ontwerpen en duurzame praktijken te laten zien die de industrieën van Bangladesh naar de wereldwijde voorgrond hebben gestuwd. Gedurende het evenement is onze branding erop gericht om de opmerkelijke reis en vooruitgang van Bangladesh te promoten en in de schijnwerpers te zetten.

We verwachten meer dan 1.000 deelnemers, waaronder prominente merken, detailhandelaren, innovators en ontwikkelingsorganisaties. Deze indrukwekkende bijeenkomst zal ook bestaan uit hooggeplaatste afgevaardigden van overheidsinstanties, ministers uit Bangladesh en gewaardeerde deelnemers uit heel Europa, naast onze meer dan 40 partnerorganisaties.

Kunt u ons iets vertellen over wie we kunnen verwachten op het gebied van exposanten en panelleden?

Absoluut. Het aanbod van exposanten en panelleden op het Best of Bangladesh-evenement is zorgvuldig samengesteld om de veelzijdige groei van het land in verschillende sectoren te weerspiegelen.

Onze exposanten, die afkomstig zijn uit uiteenlopende sectoren zoals kleding, textiel, handwerk, agrovoeding, FMCG, technologie, digitaal en meer, belichamen de dynamiek van de economie van Bangladesh. Hun aanwezigheid betekent een transformatie die verder gaat dan traditionele productie en laat zien hoe innovatie en duurzame praktijken de vooruitgang van ons land sturen.

De panelleden, die aansluiten bij het thema van het evenement, behandelen een breed scala aan onderwerpen die cruciaal zijn voor de vooruitgang van ons land. In sessies als "Bangladesh - Perspectives from an Emerging Economy" geven experts inzicht in ons groeitraject en onze toekomstperspectieven. "Sustainable Sourcing Realities" gaat in op de evolutie van verantwoorde praktijken, terwijl "Empowering the Future" onze toewijding aan het welzijn van de werknemers die onze industrieën aansturen, benadrukt.

Het evenement toont ook mogelijkheden voor wereldwijde samenwerking, met sessies als "Bangladesh Agro-Food: A Next Opportunity for Collaboration" en "Impact Investing - The Next Frontier". Deze discussies onderstrepen de bereidheid van Bangladesh om innovatieve partnerschappen aan te gaan voor holistische groei.

En in een panelsessie die bijzonder gelegen kwam, "Sustainable synergy: Circular Economy, Climate Action & Bangladesh's Future", zal de nadruk liggen op hoe Bangladesh zijn toekomst in lijn brengt met duurzaamheid en klimaatactie. Deze sessie is nauw verbonden met ons komende Bangladesh Climate Action Forum, waar deze discussies naar een breder platform worden getild.

[Noot van de redactie: Jan Peter Balkenende, staatssecretaris en voormalig minister-president van Nederland; Tipu Munshi, parlementslid, minister van Handel van Bangladesh; Pallak Seth, oprichter en vice-voorzitter, PDS Limited; Alexander Kohnstamm, uitvoerend directeur, Fairwear Foundation; Ashish Damle, landendirecteur Oxfam in Bangladesh; Joris Oldenziel, uitvoerend directeur International Accord; Peter McAllister, uitvoerend directeur Ethical Trading Initiative, Bob Assenberg, fondsdirecteur Good Fashion Fund en anderen zijn bevestigd als sprekers, aldus een persbericht.]

Kunt u iets meer vertellen over de Bangladesh Innovation Runway?

De allereerste Bangladesh Innovation Runway wordt gehouden als onderdeel van BoB in Amsterdam op 4 september en wordt gepresenteerd door Pacific Jeans. De opkomende revolutie op het gebied van innovatie waar de industrieën van Bangladesh voorop lopen, wordt getoond en er worden innovatieve, hoogwaardige producten van 'Made in Bangladesh' gepresenteerd.

Het doel van de Bangladesh Innovation Runway is om 'Made in Bangladesh' te herdefiniëren als een label voor producten met toegevoegde waarde. Omdat zien geloven is, willen we het westerse publiek laten zien dat de kledingindustrie in Bangladesh in staat is duurzame en innovatieve producten te maken. De Bangladesh Innovation Runway nodigt je uit om getuige te zijn van deze innovatierevolutie, waar de reis van Bangladesh van uitmuntende productie tot innovatiehub wordt belicht.

En hoe zit het met de ervaring InnovateXchange?

InnovateXchange is een exclusieve reis samengesteld voor BoB exposanten. Onze missie is om intercultureel leren aan te wakkeren en verandering te inspireren binnen bedrijven in Bangladesh. Tijdens deze reizen zullen exposanten in contact komen met pioniers uit de industrie, getuige zijn van state-of-the-art faciliteiten, het immense potentieel van circulariteit en praktijken verkennen die Europees succes stimuleren door middel van duurzaamheid.

Een van de hoogtepunten van InnovateXchange is een exclusieve rondleiding door de Renewcell-fabriek in Zweden om exposanten een ongekend inzicht te geven in de toekomst van duurzaamheid in de mode als ze binnenstappen in 's werelds eerste textiel-naar-textiel recyclingfabriek op industriële schaal. Een andere boeiende rondleiding wacht op hen in het Fashion for Good Museum om hun horizon op het gebied van duurzaamheid en innovatie te verbreden.

Hoe belangrijk is duurzaamheid op het evenement, afgezien van panelsessies over het onderwerp?

Duurzaamheid is niet zomaar een selectievakje in de agenda van het evenement; het is een toewijding die het bestaan van Best of Bangladesh onderstreept. Van de aankleding van het evenement tot het grote diner, overal zal de essentie van duurzaamheid worden belichaamd.

De exposanten zelf zijn voorvechters van duurzaamheid en trendsetters in Bangladesh op het gebied van duurzame productie. De producten die op hun stands te zien zijn, zijn op een duurzame manier geproduceerd.

Als je door de Bangladesh Innovation Runway loopt, spreekt elk tentoongesteld product over een groenere, meer verantwoorde toekomst. Onze InnovateXchange is niet zomaar een bezoek; het is een reis naar het hart van circulariteit, waar duurzaamheid geen modewoord is maar een manier van leven.

Duurzaamheid is geen toevoeging; het is de leidraad van Best of Bangladesh. Het is onze uitnodiging om getuige te zijn van de transformatie die plaatsvindt in Bangladesh, een transformatie die is geworteld in duurzame praktijken en innovatie. Vanaf het moment dat je het evenement binnenstapt, weet je dat duurzaamheid niet zomaar een thema is - het is onze niet aflatende toewijding.

Nu de data voor 2024 al zijn aangekondigd, kunnen we verwachten dat BoB Europe een jaarlijks terugkerend evenement wordt?

Absoluut, Best of Bangladesh is bezig aan een opmerkelijke reis om een jaarlijks wereldwijd fenomeen te worden. We hebben onze volgende editie al aangekondigd voor 11 en 12 september 2024 in Amsterdam. Van Europa tot de Verenigde Staten en daarbuiten zal het Best of Bangladesh-evenement golven van transformatie en verantwoord ondernemen blijven creëren.

Ons platform zal een canvas zijn voor innovatie, een podium voor samenwerking en een krachtige katalysator voor verandering. Elk jaar geven we niet alleen opnieuw vorm aan een evenement, maar aan het verhaal van onze natie. Dit evenement zal meer zijn dan een bijeenkomst; het zal de reis van de vooruitgang van Bangladesh symboliseren en de wereld verbinden met de opmerkelijke verhalen van onze industrieën en cultuur.

Dit interview is schriftelijke afgenomen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Bangladesh
Best of Bangladesh
made in bangladesh