• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • De Berlijnse modebeurzen: minder drukte, maar een goede sfeer

De Berlijnse modebeurzen: minder drukte, maar een goede sfeer

Door Jan Schroder

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Misschien lag het aan het stralende zomerweer tijdens de drie beursdagen in Berlijn. In elk geval was deze week in de hoofdstad niet echt te merken dat het niet bijzonder goed gaat met de Duitse modebranche als geheel. Er heerste beslist een opgewekte stemming op de acht beurzen – al waren de bezoekersaantallen schijnbaar iets lager dan gewoonlijk. De organisatoren waren om te beginnen in elk geval tevreden over het verloop van de afgelopen dagen.

Panorama meldt opnieuw meer dan 50.000 zakelijke bezoekers

De organisatie van Panorama bijvoorbeeld kon al op donderdag bekendmaken dat ze hun doel voor het lopende seizoen bereikt hadden: er waren opnieuw meer dan 50.000 zakelijke bezoekers naar de hallen van het beursterrein onder de radiotoren gekomen. Daar troffen ze op ongeveer 45.000 vierkante meter dames- en herenmode en accessoires van meer dan 800 merken uit het „marktrelevante“ – dus het gemiddeld geprijsde, uitgebreide en niet te extravagante – segment aan.

De organisatie van de naastgelegen Selvedge Run registreerde een groter aantal bezoekers bij de opening. Op de exclusieve beurs in het Palais am Funkturm presenteerden tachtig exposanten met groot vakmanschap vervaardigde collecties. Een groot deel daarvan werd weer gevormd door Japanse denimfabrikanten, maar ook door klassiekers uit de Verenigde Staten, zoals Redwing en Stetson.

“Positieve stemming“ op Premium

Bij Premium, de op een na grootste beurs in Berlijn, bleef de grote drukte op de openingsdag deze keer uit. Toch kwamen de organisatoren op woensdag met een positieve tussenstand: „De hallen van het Berlijnse station hebben in korte tijd al veel bezoekers mogen ontvangen en de stemming was voortdurend positief“, lieten ze weten. Op Premium, waar volgens de organisatoren 213 Duitse en 387 internationale merken deze zomer hun collecties presenteerden, heerste inderdaad een grote bedrijvigheid. Hetzelfde gold voor de kleine zusterbeurs Show & Order, die in het naastgelegen Kühlhaus plaats bood aan 214 exposanten.

Seek zet in op een ontspannen sfeer

In de hallen van de Arena in het stadsdeel Treptow was het ook op de tweede beursdag druk. Daar vonden opnieuw de ook bij beursonderneming Premium Exhibitions horende evenementen Seek en Bright plaats. Het zomerse weer had hier zeker invloed op de sfeer, want de beide beurzen deelden niet alleen het historische hallencomplex, maar ook de bijbehorende strandbar aan de Spree en het Badeschiff. Zo konden de bezoekers relaxen in de zon, nadat ze het aanbod van de 244 exposanten van Seek in ogenschouw genomen hadden. De beurs presenteerde opnieuw een overtuigende mix van grote retro-sportmerken, casual-klassiekers en opkomende vrijetijdsmodelabels, waarbij de Scandinavische merken weer sterk vertegenwoordigd waren. “Dit seizoen hebben we extra ons best gedaan om een space te creëren die uitnodigend en gezellig is, en die dankzij een fantastische brand-mix nieuw en fris aanvoelt,” verklaarde sales directeur Maren Wiebus.

Bright, de in skatewear gespecialiseerde beurs, heeft dit seizoen de grootste verandering doorgemaakt van alle Berlijnse beurzen. Het deel dat alleen toegankelijk was voor zakelijke bezoekers was aanzienlijk kleiner, zodat een groot deel van de hallen vrijkwam voor het algemene publiek. Daar hadden de organisatoren skateparcoursen gebouwd, waar enthousiast gebruik van werd gemaakt, die de sfeer een boost gaven. De beurs is opnieuw dichter tot zijn doelgroep - de skatewereld - gekomen.

De ecologische modebeurzen Greenshowroom en Ethical Fashion Show gaan in het komende seizoen een geheel vormen

De beide Berlijnse beurzen voor duurzame mode hebben een conceptuele verandering voor de boeg. Greenshowroom en de Ethical Fashion Show vonden voor de laatste keer als gescheiden evenementen plaats in het Kraftwerk. Er werden in totaal 140 merken getoond, waarvan 37 procent uit Duitsland kwam en de rest uit het buitenland. In het komende seizoen zal de beurs van Frankfurt de beide platforms laten opgaan in het nieuwe format Neonyt. Als voorproefje presenteerden exposanten van de beide beurzen een aantal outfits tijdens een gemeenschappelijke modeshow in het Ewerk.

Vanwege de ingrijpende veranderingen in de kledingbranche zoeken de modevakbeurzen verder naar modellen voor de toekomst. Ook in Berlijn blijven de organisatoren inzetten op diversificatie van het portfolio. Naast pure kleding leveranciers waren er ook tal van exposanten die ook schoenen, sieraden, lederwaren, cosmetica of lifestyle producten en meubilair presenteerden, in de geest van het conceptstore-denken. Op Panorama presenteerden zich ook IT-bedrijven die branchespecifieke software aanbieden. Daarnaast organiseren veel vakbeurzen vakgerelateerde randprogramma's zoals lezingen en conferenties die fundamentele vraagstukken van de toekomst behandelen - en niet alleen de modetrends voor het komende jaar.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.de.

Fotos: Fashionunited (4), MBFW(1)

Berlijn
Berlijnse beurzen
Berlin Fashion Week
Bright
diversificatie
Duitse modebranche
Ethical Fashion Show
GreenShowroom
modevakbeurs
Neonyt
Panorama
Premium
Seek
Selvedge Run
SHOW&ORDER