De Inkoopdag gaat niet door
bezig met laden...
Modebeurs de Inkoopdag wil de boel op de schop gooien. De organisatie staat niet meer achter het huidige beursconcept. Daarom wordt de eerstvolgende editie, van aankomend weekend, geannuleerd. De volgende Inkoopdag vindt in april 2015 plaats. Mede-oprichter Orlando Praag: “Gezien de staat van de sector is het niet verantwoord om diensten aan te bieden waar je als directie niet volledig achter staat."
Hoeveel exposanten zich hadden aangemeld voor de beurs die zou plaatsvinden op 25 en 26 januari is niet bekend gemaakt. Op de website van de beurs staat dat de lijst met merken ‘topgeheim’ is. Ook is onduidelijk hoe de nieuwe versie van de Inkoopdag er in april precies uit komt te zien.
Organisatie de Inkoopdag staat niet meer achter concept
In een persbericht laat de organisatie weten dat retail niet levensvatbaar meer is zonder investeringen in nieuwe technologieën. Te denken valt aan iBeacons.
Ook moeten winkeliers meer samenwerken. Fast fashionketens als H&M en Zara, gedijen bij de huidige marktomstandigheden. De Inkoopdag denkt dat Nederlandse MKB'ers de voordelen van voorwaarts of verticaal geïntegreerde partijen deels kunnen kopiëren en zo kunnen overleven. Mits dit op kort termijn wordt gerealiseerd.
Om dit te bereiken moeten de verschillende ondernemers met elkaar in gesprek. Evenementen kunnen hierin een belangrijke rol spelen. “Modevakbeurzen zijn in de modesector de enige massaal bezochte evenementen. Deze bevinden zich momenteel in lastig vaarwater. Het recente faillissement van Bread & Butter, een van de grootste en bekendste vakbeurzen is hiervoor kenmerkend," aldus het persbericht van de Inkoopdag.
Bezoekers Inkoopdag krijgen geld terug
Praag: "Wij voelen ons er beter bij nu we hand in eigen boezem steken, al valt ons dat erg zwaar. Wij zijn enthousiast over de herstructurering van de beurs en aankomende veranderingen en zijn overtuigd van onze beslissing. Bezoekers die een toegangsbewijs hebben aangeschaft zullen uiteraard worden vergoed.“
De Inkoopdag was oorspronkelijk een beurs halverwege het seizoen, bedoeld om de korte termijnhandel een impuls te geven. Het idee was dat merken goedlopende artikelen tussen de tweejaarlijkse vaste inkoopperiodes aan winkeliers konden verkopen. In oktober 2013 vond de eerste editie plaats. In oktober 2014 werd bekend dat het evenement ging uitbreiden naar vier edities per jaar. Bij de tweede editie werden al ambities voor het buitenland uitgesproken.