Dit was het event: The Fashion Gallery
bezig met laden...
”Leuk he,” zeggen standhouders unaniem enthousiast. Gelijktijdig met modevakbeurs Modefabriek, werd op maandag 21 januari nog een event georganiseerd in de hoofdstad. In hotel De Goudfazant kwamen retailers - multimerkenboetieks in het middenhoog segment - op uitnodiging bijeen. Tijdens The Fashion Gallery, een initiatief van Karin Vink, mede-eigenaar van damesmodemerk Femmes du Sud, toonden 12 agentschappen de herfst/winter 2019/20 collecties van 33 gevestigde modemerken. FashionUnited was erbij.
“Een goede opkomst! We zijn helemaal blij,” zegt Karin Vink tegen FashionUnited, als het event nog maar net begonnen is. “Het is echt onze doelgroep, dat vind ik zo leuk. Allemaal vergelijkbare labels in het middenhoog segment dames, dus alle inkopers van winkels die hier komen, zijn je klant of kunnen je klant zijn.”
Femmes du Sud presenteert de nieuwe najaarscollectie op drie rekken. We zien zijden blouses, grof gebreide vesten en pakken. “Ja, dat doe ik ook nog,” zegt Vink vrolijk. “We zijn zes jaar geleden begonnen met accessoires en sinds drie jaar hebben we een collectie. Femmes du Sud heeft per collectie veertig stijlen in meerdere kleuren en die passen ook allemaal bij elkaar. Conceptueel heel makkelijk,” aldus Vink. Femmes du Sud heeft momenteel 45 verkooppunten.
Leontien Groot, eigenaar van agentschap Brooklyn Gallery en het label Blandat, verwelkomt de verslaggever enthousiast. Of er veel klanten komen? “Heel veel prospects. Ik ben nog maar een jaar bezig (met het agentschap, red.).” Ze staat er met ‘nieuwe merken’ vertelt ze. Een van die merken is Hanami D'or. “Echt een boetieklabel, dat niet online verkocht mag worden.” Het is ook duurzaam. “Alles wordt in Italië gemaakt, uitsluitend van natuurlijke stoffen,” aldus Groot.
Een ander merk in het portfolio van Brooklyn Gallery is Sally Blue, een Nederlands leerlabel dat wordt geproduceerd in India. “De eigenaresse heeft vijf jaar besteed aan de fit,” vertelt Groot. De niche collectie van Sally Blue is uitgevoerd in leer en suede in (zachte) handschoen kwaliteit. ‘Vergelijkbaar met die van luxemerken’, zegt eigenaresse Rosie Sieben, ook aanwezig in de stand. Sieben laat een zwart leren jasje zien. “Kijk, met coupenaden aan de voorkant zodat het ook past met een grotere cupmaat en de achterkant zodat je beha niet tekent als het jasje strak zit.” Sally Blue heeft dit moment tien verkooppunten in Nederland, waaronder By Duut in Maastricht.
Heel geslaagd, noemt Renee Bolsius van M-Agency, een agentuur in kinder- en dameskleding, het event. De kleding in de rekken van het Franse merk Hartford, van M-Agency, onderscheidt zich van de andere damesmodemerken door zijn casual uitstraling. Hartford heeft 38 verkooppunten in Nederland.
“Het doel is retailers te informeren en inspireren voor het komende inkoop seizoen AW 19/20,” zo verklaarde Vink voorafgaand aan FashionUnited. De catwalkshow vormt een belangrijk onderdeel van het programma. Om vijf uur worden op een catwalk tientallen looks uit de najaarscollecties van de deelnemende merken getoond. De sfeer is informeel en knus en na afloop wordt boerenkool geserveerd. Bezoekers staan met een glas wijn in de hand te kijken of begroeten bekenden tussen de rekken. ‘O, wat mooi,’ horen we geregeld in het publiek, bijvoorbeeld wanneer een naturel linnen en wolmix pak van Femmes du Sud wordt gepresenteerd, en ook bij een roze-rood combinatie van 2ND Day.
De tekst gaat verder onder de foto’s
Het is niet voor het eerst dat Nederlandse leveranciers een ander evenement organiseren tijdens vakbeurs Modefabriek. Recent werd een vergelijkbaar event georganiseerd door Twan van den Laar. De Haute Show SS18, een exclusieve catwalkshow van een tiental boetieklabels, waaronder Amatør, Zoe Karssen en Ruby Tuesday, vond in juli 2017 plaats in Breda. In de zomer van 2018 vond opnieuw een besloten event genaamd A Small Gathering plaats. “Na A Small Gathering, dat plaatsvond in juli 2018, is er zowel bij de deelnemende fashion labels als bij de retailers een duidelijke behoefte aan een vervolg hierop,” zo liet The Fashion Gallery in het eerste persbericht over het event weten. “Toen bleek dat de toenmalige organisatie het event niet meer ging organiseren, heeft een aantal merken zelf het initiatief genomen en The Fashion Gallery opgericht. Het event wordt een combinatie van een fashion show, key item collectie presentaties van de deelnemende labels en een walking diner voor 120 genodigde retailers,” aldus het persbericht in december 2018.
De deelnemende labels waren: 2nd Day, Âme, Bea Mombaers by Serax, Blandat Co-lab, Chic Appeal by DePio, Copenhagen Footwear, Day, Diega, Dutchess, Femmes du Sud, Hanami d’Or, Hartford, Hunkøn Studio, Iben, Just in Case, LivtheLabel, Martine Viergever, Monique van Heist, Petra Reijrink Sieraden, Rabens Saloner, Ruby Tuesday, Rue Blanche, Sally Blue, Sand Copenhagen, Ssaar, Stella Nova, Susan Bijl, Tiger of Sweden en Underprotection.
Vink liet voorafgaand aan FashionUnited weten: “Als het goed bevalt, gaan we dit ieder half jaar organiseren ter informatie en inspiratie van ieder nieuw seizoen.”
Editors Note: dit artikel is na publicatie aangepast. In het origineeel stond dat Sally Blue een prijs had gekregen (quote). De eigenaar liet weten dat dit niet zo is, dus is dit eruit gehaald.
Foto’s: FashionUnited (1-7) en Femmes Du Sud (8).