• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Duitse beurs ‘downloadt’ digitale mode naar fysieke evenement

Duitse beurs ‘downloadt’ digitale mode naar fysieke evenement

Door Ole Spötter

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Presentatie van Bastiaan Geluk, Head of Digital Fashion bij INDG Credits: FashionUnited

Keulen - Digitale oplossingen voor de toeleveringsketen van kleding kunnen de industrie op innovatieve en duurzame manieren vooruit helpen. Toch worden ze meestal overschaduwd door de metaverse als het gaat om digitale mode. Het nieuwe beursformat "Digital Fashion - The Phygital Network" heeft zich aan dit onderwerp gewijd. FashionUnited heeft de belangrijkste punten van de eerste editie voor je samengevat.

De bèta-editie vond plaats op woensdag en donderdag als onderdeel van de marketingvakbeurs 'Digital Marketing Exposition & Conference' (DMEXCO), die net als het evenement voor digitale mode wordt georganiseerd door Koelnmesse. Voor Digital Fashion werkt de beursorganisator samen met Deutsches Mode-Institut DMI GmbH. Het trend- en adviesbureau benaderde Koelnmesse een jaar geleden om een platform te bieden voor digitale oplossingsrichtingen in de kledingindustrie.

Het Digital Fashion programma op DMEXCO Credits: FashionUnited

Exposanten tonen digitale oplossingen voor de toeleveringsketen

Zo’n fysieke beurs heeft naar verluidt nooit eerder bestaan en daarmee "dichten de organisatoren een gat" voor de industrie, vertelde DMI Managing Director Carl Tillessen aan FashionUnited. Van printen tot digitaal prototypen, verschillende stadia van de toeleveringsketen komen aan bod.

De organisatie presenteerde tijdens de beurs in een aparte ruimte, onderdeel van een van de hallen, stands van een selectie bedrijven die graag aanwezig wilden zijn op dit eerste "teaser" evenement voor digitale mode, ook al waren er in eerste instantie alleen presentaties gepland. Hiertoe behoorden de Japanse printerfabrikant Epson, die zijn digitale printoplossingen voor de textielindustrie presenteerde, Verce, een ontwikkelaar van virtuele modellen, en het in Keulen gevestigde bedrijf ColorDigital GmbH, dat zich met zijn product DMIx bezighoudt met digitale kleur- en 3D-oplossingen in de toeleveringsketen. Maar ook het Digital Fitting Lab van Hohenstein, een onderzoeks- en servicecentrum voor textiel, was aanwezig.

De exposanten van "The Phygital Network" bevonden zich in goed gezelschap. Vlak ernaast presenteerde het digitale bureau Dept in een stand zijn Metaverse-showroom voor de Zweedse modegigant H&M.

Stand van het Hohenstein Digital Fitting Lab Credits: FashionUnited

"De exposanten zijn helemaal blij omdat er contacten zijn gelegd met bedrijven die hen anders nooit uit zichzelf zouden hebben benaderd", aldus de directeur van DMI.

De volgende editie van "Digital Fashion - The Phygital Network", die in september 2024 opnieuw plaatsvindt als onderdeel van DMEXCO, zal naar verwachting aanzienlijk groter zijn met ongeveer 20 exposanten, zegt Tillessen. Grotere technologieontwikkelaars zoals Microsoft, Meta en Snap, die al partners zijn op DMEXCO, zouden dan ook aanwezig kunnen zijn en een eigen stand kunnen hebben met hun modeafdeling.

Digitale mode op DMEXCO Credits: FashionUnited

Presentaties tonen een dwarsdoorsnede van digitale oplossingen

Ook al actief als exposant op DMEXCO en al op het podium tijdens de eerste "Digital Fashion" editie was de in Hamburg gevestigde retailgroep Otto Group. Benjamin Köhler, hoofd duurzaamheidsmanagement bij Otto, presenteerde de Circular Collection van het postorderbedrijf. Met de collectie als voorbeeld liet hij de mogelijkheden zien die de 'Near Field Communication' tag (kortweg NFC-tag) geïntegreerd in de stukken van de collectie zou kunnen bieden op het gebied van klantinzichten, betrokkenheid en ervaring, naast het digitale productpaspoort en wederverkoop.

In zijn presentatie liet David Geisser, CEO van CollectID, voorbeelden zien van hoe NFC-tags in producten de ervaring voor consumenten kunnen verbeteren. Het Zwitserse bedrijf werkt samen met modebedrijven zoals Hugo Boss om fysieke producten in een digitale wereld te ontgrendelen door de NFC te scannen. Maar merken als Jako gebruiken deze technologie ook voor storytelling. CollectID heeft de Duitse sportretailer bijvoorbeeld geholpen om fans van de voetbalclub VFB Stuttgart de tag te laten scannen en meer te leren over de circulaire economie van de shirts.

Gerd Willschütz, COO Color Digital GmbH, over digitale modellen in de fysieke toeleveringsketen. Credits: FashionUnited

Andere presentaties gingen over de digitalisering van zowel producten als modellen om de processen van productie tot distributie te vereenvoudigen en ook om kosten, tijd en materialen te besparen. Bastiaan Geluk, Head of Digital Fashion bij het Amsterdamse bedrijf INDG, liet zien hoe natuurgetrouwe digitale tweelingen van producten tot in het kleinste detail van de vezel kunnen zijn. Maar ook onderwerpen als nearshoring en made-to-order benaderingen door microfabrieken maakten deel uit van het programma.

Florian Pfeffer, oprichter van Ito Ito, over microfabrieken. Bild: FashionUnited

‘Digital Fashion' bood een uitgebreide dwarsdoorsnede van digitale oplossingen voor de hele kledingindustrie en liet zien wat er op dit moment mogelijk is. De presentaties trokken niet alleen vertegenwoordigers van de mode-industrie aan, maar ook andere bezoekers van de DMEXCO-beurs, die misschien wel een nieuwe digitale aanpak voor hun eigen branche meenamen.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking naar het Nederlands door Caitlyn Terra.

Digitale mode
Digitalisering