• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Generatie Alpha en Bèta: de toekomst van mode-retail speelt zich af op Playtime

Generatie Alpha en Bèta: de toekomst van mode-retail speelt zich af op Playtime

Door Florence Julienne

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen
Playtime juni 2025 Credits: F. Julienne

Parijs - Wat leert de kindermodebeurs Playtime ons over Generatie Alpha en Bèta? Voor meer informatie over de smaak en kleuren van deze jonge generatie en hun ouders, die als belangrijke beïnvloeders fungeren, bezoeken we het Parc Floral waar de professionele beurs Playtime, gewijd aan kindermode, plaatsvond van 28 tot en met 30 juni 2025.

Gen Z is passé. De toekomstige doelgroepen van merken, of het nu luxe, premium of massamarkt is, zijn de adolescenten van Generatie Alpha (geboren tussen 2010 en 2024) en de kinderen van Generatie Bèta (geboren tussen 2025 en 2039).

Chantal Danguillaume, directeur van de Playtime-beurs Credits: F. Julienne

Met 260 merken verdeeld over schoenen (15 procent), lifestyle (15 procent) en kleding (70 procent), is Playtime de ideale etalage om de toekomstige verwachtingen van deze consumenten te peilen. Momenteel definiëren ze zich als volgt: modieuze confectiekleding en schoenen, verkocht tegen betaalbare prijzen, die passen binnen de trend van duurzame mode. FashionUnited was ter plaatse en sprak met een aantal representatieve exposanten: Bobo Choses, Tumble 'N Dry, Molo, Veja en Indee.

Kleur, het belangrijkste verschil tussen de volwassen- en kindermarkt

Op modegebied gaan we naar Bobo Choses, een Spaans kindermodemerk, opgericht in 2008 in Barcelona door Adrianna Esperalba. Hier spatten de kleuren en naïeve illustraties (dieren, grafische patronen, plantaardige inspiraties) van de kleding in een doolhof van levendige kleuren.

Bobo Choses, Playtime 2025 Credits: F. Julienne

Dit is het belangrijkste verschil met de volwassenmarkt. Hoewel de catwalks van de Paris Fashion Week, die gelijktijdig met Playtime plaatsvond, vol kleurrijke silhouetten stonden, is de realiteit in de showrooms anders. Volwassen consumenten kopen zwart, grijs, beige, een beetje bruin en wit.

Natuurlijk, voor Generatie Bèta zijn het de ouders die bepalen, maar Marta Pérez, persvoorlichter op de stand van dit bobo-chique merk, is stellig: "Wanneer kinderen de winkels binnenkomen (drie in Spanje, één in Japan, meerdere in Zuid-Korea en 800 verkooppunten wereldwijd), zijn ze enthousiast over de vrolijke kleuren en speelse prints."

Koopkracht: het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding

Sinds de coronacrisis zijn de consumptiegewoonten van ouders veranderd: ze geven minder uit op bepaalde gebieden en kiezen voor meer doordachte aankopen, met name voor hun kinderen. Dit heeft de aantrekkingskracht van een merk als Tumble 'N Dry versterkt.

Dit merk, gevestigd in Amsterdam, hanteert een betaalbare prijspositionering, met artikelen van twintig tot zestig euro. Deze commerciële strategie stelt hen in staat effectief te concurreren met fastfashionmerken zoals H&M en Zara.

Iris Kuijf, commercieel directeur Tumble 'N Dry op Playtime juni 2025 Credits: F. Julienne

Verkocht in Frankrijk in de multimerkenruimte van Galeries Lafayette en op de website Smallable, gebruikt het merk GOTS-gecertificeerd katoen, voornamelijk geteeld in India en China, en vervolgens verwerkt in ateliers in diezelfde landen. Dit biedt hen een ecologisch verantwoorde insteek, een ander punt dat kopers interesseert.

Bewustwording van klimaatverandering, een onderwerp voor de toekomst

Hoewel de meeste merken voor kinderen een verantwoorde weg inslaan, zijn de trajecten nog niet perfect op elkaar afgestemd. Overigens geldt hetzelfde voor de mode in het algemeen.

Voor Molo, een Deens merk gevestigd in tweeënveertig landen via ongeveer 750 hoogwaardige verkooppunten, "is kwaliteit het belangrijkste", legt CEO Mogens Jepsen uit aan FashionUnited. "Hierdoor kunnen kledingstukken die niet meer de juiste maat hebben, worden doorverkocht in tweedehands platformen alsof ze nieuw zijn."

Mogens Jepsen, CEO Molo op Playtime juni 2025 Credits: F. Julienne

Qua materialen, de kern van het ecologische vraagstuk, gebruikt Molo biologisch katoen en gerecycled polyester. Het produceert in Oekraïne, India en China tegen prijzen van vijfentwintig tot vijfenvijftig euro.

Naar de juiste balans tussen modieus product en respect voor het milieu

Wat betreft Veja voor kinderen, richt de huidige vraag zich vooral op de modekant van de schoenen. Het zijn geen technische sneakers zoals die van klassieke sportmerken (Nike, Adidas, enzovoort), maar kleurrijke, gestileerde modellen met een sterke mode-uitstraling en een toegankelijke prijs van honderd euro.

Twee soorten sluitingen worden aangeboden voor kinderen: klittenband en elastiek, wat de producten praktisch en visueel aantrekkelijk maakt. Deze aantrekkelijke look is vaak wat ouders in eerste instantie aantrekt.

Van links naar rechts: Jérémy Merizen, Louise Catz en Félix Neannne, salesmanagers, op Playtime juni 2025 Credits: F. Julienne

Maar achter dit trendy aspect hanteert Veja een sterke boodschap op het gebied van milieuverantwoordelijkheid: de binnenvoering is van biologisch katoen; het leer is afkomstig van koeien die in Uruguay worden gefokt, op natuurlijke weiden waar gras in overvloed groeit, wat de ecologische voetafdruk van de veeteelt vermindert; sommige modellen zijn gemaakt van mesh dat voor 100 procent uit gerecycled polyester bestaat.

Wat betreft het verven van leer heeft Veja ervoor gekozen tijdelijk terug te keren naar chroom, om een betere duurzaamheid te garanderen. Dit punt is nog niet volledig in lijn met hun ecologische eisen, maar wordt verbeterd. Al deze elementen voeden een betrokken verhaal, dat betekenis geeft aan de aankoop.

De tienermarkt: de onbekende die marketeers doet watertanden

Betekenis zal nodig zijn wanneer deze jeugd, die het meest wordt bedreigd door klimaatverandering, de adolescentie doorkomt en zich alle existentiële vragen stelt die inherent zijn aan deze levensfase.

Hoewel de tienermarkt niet het domein is van Playtime (slechts tien van de 260 merken), richten sommige merken zich hierop. Dat is het geval met Indee. Afkomstig uit Brussel richt het zich met name op tienermeisjes van vijftien tot zeventien jaar, maar biedt ook maten vanaf tien-twaalf jaar aan. Het idee is om een generatie-aspiratie te creëren: door oudere meisjes in de schijnwerpers te zetten, probeert het merk jongere meisjes te inspireren om hun kledingstijl over te nemen.

Indee, Playtime 2025 Credits: F. Julienne

Daarnaast werkt het merk aan de lancering van een genderneutrale lijn, met name gericht op breisels, in een meer inclusieve aanpak. De prijzen beginnen rond de zeventig euro, wat Indee positioneert in een segment waar de aankoop vaak nog samen met de ouders, met name de moeders, wordt gedaan.

De tienermarkt staat bekend als moeilijk, omdat het de leeftijd is waarop jongeren de merken die hen in hun kindertijd hebben gekleed, niet meer willen. Ze geven de voorkeur aan advies van vrienden boven dat van hun ouders en zijn de gedroomde prooi van marketeers, vooral op sociale media. Vluchtig en onvoorspelbaar navigeren ze tussen tweedehands (Vinted), fast fashion en grote merken, afhankelijk van de mogelijkheden.

Geen enkele studie kan nog een duidelijke lijn trekken tussen online en offline aankopen. Dit hangt vaak af van het lokale aanbod of de fysieke toegang tot winkels. Deze onzekerheden roepen een bredere vraag op: hoe kunnen we het koopgedrag van Generatie Alpha, de volgende grote doelgroep van de modemarkt, begrijpen en anticiperen?

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Kindermode
Playtime
SS26