(advertentie)
(advertentie)

De nieuwste editie van denimbeurs Kingspins Amsterdam staat alweer voor de deur. Sinds de komst van het evenement naar Nederland is de beurs steeds verder uitgebreid en is de focus steeds meer verschoven naar duurzaamheid en innovatie in de denim industrie. FashionUnited sprak met mede-organisator Mariette Hoitink van HTNK Fashion Recruitment & Consultancy over aankomende editie.

Het is inmiddels het vierde jaar dat Kingpins een Nederlandse editie heeft. Elk halfjaar worden merken, retailers en denim mills bij elkaar gebracht om de laatste trends in de denim industrie tentoon te stellen en een plek te creëren waar merken en retailers in kunnen kopen. Opvallend deze editie is het ontbreken van de Global Denim Awards, die de afgelopen drie jaar in oktober plaats vonden. Volgens Hoitink, mede oprichter van dit event is er geen reden voor paniek. “Dat de Global Denim Awards niet meer terugkomen is een groot woord. We hebben ervoor gekozen om ze door te schuiven. De sponsor van de Global Denim Awards, e3, waar we mee samenwerken is een van de hoofdsponsoren van de Kingpins die ook in New York, China en Hong Kong plaatsvinden. We hebben ondertussen een handelsmissie naar Italië, met onder ander een expositie van de Global Denim Awards gehad en eind September vond de eerste editie van de New York Denim Days plaats. Daar zijn we ook heel druk mee geweest. Het was een kwestie van kiezen. Voor nu hebben we gekozen om te focussen op het Kingpings Transformers-programma.”

Het Transformers-programma is een serie conferenties over de sociale, economische en milieu-gerelateerde gevolgen van de denim industrie. Deze editie staat de agenda vol met alleen vrouwelijke sprekers, een unicum aldus Hoitink. “Dit is voor het eerst wereldwijd, dat een programma zoals dit met alleen maar vrouwen uit de denim-industrie gevuld wordt.” Op het programma staan sprekers zoals Thecla Schaeffer CMO van G-Star Raw, Amy Leverton en Denim Trend Forecaster uit Amerika, Gry Nissen, creatief directeur uit Denemarken.

Sinds de komst naar Nederland is de opzet van Kingpins steeds verder aangescherpt. Volgens Hoitink blijft Kingpins een boetiek show, met bewust de focus op het premium denim segment. “Het is een gecureerde show, met alleen de meeste duurzame en innovatieve spelers.” De focus op trends is ook alleen maar groter en belangrijker geworden met onder andere een trend installatie. De beurs blijft een plek waar merken en retailers inkopen kunnen doen.

Kingpins vindt 25 en 26 oktober plaats in de Gashouder op het Westergasfabriek terrein in Amsterdam. Op 24 oktober vindt het Transformers-programma daar eveneens plaats. De programma’s zijn invite only, maar professionals kunnen zich online nog aanmelden.