Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Sneakerness, Europa’s grootste sneaker evenement, bezocht afgelopen weekend voor de achtste keer Amsterdam, op 19 en 20 mei. Zelfs een nationale feestdag kon sneakersheads niet tegenhouden een bezoek te brengen, in de hoop om zeldzame, vintage of zelfs nieuwe sneakermodellen te scoren. In 2017 bezochten 900 mensen Sneakerness in Amsterdam. Het aantal bezoekers is nog niet officieel bekend gemaakt, maar de organisatoren uitten eerder al de hoop dat het evenement ‘nog groter’ zou zijn in 2018.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Met de naam ‘1 of 1’ draaide Sneakerness dit jaar om de cultuur van customizing en personalisering van sneakers. Sneakerness Amsterdam 2018 bood bezoekers niet alleen de kans om sneakers te kopen, maar exposeerde ook 20 paar die nog nooit eerder getoond zijn.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Daarnaast was Parijse kunstenaar Tyramisu uitgenodigd om een serie van tekeningen te exposeren die geïnspireerd zijn door de sneaker cultuur.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

De editie van dit jaar stimuleerde ook het kruisen van de sneaker cultuur en kunst door een tattoo-zaak midden in het evenement te hebben, waar enthousiastelingen hun liefde voor sneakers konden vereeuwigen op hun huid.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Een van de meest gezochte modellen tijdens het evenement was de Asics ‘Gel-lyte V “Passport”. De schoen is geïnspireerd door de hoes van Europese paspoorten en de bordeauxrode schoenen werden speciaal gemaakt voor de Parijse Sneakerness editie van vorig jaar. Maar 100 paar zijn destijds gemaakt. Enkele paren van de honderd waren speciaal gereserveerd voor het Amsterdamse evenement.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Een menigte verzamelde zich ook rondom de stands waar Nike’s Animal Pack 2.0 werd verkocht. Het model werd in maart gelanceerd ter ere van Air Max Day. De collectie bevat twee sneakers met een combinatie van luipaard, tijger en zebra prints en is ontworpen in samenwerking met Japans merk Atmos. Terwijl de sneakers gelanceerd werden voor 131 euro, werden ze tijdens Sneakerness aangeboden voor minstens 300 euro.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Voor wie de prijzen van de sneakers buiten hun budget vielen, konden bezoekers hun kans letterlijk grijpen met een speciale grijpmachine. Hier waren sneakers in te vinden dankzij internationale sneaker marktplaats Presented By.

Kijken: Sneakerness Amsterdam viert ‘customizing’ in 2018

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra

Benieuwd naar de editie van vorig jaar? Lees ook: In Beeld: Sneakerness Amsterdam