Mannenmode toont nieuwe koers op Shift: Smart dressing is gemene deler
bezig met laden...
Waar enkele jaren terug nog werd gewaarschuwd voor de casualisering van de mannenmode, komt nu een beeld van verfijning juist naar voren. Joggingpakken waren tijdens de pandemie fijn en comfortabel, maar de man wil nu ook weer goed uit de hoek komen. Het resultaat op de beursvloer van mannenmodebeurs Shift is dat merken naar elkaar toegroeien en inzetten op de ‘smart’ stijl.
Dan hebben we het niet over de technologische ‘smart’ stijl, maar over de richtingen van ‘smart casual’ en zelfs ‘smart street’.
Nederlands merk Off The Pitch geeft aan zich te ontwikkelen van puur streetwear merk, naar meer ‘smart street’. Zo bevat de collectie voor SS26 meerdere overhemden met korte mouwen en all-over print, diverse pantalons, en sets met semi-transparante patroon. De subtiele verandering bij het merk komt mede door de veranderingen in de mannenmodemarkt die vragen om een meer fashion forward aanpak. Naast de meer uitgesproken statement stukken, zijn er ook subtiele verfijningen te vinden bij de items. De plaatsing van het logo op ongebruikelijke plekken, maar ook andere geborduurde citaten voegen een speels element toe.
Dat er meer gespeeld mag worden in de mannenmode is ook te zien bij het merk Croyez. Zo is de collectie een stuk kleurrijker met bordeaux en roze, maar ook diverse paarstinten. Oprichter en mede-eigenaar Arian Biemans vertelt dat de verfijning in de collectie ook door de materiaalkeuze mogelijk is.
Modemerk Pure Path bevindt zich altijd in het casual segment, maar ziet ook de beweging naar smart casual. De verrijking van het casual aanbod is bij het merk te zien in borduursels, structuren en weefsels en de andere plaatsing van het logo. Ook bij dit merk is er meer kleur te zien. “Dat is wel fijn na het langdurige modebeeld van navy en beige”, vertelt general manager Irviani Gerard. Natuurlijk doen deze twee basiskleuren het nog altijd goed bij de man, maar er zijn ook kleuraccenten van rood, roze en groen toegevoegd. De matchende short-sets die de afgelopen jaren zijn opgekomen binnen de mannenmode zijn ook bij Pure Path in de collectie aanwezig.
Post-casual dressing: Meer kleur, polo-kragen en ‘smart’
Of een merk nu uit de streetwear, het casual segment, of zelfs het formal segment komt, de terugkeer van smart menswear is duidelijk. Een pantalon afkomstig van een voormalig streetwearmerk kan bijvoorbeeld ingehangen worden bij een casual of formalmerk. Na de pandemie is er namelijk één belangrijke gemene deler: comfort. Waarom zou men zich in iets oncomfortabel en stijfs kleden als er ook genoeg andere opties zijn. Een nette pantalon met een elastische band was voor de pandemie nog not done, maar nu is het al ingeburgerd.
Een ander onmisbaar element lijkt de polokraag te zijn geworden. Natuurlijk zijn er traditionele polo’s met korte mouwen, maar ook steeds meer polo-kragen worden verwerkt in de collecties, onder andere bij Pure Path. En vertegenwoordiger van Ferrante, PT Torino, RFR Fabiano Ricci en L’essenziale vertelt zelfs dat de polo’s beter verkocht worden dan de T-shirts op dit moment. Niet elke standhouder op Shift herkent zich in dat statement, maar er wordt wel onderschreven dat de nettere en statementstukken meer aandacht krijgen.
Shift toont verschuiving mannenmode naar verzorgde silhouetten met behoud van comfort
Het is allemaal te zien op de tweede editie van mannenmodebeurs Shift in Zaandam. Het evenement verplaatste zich van de twee kleinere hallen op het Hembrugterrein, naar een grotere langwerpige hal verder op de locatie. Door de langgerekte beursvloer hebben de standhouders minimaal twee keer de kans de bezoekers binnen te halen. Men loopt namelijk op natuurlijke wijze rustig naar het einde van de hal en keert dan weer om.
Dat de zondag van de beurs rustig zou zijn, was te voorspellen toen de weervoorspellingen voor de dag duidelijk werden. Een warme en zonnige zondag aan het einde van juni? Dat betekent voor veel retailers het verzetten van het beursbezoek naar maandag en het water in of genieten in de tuin of het terras. Natuurlijk is er ook nog het feit dat veel winkels op zondag gewoon geopend zijn en de klandizie niet willen missen door de deuren dicht te doen.
De rust op de beursvloer ontgaat niemand en er zijn ook regelmatig grapjes en sarcastische opmerkingen te horen over ‘dat het zo druk is’. De hoop voor een drukkere maandag wordt dan ook vaak geuit en standhouders hebben van klanten gehoord dat ze inderdaad op de eerste dag van de werkweek een bezoek brengen aan Shift.
Mede-oprichter Shift: “Nog in de kinderschoenen, maar elke editie grotere schoenmaat”
Mede-oprichter en -organisator Lucel van den Hoeven geeft ook aan meer van maandag te verwachten. “De meest gestelde vraag is toch wel waarom we de beurs niet op maandag beginnen”, zo vertelt hij. Hij ziet daar ook heil in, maar van een verandering is het nog niet gekomen. Damesmodebeurs Modefabriek vindt al geruime tijd op de zondag en maandag plaats en een verplaatsing naar maandag en dinsdag in de zomer van 2019 werd niet met open armen ontvangen, zo vertelt Van den Hoeven, tevens oud-CEO van Modefabriek.
Vanuit de organisator was er afgelopen januari al de wens om Shift gelijktijdig te laten plaatsvinden met Modefabriek. Daar zou ook aan gewerkt worden voor de zomer-editie, maar de ruimte op het Hembrugterrein in het Taets Art and Event Park bleek toch te klein voor beide beurzen om samen op te trekken.
Het ideale concept is dus nog niet geheel gevonden. Wel zijn er nieuwe toevoegingen deze keer. Zo zijn er diverse stands van bijvoorbeeld services die niet in de traditionele standopzet zijn neergezet, maar juist in een rood frame zijn geplaatst. Denk hierbij aan bedrijf voor schoenen customisation services DD customs, maar ook winkelinrichting expert Muuble. Door de rode frames wordt de lange hal juist dynamischer in opzet, zonder de zichtlijnen te blokkeren. Van den Hoeven benadrukt dat hij juist de creativiteit van de industrie wil verbinden aan de creativiteit van de beurslocatie. Hij wil hiermee inspireren en prikkelen. De vertegenwoordiger van Italiaans modemerk Nine in the morning ziet potentie in de beurs en de locatie. Hij omschrijft de prikkelende sfeer als positief. “De beurs staat nog in de kinderschoenen en we gaan elke editie weer een schoenmaat groter”, aldus Van den Hoeven.