• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Market by Kleine Fabriek: ‘De besten blijven over’

Market by Kleine Fabriek: ‘De besten blijven over’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Een nieuwe naam, een nieuw concept. Hoewel je wellicht zou denken dat dit nieuwsgierige mensen trekt, is het op de eerste ochtend van Market by Kleine Fabriek, voorheen Kleine Fabriek, wel erg rustig. In de gangpaden, die worden verlicht door het felle zonlicht dat door de vele ramen naar binnen valt, lopen maar weinig bezoekers. Deze zijn vooral te vinden bij grote merken als Geisha en Jottum, maar ook bij de kleinere merken die hun collecties tonen. FashionUnited bezocht de eerste van twee dagen van Market by Kleine Fabriek.

Hoewel het extreem rustig is, zelfs voor een zomereditie die altijd wat minder bezoekers trekt, klagen de meeste standhouders niet. “Hoort bij het lekkere weer” en “Ik zou zelf ook in de zon liggen als ik hier niet stond”, zijn uitspraken die regelmatig door de hal te horen zijn. Toch weten de retailers ook dat de mindere omzet van kindermode in Europa, die in 2015 volgens cijfers van Sistema Moda Italia minder snel groeide dan in 2014, bijdraagt aan een rustige beursvloer. “Bij ons loopt het nu goed, maar de kindermode heeft het gewoon moeilijk. Daarom is het hier rustig, en dat zal bij de Modefabriek nu wel anders zijn,” vertelt Coby Veeneman, agente bij Co Fiore Agency. Zij presenteert op Market by Kleine Fabriek, die dit seizoen op 10 en 11 juli plaatsvindt, het Deense merk Creamie. “De beurs is ook kleiner dan vorige edities. Dat komt omdat veel kinderkledingmerken afgelopen jaren zijn omgevallen.”

Market by Kleine Fabriek is kleiner, maar overzichtelijker

Waar afgelopen wintereditie nog 300 mode- en lifestylemerken op de beursvloer stonden, presenteren zich nu ongeveer 215 merken verdeeld over vier cirkels. Aan de buitenrand van de beursvloer bevinden zich de merken die zich groots willen presenteren. Dit zijn merken als Garcia Jeans, Geisha, Jottum en Oilily. In de kleinere cirkels verder in het midden van de hal is ruimte voor de kleinere merken en ontwerpers, waaronder Bij Kiki, Ammehoela, Bardossa en Boof. De merken zijn, in tegenstelling tot de vorige edities, niet ingedeeld op leeftijdscategorie.

We are open! And we would love to welcome you at MARKET. by kleine fabriek #day1 #MarketbyKF #kleinefabriek #Amsterdam

A photo posted by MARKET. by kleine fabriek (@kleinefabriek) on

Niet alleen de opstelling, maar ook de uitstraling van Market by Kleine Fabriek is aangepast. De organisatie wil meer aandacht besteden aan de producten en heeft daarom gekozen voor een meer volwassen en industrieel karakter. Dat is vooral in het midden van de beurshal, waar de kleinere merken hun collecties in witte stellingkasten presenteren, te zien. Waar de grote merken aan de buitenrand zich presenteren voor een achterwand met grote opdrukken, tonen de labels in het midden hun collecties eenvoudig, zonder achterwand en slechts een klein bordje met de merknaam erop. “Echt een marktidee”, hoor je bezoekers regelmatig zeggen. De beurs doet zijn nieuwe naam eer aan.

Kleiner formaat Market by Kleine Fabriek: ”De besten blijven over”

De nieuwe opzet spreekt standhouders aan. “Het is nu erg open en overzichtelijk,” zegt Clement van der Linden, oprichter van Van der Linden Agenturen, terwijl hij een rondje loopt langs zijn stands. “Je ziet nu goed waar alle merken liggen, vooral de kleinere merken komen goed tot zijn recht,” gaat hij verder. Naast het kinderkledingmerk Fun Fun, is Van der Linden Agenturen eigenaar van onder andere Wild, Lyle & Scott en Boof, merken die met een stand in het midden van de cirkel staan. “Voor ons is er qua opzet niet veel veranderd, omdat onze merken toch altijd dicht bij elkaar stonden. Deze waren al niet ingedeeld op leeftijdscategorie.” Van der Linden blijft stilstaan bij het merk Boof. “Dit merk is onderscheidend, omdat we alles op voorraad hebben. In deze moeilijke tijd in de kindermode durven inkopers niet meer veel te bestellen. Daarom hebben we altijd een voorraad klaarliggen, zodat ze kleine hoeveelheden kunnen inkopen.”

Van der Linden klaagt overigens niet over de tegenvallende omzetten in de kindermode. “Ik denk dat je er positief tegenaan moet kijken. De beurs is nu inderdaad kleiner, maar aan de andere kant blijven daardoor wel de besten over. De zaken die het minder goed deden zijn nu weggefilterd, waardoor de betere op de beurs staan. En ook de bezoekers die er nu rondlopen moeten we hebben. Ik heb liever minder bezoekers met meer kwaliteit, dan veel bezoekers met weinig kwaliteit,” aldus Van der Linden.

”Kleine merken komen beter tot zijn recht”

Ook Kiki Poulisse, eigenaresse van het nieuwe kledingmerk Bij Kiki, is erg tevreden over de nieuwe opzet. “Dit is mijn tweede keer op de beurs en ik merk dat het nu wat transparanter is dan de vorige editie. De nieuwe, kleinere merken komen door de indeling veel beter tot zijn recht.” Hoewel merken als Indian Blue Jeans, waar mensen sapjes krijgen en zelf een stoffen tas mogen versieren, en Molo Kids, waar schepijs wordt uitgedeeld, uitpakken, zijn bezoekers ook erg nieuwsgierig naar de andere merken in het midden van de hal. Waar bij het ene merk aan de buitenrand de hele ochtend vrijwel niemand is te vinden, staat het bij een ander in het midden de hele tijd vol met bezoekers.

Poulisse toont tijdens Market by Kleine Fabriek haar tweede collectie van Bij Kiki, die vooral is gericht op basisschoolkinderen. Hoewel haar merk tot nu toe vooral bij boetieks in de Randstad wordt verkocht, hoopt ze nu contact te leggen met internationale winkels. “Ik geloof dat bezoekers geïnteresseerd zijn in het verhaal achter een merk. Ik denk daarom dat kleine ‘conceptstore achtige merken’ het goed doen op de beurs,” aldus Poulisse. De ontwerpster staat alleen op de beurs, dus heeft nog niet veel rondjes kunnen maken. “Maar wat me is opgevallen, is dat er veel rustige Scandinavische merken te vinden zijn. Het spreekt mij wel aan dat er naast de bombastische kleding met veel kleur en prints ook wat basisartikelen worden gepresenteerd.”

”Het kan nog lang duren voordat het weer druk wordt”

Eén van die Scandinavische merken is Alba of Denmark, gericht op zowel baby’s, kinderen als tieners. Ook de Deense oprichtster en ontwerpster van het label, Majken Banke Ova, ziet dat Scandinavische merken populair zijn op de beurs. “Scandinavische merken hebben goede ontwerpers en maken kleding met goede kwaliteit. We voeden onze kinderen als kinderen op, dus maken kleding van soepele en zachte materialen, waar kinderen makkelijk in kunnen spelen en rennen,” aldus Banke Ova. Maar ook zij ziet dat het nu wel erg rustig is. “Toen ik hier drie jaar geleden voor het laatst stond, was het toch echt wel drukker. De kindermode heeft het moeilijk, dus ik verwacht dat het nog lange tijd kan duren voordat het weer druk wordt op een kindermodebeurs.”

Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld: FashionUnited

Kleine Fabriek
MARKET by kleine fabriek
TRADEFAIRSEASON