Material Xperience: Een nieuwe blik op de toekomst van textiel in de mode industrie
bezig met laden...
Het is een feit dat de mode industrie een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. De opkomst van het fast fashion-model heeft geleid tot een grote vraag naar natuurlijke bronnen zoals katoen, wol en zijde, naast gemaakte bronnen zoals polyester, wat er voor een enorm impact op het milieu zorgt. Terwijl de wereldbevolking toe blijft nemen, zal de vraag naar kleding alleen maar toenemen wat betekent dat de mode industrie gedwongen is om een blik te werpen op de huidige productie methodes en deze opnieuw moet uitvinden.
Beeld je een wereld in waar je simpelweg je T-shirt kan begraven wanneer het ‘op’ is en het vanzelf uiteenvalt. Of het dragen van een smart-shirt dat je hartslag en ademhalingspatronen monitort gedurende de dag - of het gebruiken van een tas gemaakt van overblijfselen van ananassen - dit zijn maar een paar van de innovaties die te zien zijn op Material Xperience, de toonaangevende beurs voor creatieve professionals met een focus op materiaal innovatie. Het evenement dat plaatsvindt van 13 tot en met 15 maart is verdeeld in 6 gedeeltes, met een gebied gewijd aan mode en workwear voor het eerst sinds het ontstaan van de beurs.
Gedurende het driedaagse evenement, georganiseerd door Materia, het wereldwijde netwerk van innovatieve materialen, worden de nieuwste materialen getoond die het afgelopen jaar werden gespot. Op het innovatieve evenement waren onder andere seminars van toonaangevende creatievelingen uit de mode gehouden waaronder Marina Toeters van by-wire.net , Ellen Mensink, oprichter en directeur van Loop.alife en Yassine Salihine, trend forecaster bij Footwearists. Allen deelde zij hun gedachten over de toekomst van innovaties op het gebied van duurzame materialen.
Video: Blanca Heise voor FashionUnited. Foto: FashionUnited