Modefabriek: Aandacht voor veranderingen in retail
bezig met laden...
Reshaping retail is het centrale thema tijdens de Modefabriek in de Rai in Amsterdam. De organisatie van de grootse modevakbeurs van de Benelux heeft dit seizoen alles uit de kast getrokken om modedetaillisten van inspiratie en informatie te voorzien waarmee zij meer klanten kunnen trekken en kleren verkopen. De zomereditie is meestal rustiger en minder groot dan die in januari en dat biedt ruimte en aandacht voor exposanten in The Works sectie, voor winkelstyling, software enz., en creatieve afdelingen zoals de uitzinnige etalagevoorbeelden van Carlo Wijnands typerend de 'window shopping fantasy' genoemd.
Reshaping retail op de Modefabriek
Behalve visueel geprikkeld worden bezoekers van de Modefabriek ook uitgedaagd te focussen op nieuwe doelgroepen. Retailexpert Max Dekker belichtte in een seminar aan welke ingrijpende veranderingen de retailmarkt onderhevig is. Kern van zijn betoog: vergeet de twenty something youngster met haar uniform van skinny jeans en sneakers en concentreer je op haar moeder. De babyboomer van 50-plus kleedt zich origineel en gedurfd, ze heeft meer tijd om te winkelen en ontdekken en - niet onbelangrijk - meer geld te besteden aan kleding en accessoires.
Modefabriek opereert in een branche die voortdurend verandert. Dat geldt niet alleen voor de bezoekende reshapende retailers, maar ook voor de exposerende merken en agenten. Neem een label als 10Days: in 2007 van start gegaan met een dameslijn, is inmiddels uitgebreid met home, een kinderkledinglijn en heeft in januari ook een herenlijn aan het assortiment toegevoegd. Of neem Dennis van Kaauwen van de Eindhovense schoenenwinkel Alberto Bellini. Toen hij merkte dat het uitgavenpatroon van zijn klanten veranderde - "ik denk dat veel schoenenzaken omzet zijn kwijtgeraakt aan modewinkels die schoenen gingen (bij)verkopen" - is hij een nieuw concept gestart met op bestelling gekleurde herenschoenen dat zowel aan traditionele schoenenwinkels als aan moderetailers wordt geleverd.
De voormalige Superstore - de Modefabriek lanceerde deze 'concept store' op de beursvloer al in 2006, een stap die toen flink wat wenkbrauwen deed fronsen - is omgevormd tot 'Outspoken Designer Store', een droomwinkel van de toekomst met een mix van kleding, beauty, kunst, objecten en muziek. Het is een voorbeeld van hoe de kleine beursorganisatie zich blijft ontwikkelen met aandacht voor de markt en waarschijnlijk een reden waarom deze vakbeurs na 19 jaar en bijna veertig edities nog steeds fris aanvoelt en voortbestaat. In de loop der jaren hebben talloze nieuwe beursinitiatieven, zowel in Nederland als België, het licht gezien maar geen was een lang leven beschoren. Onlangs werd bekend dat The Low Show, ondanks een succesvol debuut in februari geen vervolg krijgt, en ook het duurzame beursinitiatief GO Fashion Fair is dit seizoen na drie edities weer van de kalender verdwenen.
Foto's: Twitter @modefabriek