• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • “Modevakbeurs Soul Salon zal op alle vlakken vernieuwend zijn”

“Modevakbeurs Soul Salon zal op alle vlakken vernieuwend zijn”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |INTERVIEW

Amsterdam verwelkomt deze zomer een nieuwe modevakbeurs, Soul Salon. De beurs is gratis toegankelijk voor bezoekers, opent haar deuren in dezelfde periode als De ModeFabriek en Amsterdam Fashionweek en richt zich op de ‘progressieve duurzame markt’, aldus initiatiefnemer Cécile Scheele.

“Soul Salon is in het leven geroepen om aandacht te schenken aan een steeds belangrijker wordende markt, namelijk de progressieve duurzame markt en kleine nichemerken, die zo belangrijk zijn om een onderscheidende winkelidentiteit neer te zetten. In deze markt gebeurt veel en er komen steeds meer bijzondere merken bij die een apart platform verdienen. Wij zijn ervan overtuigd dat retailers zich op Soul Salon kunnen laten inspireren en enorm verrast worden,” aldus Cécile Scheele. Het idee komt uit de koker van Powering Sustainable Fashion dat onder andere ook de Dutch Sustainable Fashion Week organiseert.

De nieuwe beurs vindt plaats in dezelfde week als Amsterdam Fashion Week en modevakbeurs de Modefabriek, van 8 tot 10 juli. Scheele gelooft nog zeker in het concept van vakbeurzen en dat retailers zich in deze week laten informeren over merken en het nieuwe inkoopseizoen. “We zijn een mooie aanvulling op het huidige aanbod en hopen als collectief ook internationaal bezoek te trekken. Het belangrijkste is dat het serviceniveau voor retailers hoog is en dat zij zoals in Berlijn, op meerdere locaties hun informatie en inspiratie kunnen halen.” Soul Salon heeft gesprekken gevoerd met de Modefabriek omtrent het samenwerken en de periode waarin beiden beurzen plaats vinden. Omdat Amsterdam dan verschillende locaties heeft om inspiratie op te doen, zullen retailers vanzelf hun weg naar de beurs vinden gelooft Scheele. “Waar consumenten altijd de fysieke winkels zullen blijven bezoeken, geldt dit naar mijn mening ook voor retailers en beurzen.” Om het extra aantrekkelijk te maken rijden er pendelbussen tussen de Modefabriek en Soul Salon waar op de bus al een speciaal programma gepresenteerd wordt met de invloed van Nederlandse kunstenaars op de mode. “Zelfs al mensen al helemaal verzadigd zijn met het spotten van merken, moet het programma ze alsnog over de streep trekken.”

Soul Salon: “Het belooft een inspiratievolle beurs te worden. Dat betekent nieuwe paden betreden.”

Voor bezoekers is de beurs gratis. Hier is voor gekozen omdat het volgens Scheele nog gaat over ‘onontgonnen markt’. “We willen laagdrempelig zijn.” Niet alle onderdelen van het programma aan workshops, seminars, shows en exposities zijn echter gratis voegt ze toe. Voor standhouders wordt eenzelfde prijs als de Modefabriek gehanteerd. “We willen geen prijsconcurrentie aangaan.” De standhouders worden begeleid bij het ontwerp van hun stand zodat de merkbeleving optimaal neergezet kan worden en een uniforme beleving over de hele beurs ontstaat. “Het belooft een inspiratievolle beurs te worden, met veel vernieuwende invallen. Dat betekent nieuwe paden betreden.”

“We richten ons op de ‘futureproof’ retailers,” aldus Scheele, “die steeds op zoek zijn naar nieuwe kennis en inspiratie en erkennen dat zij hun onderscheidend vermogen scherp moeten houden en daarbij openstaan voor vernieuwing.”

“Soul Salon is geen traditionele beurs” Scheele is zich bewust dat inspiratie op veel gebieden gevonden kan worden. Daarom moet Soul Salon ook geen traditionele vakbeurs worden. “Ik heb vooral mijn inspiratie uit andere branches gehaald, waardoor Soul Salon op alle fronten vernieuwend zal zijn.” De beurs vindt plaats op het Westergasterrein in een festival-achtige setting. “We zetten alle kansen voor retailers uit een, waardoor zij met een schat aan kennis en inspiratie naar huis zullen gaan. Ik durf zelfs te stellen dat geen enkele huidige beurs vergeleken kan worden met ons concept.”

De beurs is exclusief op uitnodiging. Scheele verzekert FashionUnited dat de grens van standhouders om het evenement definitief door te laten gaan al bereikt is. Het exacte aantal geeft Scheele geen commentaar op. Soul Salon maakt in juli bekend welke merken deelnemen aan de beurs. Tot de exposanten behoren in ieder geval Swedish Stockings, horlogemerk WeWood, kledingmerk Miss Green en juwelenmerk Julia Otilia, zo is op de Facebook-pagina van Soul Salon te lezen.

Beeld: Soul Salon

Amsterdam Fashion Week
BEURS
Soul Salon