Neonyt: handel, industrie en politiek forceren veranderingen

Het was het centrale thema tijdens de Berlin Fashion Week: duurzaamheid. Op de Neonyt, de internationale hub voor fashion, duurzaamheid en innovatie, zetten vertegenwoordigers uit handel, industrie en politiek verder vaart achter de verandering binnen de modewereld. Van 2 tot 4 juli 2019 onderstreepte de Neonyt in het Kraftwerk Berlin met 170 exposerende labels uit 20 landen haar status als wereldwijd toonaangevende hotspot voor progressieve, duurzame mode en technologische innovaties.

"Tien jaar na de oprichting van het voorlopermodel van de Neonyt, "Greenshowroom", staat de branche voor een doorbraak en wordt de verandering tastbaar. Door de jaren heen hebben wij ervoor gezorgd dat duurzame mode in Berlijn gemeengoed is geworden en sustainable fashion via de Neonyt tot een thema gemaakt waarmee de Berlin Fashion Week wereldwijd als pioniersplatform kan schitteren", aldus Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt.

Voor de zomereditie wist de Neonyt de belangrijkste spelers van de toekomstgerichte modebranche aan boord te halen. Vertegenwoordigers uit de handel, industrie en politiek intensiveerden de uitwisseling en spraken over oplossingen voor een grotere duurzaamheid binnen de modewereld. "Het momentum is er. Als de handel en de merken nu gaan samenwerken, dan slagen wij er mogelijk in om duurzame mode op de massamarkt te introduceren", aldus Dr. Daniel Terberger, bestuursvoorzitter van Katag AG. Ook Axel Kressmann, eigenaar van het modehuis Kressmann in het Duitse Hildesheim, was enthousiast over de Neonyt en de deelnemende labels: "Duurzame merken hebben zich qua modieuze expressie ontzettend ontwikkeld. Wij zullen duurzame collecties vaker in ons assortiment integreren en hebben hier al nieuwe merken ontdekt."

Conventionele handel staat open voor nieuwe spelers

Met talloze acties is de Neonyt erin geslaagd met name conventionele handelaren aan te spreken en voor sustainable fashion te enthousiasmeren. Het warenhuis Gerber uit de Duitse stad Stuttgart deed mee met een showcase "Econic Goods of Gerber" en gaf hiermee een duidelijk signaal af voor transparantie en duurzaamheid binnen de detailhandel. Daarnaast stimuleerden talloze bekende sprekers met geweldige voordrachten en panels de kennisoverdracht rond de thema's retail, digitalisering, denim en besparing van resources.

Neonyt: handel, industrie en politiek forceren veranderingen

170 internationale labels presenteerden hun noviteiten voor S/S 2020 en stippelden op indrukwekkende wijze de weg uit naar een duurzame toekomst van de mode. "De Neonyt weerspiegelt de voorhoede van de branche", meende Heiko Wunder, Managing Partner van Wunderwerk. "De verandering is ingezet. Wij merken dat de handel duidelijk geïnteresseerd is in onze thema's. Vooral vanuit de conventionele handel waren veel klanten aanwezig, waaronder echte grote spelers, en wij konden nieuwe modehuizen als klant winnen."

De ontwerpers op de Neonyt kregen ook steun van internationale organisaties en de politiek. Het United Nations Office for Partnerships was met de Conscious Fashion Campaign vertegenwoordigd en presenteerde de VN-duurzaamheidsagenda ("Sustainable Development Goals"). Ook het Duitse Ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung - BMZ) was met een stand aanwezig en presenteerde het nieuwe duurzaamheidskeurmerk "Grüner Knopf". Dr. Gerd Müller, Bondsminister voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, maakte een rondgang over de beurs om een indruk van de trendy labels te krijgen. "De Neonyt loopt al tien jaar voorop en laat zien: fair is chique! Wie sociaal en ecologisch geproduceerde mode wil kopen, kan hiervoor binnenkort het keurmerk "Grüner Knopf" gebruiken. Met dit keurmerk maken wij duurzame mode voor de consument zichtbaar", aldus Müller tijdens de Neonyt.

Opening van de Neonyt: fashion show toont coole looks met veel denim

Blue, white en black denim gecombineerd met leder, zijde, patchwork en layering: de ""Neonyt Fashion Show" binnen het kader van de MBFW in het Ewerk Berlin presenteerde duurzame denim mode in multi-brand- looks – von bohemian, western, motorcycle en skater via streetwear, elegant, folklore tot aan sport en techno looks. In de stylings van Claudia Hofmann kwamen verwijzingen naar de jaren 70 en 90 terug. Tijdens de "Editorial Fashion Show" werden rond 80 nationale en internationale duurzame modelabels gepresenteerd. De presenting partners van de show waren Dr. Hauschka, Lenzing en OEKO-TEX. Bovendien werd de show door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) ondersteund.

De volgende Neonyt vindt van 14 tot 16 januari 2020 plaats.

Persberichten & beeldmateriaal:

www.neonyt.com/presse

Contactpersoon voor de pers:

KERN.
Mira Hein
Tel: +49 69 65 00 88 65
E-Mail: [email protected]

Achtergrondinformatie Messe Frankfurt

Messe Frankfurt is de wereldwijd grootste organisator van jaarbeurzen, congressen en events met een eigen terrein. Meer dan 2.500 medewerkers op 30 locaties genereren een jaaromzet van ongeveer 718 miljoen euro. Wij werken nauw met andere branches samen. Wij ondersteunen de zakelijke belangen van onze klanten op efficiënte wijze binnen het kader van onze divisies "Fairs & Events", "Locations" en "Services". Een belangrijk onderscheidend kenmerk van het concern is het internationale verkoopnetwerk in alle regio's van de wereld. Ons uitgebreide dienstenaanbod – onsite en online – garandeert klanten in de hele wereld een constant hoge kwaliteit en flexibiliteit bij de planning, organisatie en doorvoering van hun evenement. Het dienstenpakket reikt daarbij van de verhuur van terreinen over beursbouw en marketingdiensten tot personeelsdiensten en gastronomie. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Frankfurt am Main.
Aandeelhouders zijn de gemeente Frankfurt met 60 procent en de deelstaat Hessen met 40 procent.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN