Neonyt laat zien hoe conventionele handel en duurzame mode elkaar vinden
bezig met laden...
Eco-fashion, eigentijds geïnterpreteerd en gepresenteerd – een ontwikkeling die voor de Neonyt, dé hub voor mode, duurzaamheid en innovatie, vanzelfsprekend is. Toch zijn duurzame assortimenten in de conventionele multilabelhandel nog altijd randverschijnselen. Tijdens de Berlin Fashion Week (2 tot 4 juli) focust de modebeurs in het Kraftwerk daarom op het onderwerp handel met een bijgaand conferentieprogramma. Hier zijn onder meer aanwezig: het Duitse ministerie voor economische samenwerking en ontwikkeling BMZ, Das Gerber, Katag, Ramelow, Tchibo, True Standard, de Verenigde Naties (VN) en Zalando.
Duurzaamheid is voor de textiel- en modebranche uitgegroeid tot een van de bepalende megatrends. Door een veranderend bewustzijn bij de klant, druk van stakeholders of risicomanagement: vrijwel geen enkele onderneming kan het zich permitteren niet intensief en eerlijk bezig te zijn met dit onderwerp en individuele strategieën te ontwikkelen. De bijbehorende transformatie geldt voor alle stappen in de textiele waardecreatie, van grondstof tot en met fashionretail.
“Voor de multilabel moderetail gaat het meer dan ooit om het zichzelf opnieuw uitvinden", aldus Thimo Schwenzfeier, Show Director van de Neonyt. “Terwijl veel bedrijven nog maar net zijn begonnen om toekomstbestendige digitale en omnichannelconcepten te implementeren, staan ze nu alweer voor de volgende uitdaging – duurzaamheid in de winkel krijgen. Succes en falen zijn daarbij in de tot nu toe gebruikte systemen met kengetallen vaak nog maar moeilijk meetbaar, en daarom moeten winstgevende assortimenten worden aangepast en nieuwe processen worden ontwikkeld.”
Retail Lab: keynote speeches en panels
De Neonyt is de plek bij uitstek om deze uitdagingen tot hoofdthema te maken. Het is namelijk meer dan zomaar een beurs: de organiserende Messe Frankfurt realiseert tijdens de Berlin Fashion Week in het Kraftwerk Berlin een marketingplatform met een uitgebreid randprogramma. De discussies en presentaties richten zich op bezoekers uit de branche, waarbij de conventionele retail deze zomer in de spotlights staat als thematisch zwaartepunt.
Eigentijdse, voor de handel directe en uiterst relevante onderwerpen, zoals duurzaam inkopen, winkeloplossingen, KPI-performance en systeemmogelijkheden van duurzame modelabels, overdracht van knowhow naar de eigen medewerkers evenals employer branding, en de strategische communicatie van duurzaamheidsaspecten op het POS worden door retailexperts gepresenteerd in keynote speeches en talks.
Ze starten aansluitend op een dagelijks, gratis Retail Breakfast, dat alle drie de beursdagen al vanaf 8.30 uur wordt opgediend in de zonnige tuin van het Kraftwerk. Het werkontbijt richt zich met name op conventionele multilabelhandelaren. Samen met de voor het eerst naar 9 uur vervroegde openingstijden bieden Retail Breakfast en Retail Talks op deze manier een ochtendlijke briefing en geven richting aan het begin van de dag op de Fashion Week.
Aangekomen in de mainstream
“Duurzaamheid is voor ons als mainstream modehandelaren een centraal thema voor 2019. Wij merken dat onze klanten belangstelling hebben en willen daarom het aanbod verbeteren. De Neonyt kan ons daarbij helpen. Het duidelijk jongere publiek en de technische link maken ecologische mode tot een centraal innovatiethema”, vertelt Marc Ramelow, directeur-aandeelhouder van het gefilialiseerde modehuis Gustav Ramelov uit het Duitse Elmshorn.
De Neonyt brengt bedrijven bij elkaar die innovatieve productieprocessen en visionaire manieren van probleemoplossing ontwikkeld hebben, en vormt zo een drijvende kracht voor het duurzamer ontwikkelen van de modebranche. Onder de thematische paraplu van het retailforum toont de Neonyt diverse ontwikkelingen die de handel ondersteunen om duurzaamheid naadloos te integreren in bestaande concepten. Bovendien bieden de talks voor beleidsmakers een mogelijkheid zich te laten inspireren, verder te denken en te netwerken.
Zo presenteert het op analyse gebaseerde adviesbureau Facit zowel op dinsdag 2 als op woensdag 3 juli aan het begin van de dag om 9.30 uur in deze context de resultaten van een consumentenenquête die in opdracht van de Neonyt werd gehouden. Verder nodigt de German Fashion Council bezoekers uit voor een Meet & Greet op dinsdag 2 juli om 10.30 uur, aansluitend op de livestream van de Neonyt modeshow – inclusief een panel met Phylyda en Working Title, twee van de winnaars van het German Sustain Concept.
Op woensdag 3 juli discussiëren om 12 uur Kerry Bannigan, vertegenwoordigster van het VN-initiatief Conscious Fashion Campaign samen met de Katag en Bernd Keller, oprichter van het label en het gelijknamige adviesservice True Standard, over de vraag hoe ‘Duurzame mode in de massamarkt’ terecht kan komen en hoe door middel van POS-communicatie kan worden bijgedragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN.
In een ander panel over het onderwerp ‘Employer Branding & Employer Education’ presenteert Ramelow als primeur zijn app-based videotrainingsprogramma voor medewerkers. In het aansluitende panel stelt ook Zalando zijn visie voor op hoe knowhow op een succesvolle manier kan worden overgedragen aan medewerkers. Het Zwitserse vezel- en productiebedrijf Remei AG laat zien hoe transparante en duurzame producten gerealiseerd kunnen worden voor instapprijzen. Onder de titel ‘The Future of Retail on Demand – From Pixel to Sales’ – besteedt onder andere Gemini bijzondere aandacht aan Manufacturing on Demand, een onderwerp dat in het kader van duurzaamheid een relevante rol speelt. De behoeften van consumenten komen aan bod in het panel rondom het thema huurmode: ‘How Rental Services create Loyalty’.
Al op dinsdag 2 juli om 14 uur geven Pyua en Tchibo een gemeenschappelijke vooruitblik op de samenwerking die voor de winter van 2019 van start moet gaan - het Hamburgse traditionele bedrijf start dan in zijn webshop met de verkoop van de skicollectie van het pionierslabel voor duurzame functional gear. Mud Jeans, Pyua en Tchibo bespreken aansluitend de vraag hoe duurzaamheid gecommuniceerd kan worden op het POS. Op beide dagen richten zich gespreksronden bovendien op de vraag: hoe schaal ik duurzame mode op voor de retail? Aanwezig zijn Erdbär, Lanius, Melawear en het BMZ – aan bod komt onder meer de kwestie in hoeverre een metakeurmerk van de overheid voor consumenten een oriëntatiepunt vormt en de handel ondersteunt in de communicatie rondom duurzaamheid.
Op een eigen podium en in een keynote presenteert winkelcentrum Das Gerber uit Stuttgart onder de titel ‘Econic Goods of Gerber’ zijn visie op hoe duurzaamheid naadloos ingebed kan worden in bestaande POS-omgevingen. Peter Fiegle, bedrijfsleider van Das Gerber, licht toe: “Wij richten ons op bedrijven die alternatieve, duurzamere wegen bewandelen bij de vervaardiging van producten, maar ook op second hand, recycling en upcycling. Duurzaamheid zal in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in de retail, en daar willen wij met Econic Goods of Gerber op inspelen en de klanten een breed aanbod geven”
Alle panels en presentaties vinden plaats op dinsdag 2 en woensdag 3 juli, in het Kraftwerk Berlin, en zijn onderdeel van het programma van de conferentieformats FashionImpact en FashionSustain parallel aan de Neonyt. Het complete programma wordt van tevoren gecommuniceerd op de website van de Neonyt.
Programma
NEONYT Hub 2 tot 4 juli 2019
Trade Show
Fashionimpact
Prapeek
Fashionsustain 2 tot 3 juli 2019
Fashion Show 2 juli 2019, 10 uur
Persberichten & beeldmateriaal:
www.neonyt.com/presse
Contactpersoon voor de pers:
KERN.
Mira Hein
Tel: +49 69 65 00 88 65
E-Mail: hello@kern.consulting
Achtergrondinformatie Messe Frankfurt
Messe Frankfurt is de wereldwijd grootste organisator van jaarbeurzen, congressen en events met een eigen terrein. Meer dan 2.500* medewerkers op 30 locaties genereren een jaaromzet van ongeveer 715* miljoen euro. Door middel van een fundamentele koppeling met de branches en een internationaal verkoopnetwerk ondersteunt de ondernemingsgroep efficiënt de zakelijke belangen van haar klanten. Een uitgebreid dienstenaanbod – onsite en online – garandeert klanten in de hele wereld een constant hoge kwaliteit en flexibiliteit bij de planning, organisatie en doorvoering van hun evenement. Het dienstenpakket reikt daarbij van de verhuur van terreinen over beursbouw en marketingdiensten tot personeelsdiensten en gastronomie. Het hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd in Frankfurt am Main. Aandeelhouders zijn de gemeente Frankfurt met 60 procent en de deelstaat Hessen met 40 procent.
Meer informatie: www.messefrankfurt.com
*voorlopige cijfers 2018