Pitti Uomo: sportkleding en traditie op dezelfde catwalk
bezig met laden...
Het geeft een knipoog naar sportkleding, zet in op sneakers, zij het luxe sneakers, maar verliest stoffen als kasjmier, linnen en wol niet uit het oog en zoekt voortdurend naar innovatie. En dat alles des te beter wanneer het wordt geassocieerd met duurzaamheid in productieprocessen. De herencollecties voor lente/zomer 2019 die tijdens de 94e editie van Pitti Uomo, een show die 1.240 merken waarvan 561 buitenlandse bijeen bracht in Fortezza da Basso in Florence, werden gepresenteerd, bieden sportkleding onder de vlag van traditie.
Dat geldt zeker voor Corneliani, dat zich richtte op functionele jassen en essentiële en op maat gemaakte vormen. In een grote ruimte presenteerde het zijn collectie in een fort, waar dienstmeisjes gekleed in jurken en schorten klaarstonden om moderne mannen die zowel in hun kleding als in hun leven waarde hechten aan comfort, te assisteren.
Lardini viert veertigjarig bestaan tijdens Pitti Uomo
Bij Lardini, een merk dat tijdens Pitti Uomo zijn veertigste verjaardag viert, ging het om jassen en jacks in Saint Tropez-stijl en het label bood een capsulecollectie bestaande uit zeer technische bovenkleding. Lardini, dat in 1978 werd opgericht in Marche, produceerde ooit jassen voor merken als Burberry en Etro en heeft zich weten te ontwikkelen als een bekend merk in Italië en daarbuiten. Het merk exporteert voornamelijk naar Japan, Korea en Duitsland.
Een ander groot jubileum: zeventig kaarsen werden uitgeblazen bij Herno, een merk met een enigszins vreemde, maar typisch Italiaanse naam. De ‘h’ is een charmante toevoeging aan de naam van de rivier Erno, die door de provincie Novara stroomt, in de buurt van het hoofdkantoor van het bedrijf. Dit label, dat wordt voorgezeten door Claudio Marenzi, die tevens voorzitter van Pitti Immagine en Confindustria Moda is, vierde zijn zeventigjarige bestaan in een honderd meter grote installatie: L.i.b.r.a.r.y, een afkorting voor “Let imagination break rules and reveal yourself”. Herno staat bekend om zijn gewatteerde jacks en regenjassen en opende een jaar geleden zijn eerste eigen winkel in de wijk Soho in New York.
Een grote beukenhouten boekenkast laat bezoekers denken dat ze zich in een woonkamer bevinden. Tussen de rekken hangen kledingstukken aan kledinghangers, een symbool van het merk.
Blauer USA, dat een strandkledingcollectie lanceerde tijdens Pitti Uomo, richt zich ook op de Amerikaanse markt. “Blauer Beachwear lente/zomer 2019 bestaat uit 25 zwemkledingstukken voor mannen en vrouwen en bijbehorende accessoires die zijn geïnspireerd op een militaire traditie en de baywatch-patrouilles op Amerikaanse stranden,” zegt Enzo Fusco, voorzitter van Fgf Industry, het bedrijf dat wereldwijd de licentie voor productie, distributie en de creatieve verantwoordelijkheid van Blauer USA sinds 15 jaar bezit, tegenover FashionUnited. De slips en broekjes van de lijn zijn gemaakt van lichtgewicht en sneldrogende stoffen, nylon satijn en ultra lichte lycra.
Klassieke modellen zijn beschikbaar in kleuren en prints die verband houden met de traditie van outdoorkleding en het Amerikaanse militaire erfgoed: oranje, legergroen, marineblauw en camouflage. “Met deze collectie als toevoeging aan onze kernactiviteiten op het gebied van jacks en jassen, willen we groei realiseren en de export verhogen met 40 procent. Het doel is om hier 60 procent van te maken,” voegde Fusco eraan toe, benadrukkend dat boekjaar 2018 naar verwachting wordt afgesloten met een groei van 15 tot 18 procent ten opzichte van 2017 (geregistreerde omzet van 48 miljoen euro).
Roberto Cavalli toonde zijn collectie in het Certosa-klooster in Florence
Italië en volgens Roberto Cavalli ook andere landen, toonden hun collecties vorige week in het Certosa-klooster in Florence. Die van Roberto Cavalli werd ontworpen door de Brit Paul Surridge.
“De situatie tussen Pitti Uomo en Roberto Cavalli is een langlopend liefdesverhaal,” zegt Raffaello Napoleone, managing director van Pitti Immagine, die volgens hem bijna twintig jaar geleden begon. “De modeshow in Florence versterkt die connectie, met ons bij Pitti en met de stad.”
Het label, een speciale gast bij Pitti Uomo, presenteerde op de catwalk albino python-jassen, trenchcoats en jeans met zebra- en tijgerpatronen. En er was voldoende linnen voor een prachtige, volledig witte zomer. Het doel van deze collectie is om dit merk, dat sinds 2015 in handen is van de particuliere investeringsmaatschappij Clessidra, een boost te geven.
Dus nu, na de collectielancering in grootse stijl en in de stad waar het label oorspronkelijk vandaan komt, is het tijd om te kijken hoe het met de verkopen staat en of deze herinterpretatie van maatwerk voor mannen in 2018 populair is. “Ik dacht aan de man van 2018 en niet aan het verleden of de toekomst. Het doel is om de markt te behagen, om te verkopen, anders is de collectie mislukt,” zei Surridge aan de zijlijn van de show.
De Italiaanse textiel- en modemarkt groeit op jaarbasis naar verwachting met 2,4 procent
De markt van de Italiaanse kleding en textiel groeit volgens schattingen van Sistema moda Italia Liuc jaarlijks met 2,4 procent. De sectoromzet groeide naar 54,1 miljard euro, wat goed is voor een stijging van 1,2 miljard euro in vergelijking met 2016. In 2017 bleek de internationale verkoop zeer dynamisch te zijn. De sector profiteerde van deze hernieuwde impuls en de export groeide gedurende het jaar gematigd.
Kijkend naar de exportcijfers, werd halverwege het jaar een groei van 3,5 procent genoteerd. Daarmee werd de grens van 30,5 miljard euro overschreden.
Deze resultaten gaan samen met het grote aantal buitenlandse shoppers dat in het zeer drukke en kleurrijke Fortezza da Basso ronddwaalt. Op het centrale plein geven mannelijke mannequins versierd met kleurrijke stippen en feesttenten met banken en stoelen een speelse tint aan een show die oorspronkelijk dient als referentie voor de internationale modemarkt.
Statistieken betreffende de opkomst laten zien dat er zo’n 19.000 klanten waren. Export bevestigt hun dynamiek met positieve prestaties uit referentiemarkten als Duitsland (altijd bovenaan de lijst van klanten), de Verenigde Staten (+24 procent), Groot-Brittannië (+6 procent), Nederland (+13 procent), Frankrijk (+6 procent), Canada (+11 procent) en consistente groei in jongere markten zoals Hong Kong (dat het aantal klanten bijna verdubbelde) en India (+30 procent). Daartegenover daalden cijfers uit Japan, Zwitserland en China.
Ook lager is de Italiaanse aanwezigheid (-2,5 procent), wat “een periode van aanhoudende problemen voor de binnenlandse markt weerspiegelt”, legt het management van Pitti Uomo uit.
De aanwezigheid van buitenlandse couturiers als Craig Green, een van de ontwerpers die de Londense markt de afgelopen jaren op conceptueel niveau domineerde, zou de belangstelling van shoppers moeten wekken. Deze designer toonde zijn collectie in de Boboli-tuinen en plaatste zijn catwalkmodellen gekleed in operatieschorten tegen een achtergrond van klimtouwen.
Maar het waren niet alleen de modeshows. Om deze Toscaanse stad levendiger te maken, vonden er ook veel openingsevenementen plaats. De meeste belangstelling ontstond voor twee nieuwe showrooms in de Gucci Garden, ontworpen door de creatief directeur van het Alessandro Michele-salon in het historische Palazzo della Mercanzia in Piazza della Signoria, Florence. De twee showrooms zijn gewijd aan een samenwerking tussen Gucci en Björk, de internationale beroemdheid. Ook is de jurk die de zangeres in de video ‘The Gate’ droeg, er te zien. De jurk, die is ontworpen door de couturier van het Kering-dochtermerk, vereiste 550 uren werk en nog eens 320 uren borduurwerk, vijf meter aan geplooid iriserende PVC en twintig meter aan lurex organza, crêpe de chine en zijde.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.it. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.