• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Pitti Uomo trotseert de crisis en kiest sportiviteit

Pitti Uomo trotseert de crisis en kiest sportiviteit

Door Ole Spötter

bezig met laden...

Scroll down to read more
Beurzen|VERSLAG
108. Pitti "Bike" Uomo Credits: Astra Marina Cabras voor Pitti Immagine

Pitti Uomo laat zich niet klein krijgen. De herenmodebeurs in Florence toont opnieuw het belang van de bijeenkomst van de industrie. Dit terwijl oorlogen en handelsconflicten de wereldorde bepalen en de consumentenstemming gedrukt is.

Hoewel de start wat traag leek, toonde de Pitti Uomo vanaf de tweede dag zijn volle kracht met goede bezoekersaantallen. Pitti Immagine-directeur Raffaello Napoleone was hierover verheugd. Hij zag al op de eerste dag verhoudingsgewijs meer nationale en internationale inkopers dan in voorgaande seizoenen.

Branche ontmoet elkaar in Florence

De door de beursdirecteur waargenomen stijging wordt bevestigd door de cijfers. Volgens prognoses van de beursorganisator, die donderdag werden gepubliceerd, zou de beurs afsluiten met 11.500 tot 12.000 vakbezoekers en in totaal meer dan 15.000 bezoekers tellen. Daarmee zou de 108e editie van Pitti Uomo gelijk staan aan de juni-editie van 2024.

“Pitti Uomo is een symbool en een concreet instrument voor de promotie en ontwikkeling van de handel – en dat in elke conjunctuurfase, zelfs in tijden van verandering, zoals we die waarschijnlijk nu meemaken”, aldus de beursdirecteur. “De reactie van inkopers uit meer dan honderd landen op vijf continenten is de beste die we hadden kunnen hopen.”

Philippe Celeny, verkoopleider bij Digel, is tevreden met de bezoekers op de beurs. Hoewel de eerste ochtend wat zwakker leek en de drukte in de gangen terughoudend op hem overkwam, noteerde men vergelijkbare cijfers als tijdens de januari-editie van Pitti. Zo’n 600 inkopers kregen gedurende de drieënhalve dag een inkijk in de collecties van het merk. Met 100 vierkante meter standruimte had Digel aanzienlijk meer ruimte dan voorheen om zowel casual- als klassieke looks te presenteren. Inkopers uit Duitsland en Italië, maar ook uit Frankrijk, Engeland en de Verenigde Staten waren aanwezig.

Digel op de Pitti Uomo Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Voor kantoor en vrije tijd

In de casual kledinglijn kiest men steeds vaker voor een hybride aanpak. Inkopers zoeken naar een alternatief voor het colbert, zo is te horen bij Digel, maar ook bij overhemdenspecialist Olymp. Overshirts van linnen en zachtere materialen voor blazers vallen in de smaak. AlphaTauri, het casualmerk van het Oostenrijkse Red Bull, presenteert een sportieve variant van het hybride colbert met een geïntegreerde capuchon.

Ook de broekspijpen worden steeds wijder, om de casual look voor kantoor en vrije tijd te combineren. Het Duitse kledingmerk Drykorn kiest in de casual lijn voor een lichtgewicht jasje met rits, gecombineerd met een wijde pantalon. In de formele lijn presenteert Drykorn een dergelijke snit met een nauwsluitende blazer.

Paul & Shark op de Pitti Uomo Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Deze silhouetten toont het merk onder de noemer ‘Harbour Club’, waar de imaginaire havenarbeider de zakenman ontmoet en workwear businesswear wordt. Met deze aanpak koos het merk uit Kitzingen de juiste koers, wat resulteerde in een positieve stemming, aldus Chief Sales Officer Benny Jandl.

Natuurlijk mogen de maritieme strepen niet ontbreken. Voor SS26 hebben ze in diverse breedtes een plek gevonden op overhemden van verschillende merken, waaronder streetwearmerk Icecream, denimspecialist Replay en Olymp. Het patroon completeerde, met name voor de klassieke merken, de overgang tussen werk en vrije tijd.

Een stropdas met puffer bij Ssstufff Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Dat plezier ook steeds meer onderdeel mag zijn van formele kleding, tonen vooral jonge merken met hun nieuwe interpretatie van de stropdas. Of het nu gaat om het Spaanse streetwearmerk Ssstufff, dat de stropdas als volumineuze blikvanger presenteert als onderdeel van een op een businesshemd geïnspireerd pufferjack, de lederen look in extra lengte bij het jonge Engelse label Śilpa, of de cut-out variant bij het Koreaanse gastmerk Post Archive Faction, elk merk vindt een eigen manier om dit klassieke accessoire opnieuw uit te vinden.

Stropdassen bij Śilpa Credits: Ole Spötter voor FashionUnited
Stropdaskunst bij Post Archive Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Wat betreft materialen staat de mainstream steeds meer open voor hoogwaardige gebreide polo’s met hogere prijsklassen, legt Elias Banai uit, die verantwoordelijk is voor de Noord-Duitse verkoop van Olymp Signature. Voor het bedrijf staat het behoud van omzet voorop, aangezien de algehele situatie moeilijk blijft en ook de overhemdenspecialist zich moet aanpassen aan de huidige trend richting breisels. Sommige winkeliers hadden een minder goede start van het jaar. Toch blijft Olymp optimistisch en hoopt op een betere tweede helft.

Sportvrienden

Vorig seizoen zette de beurs hardlopen in de spotlights, nu is het de beurt aan de fiets. Met de integratie van de fietsbeurs Becyle, die vorig jaar werd gelanceerd tijdens de start van de Tour de France in Florence, stond de huidige editie met Pitti Bikes volledig in het teken van de fiets.

Binnen het segment bovenkleding waren dan ook verschillende fietsmerken te vinden. Maar ook andere merken lieten zich door het thema inspireren. Zo presenteerde het Duitse streetwearmerk Prohibited een lifestyle wielershirt – zonder prestatie-eis – in felroze. Het merk wist vijf tot tien nieuwe partners te werven voor orderafspraken en tot dertig geïnteresseerden uit Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk te enthousiasmeren.

Wielershirt van Prohibited Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Over het hele beursterrein speelt sport een grote rol. Mode komt steeds dichter bij het thema wellness te staan en mensen willen er gewoon goed uitzien tijdens het sporten, aldus Napoleone. Zelfs traditionele kledingmerken staan steeds meer open voor deze sector en gebruiken activewear-stoffen voor hun collecties.

Ellesse met XXL-tennis bij Pitti Uomo Credits: AKAstudio-collective voor Pitti Immagine

Of het nu gaat om de installatie van het Italiaanse sportmerk Ellesse, waar bezoekers met XXL-tennisrackets werden uitgenodigd voor een wedstrijdje, de reis door de geschiedenis van Champion in sporten zoals basketbal en boksen, of de samenwerking van Bikkembergs met de Russische ontwerper Gosha Rubchinskiy om de voetbalroots van het merk nieuw leven in te blazen, de sportieve geest was alomtegenwoordig.

Ook oud-voetballer Luis Figo was van de partij. Zijn gelijknamige merk wijdde zich dit seizoen aan een door golf geïnspireerde casual collectie, maar met een aanzienlijk kleinere bal dan in zijn actieve voetbaltijd.

Ex-voetballer en merk-oprichter Luis Figo Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Het in Italië gevestigde merk van de Portugees kiest vooral voor ingetogen kleuren zoals beige en crème. Een beeld dat bij veel stands te zien was. Ook diverse groentinten, bruintinten en verschillende blauwtinten domineerden het beeld. Bij Drykorn koos men onder andere voor een ‘Burned Red’. Over het algemeen leek het kleurenpalet eerder afkomstig uit de herfst dan uit een vrolijk voorjaar.

Van Scandinavië tot Korea

Net als de merken is ook de beurs constant in ontwikkeling om met de tijd mee te gaan. Zo verving sport dit jaar de huisdierenmerken, die vorig jaar nog deel uitmaakten van Pitti en de viervoeters van modieuze accessoires en kleding voorzagen. Maar aan het stuur van de Pitti Bikes wil men ook volgend seizoen voorlopig vasthouden.

Daarnaast komen er steeds meer internationale samenwerkingen, die lokale talenten naar Florence brengen en zo de wereldwijde aantrekkingskracht versterken, waaraan natuurlijk ook de inkopers uit bijna vijftig verschillende landen bijdragen. Halverwege de derde beursdag stond het aantal geregistreerde buitenlandse inkopers op 4.400 – een stijging van drie procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal Italiaanse inkopers dat de beurs bezocht, bleef op hetzelfde niveau als de vorige zomereditie, meldde de beursorganisator. Van de ongeveer 740 merken die op de beurs exposeerden, kwam 46 procent uit het buitenland.

Valoren op de Pitti Uomo Credits: Ole Spötter voor FashionUnited

Zo was er dit seizoen voor het eerst, naast de aparte secties voor Chinese en Scandinavische merken, een speciaal gecureerde ruimte voor Koreaanse merken. Met Code Korea presenteerden merken zoals Ordinary People en Ajobyajo, die hun collecties tot nu toe vooral tijdens modeshows in Seoul toonden, zich aan de Europese markt.

Beursorganisator Pitti Immagine kan zich niet voorstellen om met een Italiaanse delegatie op een buitenlandse beurs aanwezig te zijn, aldus Napoleone. Men wil trouw blijven aan de vestingmuren van het beursterrein Fortezza da Basso met zijn unieke sfeer en zich onderscheiden van de massa. Hoewel er al talloze aanbiedingen zijn geweest, van New York tot Parijs, kiest Pitti ervoor om de focus op het eigen format te leggen en zo ook in moeilijke geopolitieke tijden trouw te blijven aan zichzelf.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.

Mannenmode
Menswear
Pitti Uomo
SS26
Trends