Q&A met Kingpins managing director Vivian Wang
bezig met laden...
Het is de vooravond van Kingpins Amsterdam. De denimbeurs keert terug naar de locatie in Halfweg voor de nieuwste editie. Het is de eerste editie sinds Kingpins zich verenigde met Messe Frankfurt. Wat dit betekent voor show in Halfweg? FashionUnited vroeg het Kingpins managing director Vivian Wang.
Kingpins en Messe Frankfurt hebben recent aangekondigd hun krachten te bundelen. Wat kunnen we van deze samenwerking zien tijdens de komende Kingpins in Amsterdam?
Onder onze overeenkomst met Messe Frankfurt blijft Kingpins Show zelfstandig opereren. Het was belangrijk voor ons dat onze beurs dezelfde blauwdruk en hetzelfde gevoel zou behouden en dat we een platform blijven voor de industrie om elkaar te ontmoeten, te netwerken en informatie en inzichten te delen.
Hoe zal deze samenwerking de denimindustrie versterken?
Het is een indicatie van het belang van onze industrie dat een beursgigant als Messe Frankfurt een denim supply chain show wilde toevoegen aan zijn portfolio van 250 jaarlijkse evenementen. Er zijn veel dingen die we heel goed doen, zoals onze duurzaamheidsinitiatieven en onze educatieve programma's, die een nieuw publiek zouden kunnen vinden in andere sectoren.
Wat betekent deze samenwerking voor de manier waarop Kingpins werkt?
We hebben de manier waarop onze show of ons bedrijf werkt niet veranderd en we verwachten ook geen veranderingen in de toekomst. Messe Frankfurt heeft echter een 800-jarige geschiedenis in het produceren van beurzen en die lange ervaring kan in de toekomst een goed hulpmiddel voor ons zijn.
Heeft Kingpins Amsterdam een aantal nieuwe toevoegingen aan de show waar we op moeten letten tijdens ons bezoek?
Een van onze recente toevoegingen aan de show is The Boxes, waarin samenwerking tussen fabrieken en ambachtslieden wordt uitgelicht. We denken dat dit de toekomst van trend en inspiratie is.
Dit seizoen presenteren we ook ons initiatief voor The Most Sustainable Product op een nieuwe manier. Er zullen touchscreens beschikbaar zijn zodat bezoekers meer te weten kunnen komen over de stoffen en afwerkingen die zijn geselecteerd voor de MSP-collectie.
Bezoekers kunnen ook kledingstukken bekijken uit ons One Denim-initiatief, dat is ontworpen om verspilling in onze sector tegen te gaan door te laten zien dat er een enorm scala aan looks kan worden gecreëerd met slechts één stof.
Wat is de belangrijkste indruk die je zou willen maken na een bezoek aan Kingpins Amsterdam in oktober?
Initiatieven zoals MSP en One Denim gaan over onze toewijding aan duurzaamheid en het verstrekken van informatie en middelen aan de industrie.
Hoe zal de samenwerking tussen Kingpins en Messe Frankfurt zich in de toekomst verder ontwikkelen? Zijn er doelen en/of plannen die jullie willen delen?
Het is anderhalf jaar geleden dat we na de pandemie terugkeerden naar fysieke shows. Elk seizoen zien we nieuwe exposanten naar de shows komen - of exposanten uit het verleden terugkeren. De show heeft dezelfde synergie en sfeer die het altijd had, maar er is nog steeds veel economische onzekerheid voor velen in onze sector en de omgeving blijft uitdagend. Maar we zien dat mensen heel hard werken om sterker en veerkrachtiger te worden. Mensen hebben zich aangepast en nieuwe manieren gevonden om met klanten samen te werken. We zien ook meer samenwerking tussen onze exposanten. De Kingpins gemeenschap is altijd collegiaal geweest, we beschrijven onze exposanten graag als "vriendelijke concurrenten", maar we zien steeds meer exposanten die willen samenwerken en dat vind ik bemoedigend.
Dit interview is schriftelijk afgenomen.