Rusland toch geen gastland Pitti Uomo
bezig met laden...
Door de economische situatie in Rusland en de verslechterde koers van de roebel, is het volgens het Russische Fashion Council onmogelijk om naar Florence te komen. De Florentijnse mannenmodebeurs Pitti Uomo had Rusland aangewezen als gastland. De beurs heeft het project deze week geannuleerd.
Pitti Uomo wijst iedere editie een 'gastland' aan. Merken uit dit land krijgen vervolgens een speciaal plekje op de beurs. Begin vorige maand wees de modebeurs Rusland aan. Merken als 075, Infundibulum en Alena Akhmadullina zouden de gelegenheid krijgen om zich te presenteren in een eigen hal.
Volgens het Russische Fashion Council was het probleem met de roebel al langer bekend, maar is de waarde van de munteenheid de afgelopen dagen dramatisch gedevalueerd. Pitti laat in een persbericht weten dat de beurs en het management van het Russische Fashion Council wel blijven praten. Zodra de economische situatie in Rusland verbetert, willen de partijen het project weer oppakken.
Hoe de Russische markt omgaat met de economische malaise
Anna Lebsak-Kleimans, CEO van de Fashion Consulting Group, Rusland's grootste leverancier van business consulting diensten aan de mode-industrie, vertelde vorige maand aan FashionUnited.uk over de Russische modemarkt. Volgens Lebsak-Kleimans is prijsverhoging voor Russische modelabels onvermijdelijk, gezien de devaluatie van de roebel. Grote ketens als Zara, Mango of H&M hebben minder last van de situatie in Rusland. Slechts een klein deel van hun omzet komt uit het land. "Deze retailers kunnen ontsnappen aan de prijsstijging door hun marges te verlagen," zegt de CEO.
Een aantal merken heeft hun vertrek uit Rusland aangekondigd: Esprit, River Island en OVS. Dit heeft volgens Lebsak-Kleimans geen direct verband met de economische en politieke situatie in Rusland. "Mango opent juist zeven nieuwe winkels van Violeta by Mango in verschillende regio's in Rusland. Twin Set opende een eerste eigen winkel in Moskou afgelopen zomer. En Gucci heeft recentelijk een flagship store geopend in Moskou."
Toch beïnvloeden de gebeurtenissen van het afgelopen jaar Ruslands positie in de wereldwijde mode-industrie. "Rusland wordt een steeds ingewikkeldere en gecompliceerde markt en daardoor wordt het land steeds minder aantrekkelijk. New Look bijvoorbeeld heeft onlangs aangekondigd om Rusland minder prioriteit te geven en te focussen op China."
Foto 1: Pitti Uomo 86, juni 2014
Foto 2: Anna Lebsak-Kleimans, CEO Fashion Consulting Group