Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Een bandje speelt live-muziek bij de stand van A Fish Named Fred, bezoekers kunnen zich wanen in ‘Parijs’ om verschillende concepten te bekijken en bij diverse merken worden fruitsalades, cakejes en drankjes uitgedeeld, en dat alles terwijl de felle zonnestralen naar binnen schijnen. Het mag dan wel wat minder druk ogen dan eerdere edities, de sfeer zit er in ieder geval goed in tijdens de eerste dag van de zomereditie 2017 van Modefabriek.

“Ik heb het wel eens drukker meegemaakt.” Een uitspraak van een bezoeker die door de buitenste gang van District C loopt. Hoewel het erop lijkt dat er minder mensen op de been zijn dan tijdens de afgelopen wintereditie van Modefabriek, zijn aanwezigen allerminst pessimistisch. “Logisch ook met dit zomerse weer,” reageren veel van hen. Standhouders ogen trots en vol vertrouwen, terwijl bezoekers vertier vinden in de verschillende catwalkshows, exposities en lezingen van diverse experts, de zogenaamde MF Talks, die gedurende de dag worden georganiseerd. Naast mode is er deze editie in District A plaats voor de Shopping in Paris-ruimte, waar bezoekers terecht kunnen voor verschillende concepten, een beauty salon en een koffiebar.

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Standhouders vol vertrouwen tijdens zomereditie Modefabriek

Het is een spannende dag voor Stefan Compeer en Melvin Spaargaren, oprichters van het nieuwe mannenmodemerk KHRKTR (Kharakter) en een van de nieuwkomers bij Modefabriek. Ze lanceren tijdens deze editie hun nieuwe casual tailored merk dat ‘een oplossing biedt voor de werkende man die niet te formeel naar het werk wil’. Trots staan de mannen in hun niet te opvallende stand in District C. “We hebben een hele leuke ochtend tot nu toe. Het is ook best wel druk geweest met pieken. Het is natuurlijk hartstikke spannend, zo’n eerste seizoen, maar we zijn blij en trots,” vertelt Compeer.

De stand van KHRKTR is ingericht als een soort huiskamer en steekt met de natuurlijke en rustige materialen die zijn gebruikt enorm af tegen de knalgele stand van Fortezza er recht tegenover. “We zijn niet het schreeuwerige en expliciete, we zijn juist van de refined roots en meer sophisticated,” zegt Spaargaren. “We willen een sfeer creëren die authenticiteit uitdraagt.” Die authenticiteit is terug te zien in de eerste collectie, die de zakenman voor iedere werkdag een andere outfit biedt. Aan de rechterkant van de stand hangen de essentials, basisartikelen die voor lange tijd in de collectie blijven en makkelijk kunnen worden gecombineerd met de seasonal items, die zich links bevinden.

Eerste reacties op het label zijn goed, vertelt Compeer. “Wat we tot nu toe horen, is dat mensen het totaalconcept mooi vinden. Ze zien het als een soort verademing dat het niet alleen om het product gaat, maar dat er meer achter zit, zoals het verbinden van online en offline,” aldus de oprichter.

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Twinlife na doorstart gewoon aanwezig op Modefabriek

Wie ook veel vertrouwen heeft is Dirk de Broekert, mede-aandeelhouder van Twinlife. Ondanks het recente faillissement is het mannenmodemerk gewoon aanwezig op de Modefabriek, met een stand in de buitenste rand van District A. Het label, onderdeel van het failliet verklaarde New Fashion Kids BV, maakte vrij snel een doorstart met een vernieuwde directie en bleef de afgelopen weken volledig operationeel. Voor De Broekert, samen met Roel Vermeulen aandeelhouder van Twinlife, is de aanwezigheid op de beurs een goed moment om te laten zien dat het Nederlandse merk er nog steeds is, zo vertelt hij. “Het is belangrijk dat we hier nu staan gezien wat er de afgelopen tijd is gebeurd. We staan hier om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook verloren klanten opnieuw te trekken,” aldus De Broekert. De stand is iets vernieuwd ten opzichte van vorige edities en trekt een redelijk aantal bezoekers. Het merk heeft niet extreem uitgepakt, maar biedt klanten een hapje en een drankje aan.

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Twinlife was ook aanwezig op vakbeurs Panorama in Berlijn. “Vanochtend hebben we hier al meer klanten gehad dan in die drie dagen daar samen,” vertelt De Broekert. “We krijgen tot nu toe goede reacties. Ik ben tevreden, dus vanaf volgende week kunnen we aan de gang.” Niet alleen wordt de interne organisatie de komende tijd aangepast, ook wil het merk eventueel gaan uitbreiden in het buitenland. “We hebben het al een paar keer geprobeerd in Duitsland en op een gegeven moment liep dat wel aardig. Duitsland is wel een heel andere markt, dus de vele drukke prints die we eerst hadden, kunnen daar niet.” Volgens De Broekert wordt het concept van het merk daarop iets aangepast, waarbij er een zakelijk en casual draagmoment voor de man wordt gecreëerd. “Maar daarin zetten we kleine stapjes. Nu zijn we bezig met de opstart, het één afsluiten en het ander opbouwen.”

Samen met de verschillende nieuwkomers, waaronder KHRKTR, zijn enkele merken deze editie weggevallen. Zo is Garcia Jeans, dat altijd uitbundige stands heeft, nu niet aanwezig op de beurs. Het merk vierde onlangs haar 40-jarige bestaan. Ook het nieuwe label Blue Concept, dat afgelopen wintereditie voor het eerst op Modefabriek aanwezig was om zijn eerste collectie daar te lanceren, is er deze editie niet bij.

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Rustige dag voor Market by Kleine Fabriek

Garcia Jeans is wel aanwezig op Market by Kleine Fabriek, die deze editie weer samen met Modefabriek plaatsvindt. Op de vakbeurs voor kindermode is het echter niet veel drukker, net als tijdens de vorige zomereditie. Alleen bij de grotere merken in de buitenste ring van de beursvloer is het wat drukker, met name bij Geisha, Quapi, Noppies en ook Garcia. Kleinere labels in de binnenste ringen hebben het rustig.

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek

Opvallend druk is het op Modefabriek bij de stand van Studio Anneloes, vlakbij die van Twinlife. Het damesmodelabel presenteert hier haar nieuwe ready-to-wear collectie van basics en limited edition items. “Het gaat tot nu toe heel erg goed. We kunnen nu eventjes ademhalen, want het is druk geweest,” vertelt eigenaar Jan-Willem van Loon. Juist het ready-to-wear concept van het merk zorgt volgens Van Loon voor de drukte bij de stand. “Wij zijn elf jaar geleden begonnen met de filosofie dat consumenten vandaag iets willen kopen en dat vandaag ook willen kunnen aantrekken. Alles wat hier hangt wordt binnen nu en negen weken geleverd. Mensen kunnen dit dus risicoloos inkopen en dat blijkt te werken,” aldus Van Loon. De collectie van Studio Anneloes bestaat uit onder andere blousen en jurken in de kleuren zwart, donkergroen en geel. Van veel van deze items is maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar. “Dat weten mensen. En als ze weten dat iets schaars is, krijg je de drukte die hier nu is.”

Van Loon verwacht dat het nog even druk blijft. “Retailers willen er zeker van zijn dat ze goede items hebben voor de komende tijd. Consumenten willen namelijk steeds verleid worden met nieuwe ready-to-wear items.”

Standhouders vol vertrouwen op de Modefabriek Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld: FashionUnited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN