• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Streetstyle zichtbaar op Modefabriek

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |VERSLAG

De eerste dag van een modevakbeurs is de beste om te bezoeken, in elk geval voor de sfeer. Het is druk en levendig. Exposerende merken kijken uit naar het zaken doen en verwachten veel bezoekers. Zonder officiële bezoekersaantallen te weten, oogt de beurs druk bezocht op zondag.

De herfst/wintercollecties in januari lijken een groter publiek te trekken dan die in de zomer, wat gezien de Noord-Europese markt en het koudere klimaat volkomen logisch is. Voor de 44e editie lag een hernieuwde focus op herenkleding. Meer dan honderd mannenmodemerken exposeerden in Hall East van de Rai.

Ondanks de mannenmode focus, was damesmode beter vertegenwoordigd: gerenommeerde en commerciële merken en designers, van wie sommigen met een opmerkelijke visie.

In de mannenmodehal vielen de laarzen bij Hunter op, evenals outerwear specialisten Peuterey en Fortezza. Tailoring was grotendeels afwezig, met uitzondering van Van Gils, een betaalbaar Nederlands pakkenmerk. Streetstyle, denim en casual-mode omschrijven het grootste gedeelte van de merken.

Wereldwijde activisten

Bij de eerste stand die ik bezoek moet ik twee keer kijken. Het exposerende merk heet Tits, kort voor This is the Sh*t. De collectie, dat met een knipoog is bedoeld, is al even relevant. Ook al is er geen correlatie met de #MeToo beweging, resoneert het zeker met de tijdsgeest van wereldwijde activisme en vrouwenmarsen om diepere sociale en politieke verandering te eisen. Nathalie Zoetewij, oprichter van het merk, toont me zelfverzekerd de T-shirts, petten en sieraden, versierd met borsten, die zijn uitgegroeid tot een symbool van het huidige feminisme. “Onze boetiek is te vinden aan de Clercqstraat,” vertelt ze. Waar anders dan in Amsterdam zou je een winkel gewijd aan borsten vinden?

Duurzaamheid vs creativiteit

Duurzame merken zijn ook vertegenwoordigd. Tassen van het Nederlandse accessoiresmerk Myomy bijvoorbeeld, gemaakt van leer uit leerlooierijen die minder chroom gebruiken. Bij de productieprocessen, waarbij door de samenwerking met de Craft Resource Centre lokale ambachtslieden in India worden ingezet, is er minder waterverspilling door het gebruik van gerecyclede en natuurlijke energie, zoals gerecycled water van monsoens en duurzame boorgaten.

De tassen zijn vrij minimalistisch, een shopper heeft een retailverkoopprijs van onder de 200 euro. Een voorbeeld dat het een - een mooi design - niet voor het ander - duurzaamheidinspanningen - hoeft onder te doen. Ook niet andersom.

Bij Allan K, een accessoiresmerk uit België dat gespecialiseerd is in geweven leer, staat vakmanschap centraal. Het merk, dat geweven technieken levert aan luxemerken als Bottega Veneta en Hermes, is van origine een producent. Allan K ontwikkelde machines waarbij leer op duizenden manieren kan worden geweven. Met een eigen collectie die nog in de kinderschoenen staat, is Modefabriek het platform het klanten uit de Benelux te bereiken, een sterke markt is als we kijken naar omzet.

Niet elk merk of ontwerper showt zijn collectie op Modefabriek op de traditionele manier. De Nederlandse mannenmodeontwerper Joost ten Broek besloot inkopers zonder stand en collectie, slechts met een lookbook en een goede dosis enthousiasme te verwelkomen. Hij is gekleed in een overall, een ontwerp van zijn huidige collectie. Het merk Yoost heeft een vrije, Amsterdamse interpretatie van gedeconstrueerde sportmode. Wat startte als een broeken capsule collectie heeft zich verder ontwikkeld tot kledinglijn, met kleding voor elke dag. Ten Broek streeft naar het mixen van tolerantie, saamhorigheid, design en authenticiteit, en omschrijft zijn collectie als kledingstukken zonder ego.

Ere geven wie ere toekomt

Modefabriek is verrassend goed georganiseerd, als ik het vergelijk met een Pitti Uomo in Florence, White in Milan en de andere vakbeurzen dat ik afgelopen seizoen bezocht. De Rai heeft de ideale grootte om een modebeurs te huizen met hoge plafonds, ruime hallen en stands. De routing is goed, merken zijn eenvoudig te vinden, zonder dat het claustrofobisch of juist te groot aanvoelt.

Met één uitzondering. Toen een marcherende band uit het niets tevoorschijn kwam, gevolgd door een modellenleger gehuld in gele outfits, was het tijd om te gaan.

Fotocredits: FashionUnited, Modefabriek herfst/winter 2018

Modebeurs
Modefabriek
TRADEFAIRSEASON