Artikelen door Don-Alvin Adegeest
LVMH's luxe schommeling: Wat gebeurt er als het verlangen afneemt?
Wanneer het grootste luxeconglomeraat ter wereld verkouden wordt, voelt de hele sector de kou. Dat blijkt uit de laatste kwartaalcijfers van LVMH. De verkoop van mode en lederwaren daalde met negen procent, een scherp contrast met de opleving na de pandemie. Het is een realitycheck voor een markt die voortdurend in beweging is. Dit is geen...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Luxe's prijsplateau: Waarom shoppers zich afkeren van de grote namen
Jarenlang tartte de luxesector de economische zwaartekracht door de prijzen seizoen na seizoen te verhogen, terwijl statusbewuste consumenten gretig de met logo's beladen droom najaagden. Maar nu, met Chanel-tassen die de grens van 11.000 euro overschrijden en Bottega Veneta's ooit 2.450 euro kostende Cabat-tas nu voor 6.800 euro te koop is,...
BusinessMemberbezig met laden...
Emissies modesector stijgen te midden van overproductie en polyesterafhankelijkheid
De kledingindustrie, die al onder de loep ligt vanwege haar ecologische voetafdruk, zag haar uitstoot van broeikasgassen in 2023 met 7,5 procent toenemen. Dit komt naar voren in het het jaarverslag ‘Taking Stock of Progress Against the Roadmap to Net Zero 2025’ van het Apparel Impact Institute (Aii) dat deze week gepubliceerd is. De bevindingen...
Modebezig met laden...
Balenciaga: Demna's ingetogen laatste couturecollectie
Demna's laatste buiging bij Balenciaga was niet spectaculair, maar ingetogen. Een woord dat zelden wordt geassocieerd met de ontwerper die het modehuis bijna tien jaar lang opnieuw heeft gedefinieerd. De 54e haute couturecollectie van het modehuis, woensdag getoond in Parijs, was zowel een persoonlijk afscheid als een statement van terugkeer:...
Modebezig met laden...
LVMH versterkt positie in Amerika met benoeming Michael Burke
LVMH heeft Michael Burke benoemd tot voorzitter en algemeen directeur van LVMH Americas. Dit markeert de terugkeer van een van Bernard Arnaults meest vertrouwde leiders. Burke gaat toezicht houden op de Noord- en Latijns-Amerikaanse activiteiten, waaronder belangrijke merken zoals Tiffany & Co., Marc Jacobs en Sephora, evenals groeiende...
Mensenbezig met laden...
Celine signaleert evolutie, geen breuk, onder Michael Rider
Weinig debuten in de recente geschiedenis waren zo zelfverzekerd, of zo goed afgestemd op de realiteit van de luxesector, als die van Michael Rider voor Celine tijdens de Parijse mannenmodeweek. De collectie, gepresenteerd in het atelier van het modehuis aan de Rue Vivienne 16, behandelde de geschiedenis van Celine als een levend archief in...
Mode|Opinie bezig met laden...
Oakley Capital neemt Smythson over
Smythson of Bond Street, de 137 jaar oude Britse leverancier van lederwaren en luxe papierwaren, begint een nieuw hoofdstuk in zijn rijke geschiedenis dankzij een investering van Oakley Capital. Deze stap plaatst Smythson binnen Oakley's toenemende focus op erfgoedgedreven, hoogwaardige lifestylemerken via het Iconic BrandCo-platform. De...
BusinessMemberbezig met laden...
Prada onder vuur in India om sandaalontwerp: Culturele toe-eigening?
Prada is in India bekritiseerd na de onthulling van een sandaalontwerp tijdens de Milan Fashion Week. Het ontwerp vertoont sterke gelijkenis met de traditionele Kolhapuri chappal, een handgemaakte leren slipper met oorsprong in het twaalfde-eeuwse Maharashtra. Afbeeldingen van het gevlochten leren schoeisel leidden tot verontwaardiging bij...
Modebezig met laden...
Debuut Jonathan Anderson bij Dior: subtiele rebellie en commerciële kennis
Jonathan Anderson betrad vrijdag het Dior-podium met de lastigste opdracht in de luxe mode: nieuw leven inblazen in een krachtpatser van 9,5 miljard euro, waarvan de groei begint te vertragen. De identiteit van de mannenmode van het merk is vervaagd sinds het Hedi Slimane-tijdperk aan het begin van het millennium. De veertigjarige Noord-Ier is...
ModeFeaturedbezig met laden...
Google koopt belang in Gentle Monster en richt zich op modieuze wearables
Google neemt een belang van vier procent in het Zuid-Koreaanse brillenmerk Gentle Monster. Dit markeert Google's meest modebewuste stap tot nu toe in de race naar smart glasses. De deal, ter waarde van ongeveer 107,3 miljoen euro, plaatst de techgigant naast Meta in de strijd om dominantie in de opkomende markt voor augmented reality...
BusinessMemberbezig met laden...