Artikelen door Don-Alvin Adegeest
Zal de nieuwe winkelfunctie van ChatGPT impulsaankopen stimuleren?
Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven en zorgt voor veranderingen in de retailsector. OpenAI heeft onlangs de nieuwe winkelfunctie van ChatGPT gepresenteerd, die is geïntegreerd in de GPT-4o- en 4o-mini-modellen. Deze ontwikkeling verandert de manier waarop consumenten producten ontdekken en kopen. Het...
Business|Opinie Featuredbezig met laden...
De AI-winkelassistent van Skechers is vriendelijk, spraakzaam en houdt in de gaten wat je draagt
De fysieke winkel is niet dood, maar wordt geherprogrammeerd. Skechers, het Amerikaanse schoenenbedrijf dat minder bekend staat om zijn modieuze uitstraling dan om functioneel comfort, maakt een digitale sprong voorwaarts met de lancering van Luna: een assistent gemaakt met kunstmatige intelligentie (artificial intelligence of AI in het Engels),...
Retailbezig met laden...
Kering op een kruispunt nu de identiteitscrisis van Gucci groter wordt
Na een teleurstellend kwartaal staat Kering onder toenemende druk nu haar kroonjuweel, Gucci, worstelt met een uitdagende transitie. Industrieanalisten waarschuwen dat de wereldwijde luxesector een periode van stagnatie ingaat en Gucci, ooit Kerings snelst groeiende merk, lijkt bijzonder kwetsbaar. De daling van 25 procent in de omzet van Gucci...
Mode|Opinie bezig met laden...
Importheffingen VS schokken mode-industrie: Wat zijn de gevolgen?
De 'Bevrijdingsdag'-importheffingen die woensdag door de Amerikaanse regering werden aangekondigd, hebben schokgolven veroorzaakt in wereldwijde industrieën en financiële markten. Ze leidden tot scherpe dalingen op de aandelenmarkt en wakkerden de angst aan voor een escalerende internationale handelsoorlog. De Amerikaanse dollar kreeg eveneens...
Businessbezig met laden...
De mythe van de circulaire mode-economie: Een miscalculatie van 450 miljard dollar?
Nieuw academisch onderzoek daagt het circulaire verhaal van de industrie uit en legt fundamentele economische fouten bloot. Het circulaire economiemodel van de mode, dat lange tijd werd gepresenteerd als dé oplossing om tegelijkertijd textielafval aan te pakken, de CO2-uitstoot te verminderen en de economische groei te behouden, zou gebouwd...
ModeFeaturedbezig met laden...
Hoe tweedehandsmode de wereldwijde kledingmarkt verandert
De wereldwijde tweedehands kledingmarkt bevindt zich op een ongekend groeipad en zal naar verwachting 367 miljard dollar (omgerekend 338,33 miljard euro) bereiken tegen 2029, volgens het jaarlijkse Resale 2025 rapport van ThredUp. Deze sector groeit 2,7 keer sneller dan de bredere wereldwijde kledingindustrie, wat een aanzienlijke verschuiving...
BusinessFeaturedbezig met laden...
Hoe modemerken kunnen winnen in het tijdperk van eindeloos scrollen
De opkomst van korte content heeft het consumentengedrag fundamenteel veranderd en presenteert zowel uitdagingen als kansen voor modemerken die strijden om aandacht in een oververzadigd digitaal landschap. Cristiano Winckler van Somebody Digital deelt met FashionUnited hoe merken met deze realiteit kunnen omgaan en scrollgedrag in hun voordeel...
ModeFeaturedbezig met laden...
Waarom luxemerken benoemingen van designers uitstellen
Is zwijgen goud? Bestuurders bij luxe modehuizen lijken dat zeker te denken. Terwijl de topmaisons gedijen bij narratieve controle, onthullen de recente vertragingen in aankondigingen van nieuwe ontwerpers een industrie die worstelt met onzekerheid en herijking van merkidentiteit. Maar voor de industrie in het algemeen - en de consument - heeft...
Mode|OPINIE Featuredbezig met laden...
Demna's onverwachte stap naar Gucci: Een nieuw hoofdstuk voor het Italiaanse modehuis?
De schokkende aankondiging afgelopen donderdag van Demna's aanstelling bij Gucci was een modehuwelijk dat velen niet zagen aankomen. Na maanden van speculatie over wie Sabato De Sarno zou opvolgen - zou het Hedi Slimane zijn, die naar verluidt alvast onroerend goed in Milaan aan het bekijken was, of een andere 'nummer twee' die onder de radar...
Mensen|OPINIE Featuredbezig met laden...
Hudson's Bay vraagt uitstel van betaling aan in thuisland Canada
Hudson's Bay, de oudste retailer van Canada die ook jaren actief was in Nederland, heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd om zijn activiteiten te herstructureren. De reden hiervoor is de toenemende financiële druk. De warenhuisketen, opgericht in 1670, noemt economische tegenwind, veranderingen in het winkelgedrag na de pandemie en...
Businessbezig met laden...