Top 5 trends op Modefabriek

Tijdens de 40e editie van Modefabriek komen op 24 en 25 januari meer dan 600 merken samen in de Amsterdamse RAI om te laten zien wat er aankomende winter in de winkels zal hangen. Tijdens de vorige wintereditie van de beurs in januari 2015 stond de modewereld in het teken van bontjassen, dierenprints en loafers, en FashionUnited ging op onderzoek uit om te kijken wat volgende winter niet mag ontbreken in de kledingkast van zowel mannen als vrouwen. Een overzicht van de vijf meest opvallende trends.

1. Fedora hoeden

Top 5 trends op Modefabriek

Één van de meest terugkerende items op Modefabriek is zonder twijfel de fedora: de wollen- of vilten deukhoed die wordt gekenmerkt door zijn rechte rand en vaak is voorzien van een lint. Op Modefabriek was de hoed op tientallen paspoppen te zien bij merken als Comma, Cigno Nero, Dutch Hatters en McGregor. Populaire kleuren waren onder andere de winterse tinten zwart, grijs, cognac en donkergroen. De hoed werd in de jaren ´30 alleen gedragen door mannen, maar tegenwoordig is het accessoire ook vaak te zien bij vrouwen. Volgens Milo Petrovic, mede-oprichter van Dutch Hatters, heeft de hoed zijn populariteit aan een aantal aspecten te danken. “Het is een stevige hoed die zijn pasvorm altijd behoudt, en omdat het een vrij kleine hoed is staat het bij iedereen.” Voor consumenten die zich uniek willen kleden, is het item perfect, omdat veel kan worden gevarieerd met het lint van de hoed. Bij Dutch Hatters kunnen klanten bijvoorbeeld kiezen voor een hoed die is voorzien van een handgemaakt lint dat bestaat uit meerdere kleuren. Maar ook consumenten die zich liever niet te opvallend kleden, zullen massaal voor de hoed vallen, denkt Campomaggi styliste Romy Verbaan. “De Nederlander houdt van items die je iedere dag kunt gebruiken. Deze hoed valt hier ook onder, want hij is basic en past overal bij. Het is iets waar je echt wat aan hebt.”

2. Een metallic touch: zilver en brons

Top 5 trends op Modefabriek

Van een bronzen kokerrok met leer-look bij Glamorous tot zilveren handtassen van Tyoulip Sisters: metallic items mogen komend najaar niet ontbreken in de vrouwengarderobe. Opvallend is dat zilver en brons het meest aanwezig zijn. 7 Seasons verkoopmedewerker Stanley Philips denkt dat de trend voornamelijk in verband staat met de opkrabbelende economie. “Bij een kentering van de recessie wil de vrouw laten zien dat ze wat nieuws aan heeft, en een beetje glans in het leven heb je nodig. Metallic is zichtbaar en vrolijk.” Bij 7 Seasons was de trend te zien op gewatteerde zilveren jassen, en ook bij Snow Secret waren metallic jassen duidelijk aanwezig. Philips benadert wel dat 7 Seasons bewust niet kiest voor goud, omdat dit vaak te schreeuwerig oogt. Zilver en brons zijn daarentegen subtieler, maar vallen toch op dankzij hun fonkelende gloed. Behalve kledingstukken waren ook schoenen vaak uitgevoerd in zilver of brons, zoals de Chelsea boots van Kanna en de platform ´brogues´ bij Uno 8 Uno. Volgens Diégo Rossi, oprichter van het Italiaanse schoenenmerk Uno 8 Uno, is er op dit moment bijzonder veel vraag naar metallic items: “Ik zie dat dit echt een trend is. Metallic glimt en doet denken aan juwelen, en vrouwen houden daar nu eenmaal van.” Charita Hung die bij Bodewes Fashion verantwoordelijk is voor de PR & Marketing denkt daarnaast dat vrouwen steeds meer durven op modevlak. “Je ziet het in de hele modewereld: mode wordt uitgesprokener, en vrouwen durven dat nu te laten zien.” Mannen die niet terugdeinzen voor een beetje glim, kunnen overigens terecht bij Voile Blanche voor sneakers met donkergrijze metallic details.

3. Mode uit 1001 nacht

Top 5 trends op Modefabriek

Een andere trend die veel werd gezien voor vrouwen, was kleding die leek te zijn geïnspireerd op het mystieke verhaal ´1001 nachten´. Wie aan dit verhaal denkt, ziet sprookjesachtige taferelen voor zich waarbij kleding bovenal kleurrijk is en vaak is voorzien van gedetailleerde patronen of handwerk. Zo hingen de rekken bij K-Design vol met jurkjes die waren bedrukt met motieven die deden denken aan Perzische tapijten. De nieuwe collectie van Alphamoment bevatte blouses die waren voorzien van glimmende kraaltjes en borduursels in de vorm van muntjes. “Het is kleding die heel vrouwelijk is, en afkomstig lijkt te zijn uit meer zuidelijke streken,” stelt K-Design agente Antonique van Litsenberg. “Vrouwen zijn daar vaak veel mooier gekleed, waardoor dit echt kledingstukken zijn voor feestjes.” Bij House of Mulani komt de Arabische invloed terug in een tweetal versierde gilets en een aantal jassen met weelderige patronen. “Ons label is gebaseerd op oude culturen - we zijn een platform voor het delen van oude kennis en ambacht,” legt Lotte Isopuro op, die het merk is gestart met vriendin Kris Mutsters. Voor House of Mulani werkt de onderneemster samen met mensen die verschillende culturele achtergronden hebben, waardoor al deze invloeden in de kleding samenkomen. Met de grote migratiestromen die dagelijks het nieuws halen, lijkt het logisch dat de mode-industrie een tegengewicht wil bieden aan de treurige gebeurtenissen en kiest voor kleur en decoratie.

4. Polka dots

Top 5 trends op Modefabriek

Net als de fedora hoed, is ook de polka dot geen onbekende in de modewereld. De kleine stip werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vaak gebruikt om jurken op te fleuren, maar is nu weer helemaal terug. Polka dots waren op Modefabriek vertegenwoordigd op mannen overhemden van Blue Industry, jurkjes van French Connection en blouses van Imperial en Dixie. “Alles is op dit moment retro,” zegt Ichi Sales Manager Cosma Martens. “Je ziet bijvoorbeeld ook veel klassieke Bretonse strepen. Polka dots zie je nu zowel groot als klein, op blousejes, maar ook op breisels en sweaters.” Volgens Blue Industry productontwikkelaar Rogier van Kleef zijn polka dots een patroon waar “je makkelijk mee kunt spelen”. De meest voorkomende kleurcombinatie was zwart-wit, maar ook rood-wit, donkerblauw-lichtblauw en donkerblauw-wit kwamen voorbij.

5. Hedendaagse legeruniformen

Top 5 trends op Modefabriek

Stoere mode die is geïnspireerd op de kleding die militairen dragen werd ook veel gezien. Een mogelijke verklaring voor de opmars van militaire mode ligt volgens Maja Trivanovic, Sales Manager bij Fashion for People, in de huidige politieke situatie. “Mode-ontwerpers kijken natuurlijk naar wat er aan de hand is in de wereld, en nu wordt veel gesproken over het grote aantal vluchtelingen. De army trend verwijst niet alleen naar oorlog, maar heeft ook te maken met het feit dat het leger vrede kan brengen.” Bij damesmerken Geisha en Dixie waren half-transparante blouses voorzien van de bekende legerprint, wat zorgde voor een geheel dat zowel vrouwelijk als stoer was, en werd de legergroene kleur ook gebruikt voor jassen en rokken. Voor mannen werd de trend gesignaleerd bij The New Designers. Dit merk had de meerderheid van zijn bomber jacks voorzien van de emblemen die vaak te zien zijn op legeruniformen, en enkele jacks waren bovendien voorzien van legerprint. Volgens Trivanovic was deze trend ook in de jaren ´60 en ´70 prominent aanwezig, en werd mode destijds al ingezet om een statement te maken. “Het is dus eigenlijk een soort tegenboodschap.”


 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN